חיפוש

 

 
לדף הבית >>     גוף ונפש >>

בחירת מקצוע, לא עסק ביש

 

ישנם ברי המזל שמאז ומעולם ידעו מה הם יעשו כשיהיו גדולים, ישנם אלו שגם כשהם גדולים הם מתלבטים וישנם אלו שמתלבטים מה מתאים להם לעשות, גם כאשר הם עושים.

 

בעבר האנושות היתה עסוקה בלהתקיים ובלשרוד, כולם עבדו בכדי לספק את האוכל, הלבוש ומקום המחייה. לאף אחד לא היה זמן לעצור ולחשוב מה טוב לי, מה אני רוצה לעשות? היום לשמחתנו המצב שונה, רובינו עסוקים באיך נצליח לממש את היכולות והכישורים שלנו בצורה הטובה והתורמת ביותר.

התפיסה והדימוי העצמי מורכבים מתפיסות שונות שיש לאדם על עצמו בנושאים שונים: מבחינה אישיותית, חברתית ומקצועית. כל אדם במהלך חייו חושב: מה הכישורים שלי? מה השאיפות שלי? מה חשוב לי? ומה הם סדרי העדיפויות שלי? בכל שלב בחיים התשובות יכולות להיות שונות. לעיתים העבודה היא המרכזית בחיים ולעיתים עיסוקי הפנאי חשובים יותר. ישנן אמהות שחשוב להן לעבוד מעט שעות ולהיות רוב הזמן זמינות לילדים ולאחרות חשוב לספק זמן איכות לילדים ולעצמן.

הפסיכולוג והתאורטיקן אברהם מאסלו תבע את המושג "פירמידת הצרכים של מאסלו". הוא טען שיש מדרג של צרכים התלויים זה בזה ולא ניתן להתקדם במדרג הצרכים ללא מילוי הצרכים בשלב הקודם. בתחתית הפירמידה נמצאים הצרכים הבסיסיים ביותר כמו מזון, שתייה, חמצן וכו’ ובראש הפירמידה נמצאים צורכי ההגשמה והמימוש העצמי. העיסוק שלנו תופס בחיינו מקום משמעותי ומרכזי. מלבד הצורך הקיומי להתפרנס, התפקיד והמקצוע מגדירים אותנו בסטטוס החברתי שלנו וגם ואולי בפרט מגדירים אותנו כלפי עצמינו.

גישה נוספת בפסיכולוגיה טוענת שהאדם שואף להגשמה בכל עת בכל הממדים: במשפחה, בחברה, בעיסוק וכו’. מחקרים גילו שעבודה מעניינת וסיפוק חשובים לאורך זמן יותר ממשכורת שמנה. במילים אחרות: "לא על הלחם לבדו יחיה האדם..." (דברים ח’, ג’), הכסף חשוב מאוד, אבל לא רק.

החלום של כולנו זה לרצות לזרוק את השמיכה בבוקר ולקום מהמיטה בשמחה ובהתרגשות לקראת יום העבודה המחכה לנו.

מה יכול יגרום למשאלה הזו להתגשם? (לפחות באופן חלקי) אומנם כבר ציינתי בעבר, אבל זה מהותי בבחירת מקצוע ולכן אני מציינת שוב שכל אחד צריך לשאול את עצמו:

* במה אני מוכשר? מה אני עושה הכי טוב? ומה הן הנקודות החזקות שלי?

* מה מלהיב אותי? מה הם הדברים בחיי שגורמים לי התרגשות וגורמים לי לגייס את האנרגיות שלי?

* נקודות נוספות למחשבה: 

- עד כמה המעמד והכבוד הנלווים למקצוע חשובים לי?

- מידת העצמאות הרצויה, האם יש עדיפות לעבודת צוות או עבודה ביחידות?

- מידת היוזמה הנדרשת המתאימה לי

- האם יש לי צורך בתוצאות מהירות?

- קשר עם אנשים

- שיגרה בעבודה או גיוון?

- עד כמה רמת השכר חשובה

- עבודה שנמשכת מעבר לשעות הרגילות או כזו שאינה דורשת משאבים מעבר לשעות המקובלות?

לכל המתלבטים למיניהם, קצת חומר למחשבה.

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות