חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חדשות מודיעין והסביבה >>

סכנה לילדים ונשים בהיריון

 

בחלק מקולרי הכלבים נגד קרציות ופרעושים מצוי חומר פעיל הידוע ככימיקל מסרטן. במדינות רבות החומר נאסר לשימוש ביתי. מדוע איש לא מזהיר אותנו. דברים שכדאי שתדעו

 

קולרים להדברת קרציות ופרעושים הם מוצרים פופולריים במיוחד בחודשים החמים של השנה, אך במודיעין, לנוכח מזג האוויר החם יחסית גם בחורף, הינם בשימוש כל השנה.

על כן, מ’ תושב העיר רכש לאחרונה, באחת מחנויות בעלי החיים בעיר, קולר כזה תוצרת ארה"ב עבור כלבו האהוב. אלא שכאשר מ’ קרא את פרוספקט ההוראות הוא הופתע לגלות שהקולר מכיל חומר בשם propoxur (פרופוקסור) ושכתוב שם שמדובר בכימיקל הידוע כמסרטן.

בדיקת MCITY מעלה כי מדובר בחומר פעיל רעיל שנחשב מסוכן במיוחד ואינו מומלץ לשימוש ביתי.

על פי מחקר שפורסם בעבר בעיתון "ישראל היום" הפרופוקסור מסוכן במיוחד לילדים ולנשים בהריון. מחקר משנת 2011 העיד כי ילדים לאימהות שנחשפו לחומר במהלך ההיריון, סובלים מבעיות מוטוריות. הפרופוקסור, שגורם לשיתוק מערכת העצבים של החרק, ובכך מביא למותו, עלול לפגוע גם במערכת העצבים של בני אדם, ובעיקר של ילדים קטנים.

במדינות רבות נאסר החומר לשימוש ביתי, או לפחות הוגבל שימושו. החומר מצוי, למשל, באחוז אחד בתרסיסי K300 , אך בקולר האמור הוא נמצא פעיל בכמות של 9 אחוזים, דבר המלמד על סכנה ברורה לבאים עמו במגע, כולל ילדים המלטפים את הכלבים הנושאים את הקולר. ככל שהקולר חדש יותר הסכנה גדולה יותר שכן נפלט ממנו חומר רב יותר. בנוסף ברור כי לא ניתן להשוות בין קולרים הנמצאים 24 שעות על בעל חיים, שילדים באים איתם במגע ישיר באופן תכוף, לבין ריסוס נקודתי חד פעמי.

ככל הידוע לנו, בישראל לא יצאה הוראה חד משמעית מאף גורם רשמי שאוסרת שימוש בחומר או שאומרת לצרכנים מה עליהם לעשות עם החומר וכיצד עליהם לנהוג בו. ההיסטוריה בנושא מלמדת שהוועדה הבין-משרדית לרישום תכשירים וטרינריים המליצה ב־2012 להוסיף על האריזה של קולרים המכילים פרופוקסור את האזהרה: ’מכיל חומר מסרטן’. במרץ 2014 המליצה אותה ועדה על ביטול השימוש בפרופוקסור בקולרים לחיות מחמד, אולם המלצה זו נותרה בגדר המלצה ואינה מיושמת.

בינתיים, עד שגורם רשמי יחליט מה לעשות בנושא, שווה להפעיל היגיון ואנו יכולים רק להמליץ שלא להשתמש בקולרים המכילים פרופוקסור. קיימים בשוק קולרים נטולי פרופוקסור ויש להעדיף אותם.

תגובת דובר משרד החקלאות המייצג את השירות הווטרינרי, אליו פנינו בנושא, טרם הגיעה עד לפרסום זה. אם וכאשר תתקבל תגובה נוסיף ונעדכן בהתאם.

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
כל מה שקורה בעיר באנר הדר
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות