חיפוש

 

 
לדף הבית >>     תרבות ופנאי >>

עיר הקפוארה” בברזיל

 

”עיר הקפוארה”, כך מכנים את סלבדור דה באהיה, עיר הבירה של מדינת באהיה, השוכנת בפתחו של מפרץ כל הקדושים, בצפון מזרח ברזיל. סלבדור באהיה, עיר של דייגים, היא ערבוב של עיר עשירה וענייה, יפה ומכוערת

 

"עיר הקפוארה", כך מכנים את סלבדור דה באהיה, עיר הבירה של מדינת באהיה, השוכנת בפתחו של מפרץ כל הקדושים, בצפון מזרח ברזיל. סלבדור באהיה, עיר של דייגים, היא ערבוב של עיר עשירה וענייה, יפה ומכוערת, שהמייחד אותה הוא הפולקלור, התרבות וההיסטוריה. הרצאתו המרתקת של ערן ולגרין, מדריך טיולים באמריקה הלטינית ובטיולי החברה הגיאוגרפית, על סלבדור ניתנה במסגרת סדרת "ערים מרתקות" של "היכל התרבות", שהתקיימה במוצאי שבת באולם "עינן", בקניון עזריאלי, שבמודיעין.

המפגש כלל שני חלקים: הרצאה מלווה במצגת ומופע מוסיקלי של להקת "בוסה טריו" המלווה בשתי רקדניות. בהדרכתו של ערן ולגרין, יצאנו למסע היכרות עם העיר השלישית בגודלה בברזיל, המונה כשניים וחצי מליון תושבים.   

ברזיל, המדינה החמישית בגודלה בעולם והגדולה ביבשת דרום אמריקה, היא תערובת של תרבויות, אמונות, פולקלור, קרנבלים ונופי טבע. המדינה נקראת על שם עץ הברזיל’’ ,בראזה"- גחלת, שגדל בה ונחשב למשאב טבע. ברזיל - פירושה "אדום כגחלת", על שם הצבע האדום שהופק מליבת  העץ. השפה הרשמית בה היא פורטוגזית  בעוד שביתר מדינות  אמריקה הלטינית - ספרדית . 

סלבדור, הוקמה על ידי פורטוגל ב-1549 ושימשה כעיר הבירה הראשונה של ברזיל וכמרכז לגידול סוכר. כ-12 מליון עבדים הובאו ע"י הפורטוגזים מאפריקה למדינה  כדי להתגבר על המחסור בידיים עובדות בגידול הסוכר. "יבוא" העבדים שינה את פני ברזיל וחלק מהמנהגים שהתפתחו בה, מקורם בצאצאי העבדים  השחורים שהובאו אליה מאפריקה.

העיר מחולקת לשני חלקים: עיר תחתית ועיר עליונה. העיר העליונה, מהווה את  מרכז התרבות והמוסיקה בה שוכן רובע פלורינו, הרובע ההיסטורי של העיר. "פלורינו", "עמוד", נקרא כך לזכר עמוד ההצלפות שניצב בכיכר המרכזית ברובע, אליו קשרו את העבדים האפריקאים והצליפו בהם. בעיר התחתית שוכנים השוק הגדול והנמל. אליה הובאו העבדים האפריקאים ובכך הפכה למרכז שוק העבדים הגדול. מעלית בגובה של כ- 85 מטרים מחברת בין העיר התחתית לעליונה.

התרבות האפריקאית הביאה אתה לערים מסורות ופולקלור. הבולט בהם הוא הקפוארה, אומנות הלחימה של העבדים המלווה בכלי נגינה. ברחבי שכונות העוני ניתן היה לראות מעגלי אנשים מנגנים ובמרכז-משחקי קפוארה בסגנונות שונים: סלטות, אקרובאטיקה ועוד. לאחר שחרור העבדים ב-1888 ועם נדידתם לערים, קבלה הקפוארה גוון של פשע והוצאה מחוץ לחוק. לפני כ-80 שנה הוכרה מחדש ומאז התפשטה בברזיל ובעולם כולו לרבות ישראל. לאחר שחרור העבדים והגעתם לערים, נוצרו לצידי הערים ושכונות היוקרה ה"פבלות", שכונות עוני ופשע עשויות פחונים ובלוקים, שהפכו ברבות השנים למוקד משיכה לתיירים. מוקד תיירותי נוסף הוא הקרנבל. בו מיליוני אנשים בתחפושות רוקדים ושרים ברחובות שבוע ימים לקול מקצבים אפריקאיים  ושירי מסורות שונים.

ברחבי סלבדור מתקיימים מפגשי דתות מלווים בטקסים שונים. החל מטקסי נשים בלבן העומדות מאחורי דוכני המזון, שלבושן הלבן מאפיין את אלת הרוח ועד לבניית כנסיות בהן ניתן לראות חפצים תלויים על הקירות כמו: קביים ופרוטזות. מבנים מוקדשים לאלות חשובות כמו  אלת הים, הנראית בדמות אישה יפה לבושה בשמלה כחולה השולטת על הים והדייגים. כל שנה, בשניים בפברואר, מתקיים לאורך החוף קרנבל של יום אחד, אליו מגיעים אלפי מקומיים לבושים לבן על מנת להעניק מנחות פרחים לאלת הים ולקבל את ברכתה. המנחות נמסרות לדייגים המפזרים אותם בים. שקיעת המנחה מבשרת על שנה טובה. אלה הם רק חלק מהמנהגים שהשתלבו בעולם התרבותי של ברזיל.

ומהסברים לשירים וריקודים. להקת "בוסה טריו" הלהיבה את הקהל ומתנדבים הצטרפו לרקדניות לריקודי סמבה לקול צלילי שירים ברזילאיים ושיריו המוכרים והאהובים של מתי כספי.

ערב שלישי ומהנה בסדרת "ערים מרתקות", הגיע לסיומו. הסדרה - מומלצת ביותר!!!

כתבה  וצילמה : חיה כץ

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות