חיפוש

 

 
לדף הבית >>     בית המשפט >>

כוננות ”חג האופניים”

 

יום הכיפורים מוכר גם כ”חג האופניים” המועד לתאונות אופניים שבהן מעורבים ילדים. במקרה שמתרחשת תאונה כזאת, שלא נדע מצרות, את מי ניתן לתבוע וכיצד עושים זאת?

 

מאת עו"ד ניסן מנו ממודיעין המתמחה בייצוג נפגעי נזקי גוף ורשלנות רפואית

יום הכיפורים, המכונה על ידי ילדים רבים "חג האופניים", מוכר גם כיום המועד לתאונות אופניים, שבהן מעורבים ילדים. כמדי יום כיפור, ייצאו המוני ילדים לרחובות ובעיקר לכבישים כשהם רכובים על אופניים, קורקינט, אופניים חשמליים ושאר דו גלגליים. למרות שהכבישים ריקים מרכבים ממונעים, למעט רכבי חירום בשעת הצורך, לעיתים הסכנה לרוכבי האופניים הצעירים אינה פוחתת. לאופניים, שבשנים האחרונות הפכו לכלי נפוץ ברחובות בכבישים ובשבילי הארץ, יש תרומה משמעותית לאיכות הסביבה ולבריאות הרוכבים, אך גם למספר הנפגעים בתאונות דרכים.

מספר הילדים שנפצעו קשה כתוצאה מתאונת אופניים בערים עלה משנה לשנה בכ-50 אחוז. על פי נתוני מגן דוד אדום (מד"א), ביום כיפור בשנה שעברה נפגעו בתאונות אופניים כ-264 ילדים, שנזקקו לעזרה ראשונה וחלקם אף פונו לבתי החולים. במקביל, על פי נתוני עמותת אור ירוק, נהרגו מתחילת שנת 2008  12 רוכבי אופניים – פי שתיים ממספר הרוכבים שנהרגו בשנת 2007. מסקר מקיף, שערכה לאחרונה עמותת אור ירוק באמצעות חברת גיאוקרטוגרפיה, עולה כי כרבע מהאוכלוסייה הבוגרת בישראל – קרוב למיליון איש – רוכבת על אופניים בתדירות כלשהי, וכי בקרב הילדים בקבוצת הגיל 12-7 נמצא שיעור הרוכבים הגבוה ביותר – 17 אחוז. נתון זה עולה בקנה אחד עם כך שילדים עד גיל 16 מהווים את קבוצת הנפגעים הגדולה ביותר בקרב רוכבי האופניים – כשני שליש: שליש מהנפגעים הם ילדים עד גיל תשע, וכשליש נוסף בגילאי 16-10.

את מי ניתן לתבוע במקרה של תאונת אופניים, וכיצד עושים זאת?

אם ילדכם נפצע בתאונה במהלך יום הכיפורים, חס וחלילה, רצוי תחילה לברר את הסיבה שגרמה לתאונה:

1. תאונת דרכים – אם מדובר בתאונה, שבה מעורב גם כלי רכב ממונע כגון: רכב פרטי, אופנוע או מונית, אז מדובר בתאונת דרכים. במקרה כזה ניתן להגיש תביעה נגד חברת הביטוח של הרכב הפוגע, בהתאם לחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, התשל"ה-1975. חוק זה קובע מנגנון של פיצוי, ללא קשר לשאלת האשמה. רוכב האופניים זכאי לתבוע את חברת הביטוח של הרכב הפוגע, גם אם התאונה התרחשה באשמתו המוחלטת והבלעדית של רוכב האופניים.

כך גם במקרה שבו הנהג הפוגע אינו ידוע - תאונות "פגע וברח". במקרה זה רוכב האופניים רשאי לתבוע את תאגיד הפיצוי הסטטוטורי קרנית (תאגיד ציבורי שהוקם מכח חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים), על מנת שזה ישפה אותו על נזקי הגוף שנגרמו לו עקב התאונה.

ישנם מקרים בהם רוכב האופניים נפגע בתאונה בעקבות הפחד והבהלה מרכב חולף וזאת ללא שהרכב פגע בו. גם מקרה זה נחשב כתאונת דרכים ורוכב האופניים זכאי לתבוע את הביטוח של הרכב שממנו פחד. 

2. תאונה ללא כלי רכב – ביטוח תאונות אישיות של התלמידים – אם מדובר בתאונה ללא כלי רכב ממונעים והילד הנפגע הינו בטווח הגילאים שבין שלוש עד 18, ניתן להגיש תביעה נגד ביטוח תאונות אישיות של התלמידים. ביטוח זה תקף 24 שעות ביממה, ומכסה תאונות שנגרמות בבית הספר או בגן, וכן גם כל תאונה שנגרמת בזמן פעילות פנאי, מחוץ לכותלי המסגרות הרשמיות, אפילו בחו"ל. לכן, ניתן לתבוע את ביטוח תאונות גם על תאונת אופניים ביום כיפור או בכל יום אחר בשנה.

הפיצוי על הפגיעה אינו מותנה בהוכחת רשלנות או אשמה, ודי בעצם התאונה כדי להביא לידי זכאות לקבלת התשלום לפי הפוליסה – גם כשאין גורם אחראי או בתאונה עצמית. יש חובה לערוך ביטוח תאונות אישיות לתלמידים וילדים, שחוק חינוך חובה חל עליהם. התשלום עבור ביטוח תלמידים נגבה מההורים בתחילת כל שנת לימודים במסגרת תשלומי חובה על ידי הרשות המקומית כחלק מסל התשלומים לבית הספר.

גביית התשלום עבור הפוליסה נעשית באמצעות בית הספר בתחילת שנת הלימודים, במסגרת אגרת החינוך, ולכן קיימת נטייה לחשוב שמדובר בביטוח רק עבור מסגרות אלו. הבעיה נובעת מכך שחברות הביטוח לא מיידעות את ההורים בנוגע לזכויות ילדיהם שנפצעו. כך יוצא שגם אם יש להורים ידיעה כללית על קיום הביטוח, הם נוטים לחשוב שהילד מכסה רק נזק שנגרם בבית הספר או בגן בלבד.

חשוב להדגיש שעם קרות התאונה, על ההורים לדווח למוסד החינוכי של התלמיד על התאונה ולבקש אסמכתא כתובה על כך

כמו כן, לאסוף ולשמור כל מסמך רפואי הקשור לתאונה. לאסוף חשבוניות וקבלות לעניין הוצאות רפואיות. לדאוג לקבל מהמוסד החינוכי של התלמיד אישור על היותו תלמיד מן המניין במועד התאונה וכן אישור על היעדרות מהמוסד החינוכי בעקבות התאונה.

3. תאונה עקב מפגע – תביעת רשלנות – קיימת לרוכב האופניים גם זכאות לתבוע את הגורם האחראי לתאונה, אם קיים, באופן שיבטיח לתלמיד פיצוי מקסימלי לנזקיו, למעט תאונות דרכים בהם כאמור קיים ביטוח נפרד. על כן, אם הפציעה מתאונת אופניים התרחשה כתוצאה ממפגע שהיה בדרך או בכביש, ניתן לתבוע מלבד ביטוח תאונות תלמידים גם את הגורם שאחראי למפגע.

במקרה כזה יש צורך להוכיח כי הנזק נגרם כתוצאה מרשלנות הגורם למפגע. למשל, אם רוכב אופניים נפגע עקב בור שהיה בכביש או מדרכה שבורה ולא בטיחותית, ניתן לתבוע את העירייה על תחזוקה לקויה של הכביש או המדרכה. דוגמאות נוספות למקרים של תאונות אופניים בגין מפגעים הן: חוטי חשמל שמתוחים בצורה לא בטיחותית, נפילות של עצים ועוד.

אני מאחל לכולם גמר חתימה טובה וצום קל. אנא היזהרו מפגיעות גוף, ורכבו בבטחה על האופניים ועל כלים דו גלגליים. אם ילדכם נפגע, חס וחלילה, כתוצאה מתאונה ביום בכיפורים עמדו על זכויותיכם המשפטיות מול חברות הביטוח ופנו לייעוץ וליווי משפטי לאורך כל ההליך, שבדרך כלל מורכב ולא פשוט, עד לקבלת הפיצוי שיבטיח את הפיצוי המקסימאלי.

כותב המאמר עורך דין במקצועו, מתמחה בנזקי גוף ורשלנות רפואית

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות