חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חדשות מודיעין והסביבה >>

”מעולם לא ניסו לשחד אותי”

 

”השיטה המצוינת של מודיעין בה תכנית המתאר ברורה, סגורה מראש, נעולה ושקופה, מונעת אפשרות שישחדו את ראש העיר”, אומר חיים ביבס בחלקו הראשון, מתוך ארבעה, של ראיון חג מקיף ומיוחד ל”עיתונט - חדשות מודיעין”

 

בעקבות החשדות לכאורה נגד ראש עיריית נתניה מרים פיירברג, לא ניתן לקיים ראיון עם ראש עיריית מודיעין חיים ביבס, המכהן גם כיו"ר מרכז השלטון המקומי, מבלי להתייחס תחילה לתופעת ההסתבכויות המרובות של ראשי הערים בישראל.

"קודם כל חשוב לדעת שבישראל יש 257 רשויות ובכל ההיסטוריה היו לנו שישה או שבעה מורשעים", מדגיש ביבס ומסביר: "ביחס לכנסת ישראל או למקומות אחרים זה לא הרבה אז צריך לשים את זה בפרופורציות המתאימות. יחד עם זאת, שלא תטעה, אין לי כוונה להגן על אף אחד. מי שחוטא שישלם. ככלל, בשל העובדה שראש ראשות נבחר בבחירה ישירה הוא הרבה יותר חשוף. יש גם הרבה ראשי רשויות שאחרי שנים של עינוי דין יוצאים זכאים, אבל אז איש לא מדבר על זה. התקשורת לא מתעניינת בחפים מפשע".

יכול להיות שהשיטה לא טובה. שכן, ראש עיר כדי להיבחר צריך להשקיע מיליוני שקלים בקמפיין, לקבל תמיכות מאנשים, ואז אין לו ברירה וכדי להחזיר את הכספים הוא נאלץ לעבור על החוק?

"מניסיון אישי אני יכול להגיד לך שאני למשל מתמודד תמיד כסיעת בת של מפלגה. מקבל את כל התקציב מהמפלגה ולא זקוק לאף אחד ולא לוקח תרומות מאף אחד".

זה מצב חריג. לא לכל מועמד יש מפלגה שעומדת מאחוריו. מה קורה לאחרים?

"הרוב נבחרים ובאים לעבוד. אנשים טובים שבאים לקדם את עירם עושים עבודה מעולה ולא מפרים את החוק. אם וכאשר מישהו עושה מעשה שישלם את המחיר".

אותך באופן אישי לא ניסו לשחד אף פעם? 

"לא ניסו. ואני אומר לך שהעיר מודיעין היא מודל קלאסי לכל מדינת ישראל. כי כאן התמ"א סגורה. תוכניות סגורות, זכויות בנייה ברורות. הכל ברור ושקוף. אין מצב שמישהו זוכה באיזה פרויקט ורוצה להגדיל. הכל סגור מראש".

אבל ראש עיר תמיד יכול לקדם אינטרסים של קבלן זה או אחר. לא נתקלת במצב כזה?

"כאן במודיעין אי אפשר לשחד אף אחד כי כאמור הכל שקוף וסגור מראש. הבעיה מתחילה כשלוקחים פרויקט מאושר ומנסים להגדיל אותו. בעיר מודיעין זה לא יכול לקרות. אמנם בשיטה הזו מלוא הכוח לא באמת נמצא ברשות ולא אצל ראש הראשות, אבל זה המודל הנכון".

אתה לא חושב שראש רשות שבאמת רוצה להעניק הקלות למיניהן ולאשר שינויים יימצא כבר את הדרך בכל מצב?

"נכון. מי שיחפש לעשות זאת ימצא את הדרך בכל מצב, אך יחד עם זאת במודל כמו מודיעין כמעט ולא קיימת אפשרות כזו. למעשה הקבלנים לא צריכים אותנו ואנחנו לא צריכים אותם. הם רק צריכים לעבוד לפי הנהלים ואז הם מקבלים הכל באופן חלק וחוקי".

יש עכשיו איזו יוזמה ציבורית בכנסת וברשויות הקוראת להגביל את כהונת ראשי הערים בישראל לשתי קדנציות בלבד. מה דעתך על זה?

"אני חושב שזו שטות מוחלטת".

למה, כי זה ימנע ממך אישית להמשיך?

זו שטות מוחלטת כיוון שהוכח שרוב רובם של ראשי הרשויות הטובים ביותר שהובילו את השלטון המקומי במדינת ישראל, כמו טדי קולק, כמו ציץ’, ועוד רבים וטובים אחרים, עשו זאת לאורך קדנציות רבות מאוד".

ההגבלה היא דבר מקובל במקומות רבים בעולם. אולי בכל זאת זה לא דבר כל כך רע?

"ראשי רשויות ותיקים עם ניסיון זה דבר חשוב מאוד. אי אפשר להגביל ראשי ערים לשתי קדנציות. מחר ירצו שזה יהיה גם בממשלה ובכנסת. היום אפילו מדברים כבר להגביל בקדנציות בעלי תפקידים בשלטון המקומי: מבקר, מהנדס, גזבר ועוד. בסוף נמצא את עצמנו בעולם של בינוניות ומטה. בן אדם שידע מלכתחילה שזה לא פרויקט החיים שלו, אלא משהו זמני ושהוא רק צריך לעבור אותו, יעשה את זה אחרת וזה אף ימנע מאנשים רציניים לקחת על עצמם תפקידים כאלה. חשוב שנבין שהשלטון המקומי מנהל את החיים של שמונה מיליון תושבי מדינת ישראל. זו זרוע ביצועית אמתית של מדינת ישראל. אנחנו עושים הכל: את החינוך, את התחבורה, את התרבות, את הספורט ועוד. אנחנו עושים את כל הדברים המרכזיים במדינה למעט דבר אחד – אין לנו צבא. בעולם שבו אנשים לא יראו בתפקידם פרויקט חיים אלא במקרה הטוב סידור עבודה, שם הבינוניות תחגוג".

ובכל זאת, אולי זה חשוב כדי למנוע שחיתות?

"אל תסתכל על שישה ראשי רשויות שטעו. צריך להסתכל על 250 הטובים. בעבר במחצית הקדנציה היו 30-40 מועצות ממונות. היום יש אחת או שתיים בלבד, כי יש לנו היום ראשי רשויות מצוינים. אסור להפסיק את שליחותם".

(חלקו השני של הראיון יפורסם ביום ב’)

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
לשכת המסחר
יש לי שאלה לגדי ברקאי

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות