חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חברה וקהילה >>

אדם במערומיו: התלמיד הראשון

 

האם אפשר לכרוך את מעשה הרצח של קין בנשימה אחת עם ראשית המעשה החינוכי? הרב יעקב צ’קוטאי מציג זווית מעניינת למעשה הרצח כצעד הראשון בחינוך דור העתיד

 

באחד הימים פגשתי את תלמידתי, ולשאלתי מה מעשיה, ענתה שהיא לומדת קרימינולוגיה ותנ"ך. ואני כמופתע, מה הקשר. ותשובתה: "האדם הראשון נזרק מגן עדן על אי הציות ובנו קין רוצח את אחיו..."

אכן, פתיחה של עולם בצורה לא מכובדת: האדם הראשון, התקשה לכבוש את יצריו, להתגבר על תאוותיו. האם ניטש כאן קרב עיקש לאורך הדורות בין הגופניות לרוחניות? בין הנשמה לחומר?

האדם הראשון, רעייתו חוה ובניהם קין והבל רכשו את ידיעותיהם באורחות העולם בדרך של התנסות. חז"ל אומרים: "יום שנברא בו האדם הראשון, כיוון ששקעה חמה אמר אוי לי שבשביל שסרחתי, עולם חשוך בעדי, ויחזור לעולם תוהו ובוהו, וזוהי מיתה שנקנסה עלי מן השמים? היה יושב בתענית, בוכה ומיצר כל הלילה, וחוה בוכה כנגדו, כיון שעלה עמוד השחר אמר: מנהגו של עולם הוא" (תלמוד בבלי עבודה זרה ח’).

קין לא ידע איך להרוג את הבל ובמדרש תנחומא: "והאיך הרגו? עשה לו פציעות פציעות, חבורות חבורות באבן, בידיו וברגליו, שלא היה יודע היכן נשמתו יוצאת עד שהגיע לצווארו".

בשיחה עם הקב"ה אומר קין: "ריבונו של עולם לא ידעתי ולא ראיתי הרוג מימיי. וכי הייתי יודע שאני מכהו באבן והוא מת?"

בילקוט שמעוני מובא: "כיון שהרג קין להבל היו אדם וחוה יושבים ובוכים ומתאבלים עליו, ולא היו יודעים מה לעשות בו (בהבל ההרוג), בא עורב והמית את רעהו, אמר אני אלמד את האדם מה לעשות. נטל את רעהו, חפר בארץ לעיניהם וקברו, אמר אדם: כעורב הזה לא נעשה?! נטל את נבלתו של הבל וחפר בארץ וטמנה."

אדם וחוה נכנסו לבית הספר של חוכמת החיים מרצונם החפשי, אחר אכילתם מעץ הדעת (ואני לא יודע כמה דעת היה בו). נפרדו מתהליך שהיו בו קודם והוא הדבקות וההימצאות אצל בורא עולם בסוכתו ובחסותו. למעשה הם אמרו, אנו מעדיפים את השכל האנושי והטבע האנושי כדי לחוש את העולם, ונפרדו מן ההבנה האלוקית האופפת אותם. רק אחרי מעשה גילו שיש תוצאות קשות לכוח הבחירה. אבל הדרך קשה היא.

האדם הראשון, קשים היה לו תוצאות המהלך, אך לא עשה מאומה לשינוי וזרם עם החיים והקשיים. לעומתו קין תמה ונשתומם ומצפונו נקף בו והחריד את מנוחתו, כיצד קיפח את חיי אחיו. לכן קרא שם בנו שנולד לו אחר רציחת הבל ’חנוך’. להורות שאם אנו רוצים לצרף, לזכך, לעדן את לב הילדים שיוולדו, שלא יהינו להיות מחבלי עולם ומהרסי תבל. עלינו לחנך, להדריך אותם על החוש הטבעי הפראי שבקרבם ולאמנם באורחות היושר.

ליתר שאת, ליתר פרסום לשיטה זו בנה עיר וקרא שמה חנוך. כשם בנו. להבליט שעל דיירי העיר מוטלת אחריות כבירה לפקח שכל אחד מבני העיר יתחנך חינוך הגון, כי בלעדיו העיר תיהפך למערת פריצים, קן בריונים, ואנשי בליעל.

קין קרא שם העיר שבנה חנוך עוד להורות לנו כי לא יספיק ליחיד לתת לבנו חינוך טוב ורצוי, אלא מחוייב ליצור בעדו סביבה טובה ואווירה נאותה. כי סביבה רעה ואווירה נלוזה יכולים הם להפקיע את כל החינוך הטוב.

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
כל מה שקורה בעיר באנר הדר
יש לי שאלה לגדי ברקאי

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות