היכל התרבות
הצעה שאי אפשר לסרב 2
 
 

פרשת צו – פוסט

אז מה נאמר לנו במילות הפסוק הראשון? שהדיבור של אלוהים אלינו הוא נצחי, שהבריאה כולה מדברת אלינו בכל אירוע ואירוע, שמילותיו של האלוהים מופנות אלינו, והופכות להיות קונקרטיות בהתאם לחיים שלנו, כך שהאלוהי מתפרט בפרטי

פרשת צו (צילום: יחצ)
שאלה לש.י.ל

 

כל מילה ומילה בתורה, היא מעט המחזיק את המרובה. נתייחס הפעם לפסוק א’.

א וַיְדַבֵּר יְהוָה, אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר.

וידבר, זה דיבור של הווה, בעל אופי נצחי. אלוהים מדבר אלינו כל יום, בין אם אנו שומעים ובין אם לא. מי הוא זה המדבר? י ה ו ה. כלומר – הבריאה כולה מדברת, ולא רק חלק ממנה. וידבר י ה ו ה

אל – האופן בו פועל אלוהים את פעילותו הקונקרטית בחיים שלנו נקרא – אל. המילה אל,

משה – משה הוא זה שנמשה מהנהר, נמשה מהמים – במילים אחרות, נמשה מגלגל הקרמה היחסי החל על כולנו, וחי בעולמות בלתי יחסיים.

לאמור – הכוונה שהדבר מתחיל להתפרט. המהלך האלוהי הנצחי צריך להתפרט למהלך אנושי. לוחות הברית הראשונים, האלוהיים – צריכים להיתרגם ותושלך אמת ארצה.חז"ל. התורה הושלכה ארצה, ותפקידנו להצמיח אותה שוב מתוך האדמה, כנאמר – יב

אז מה נאמר לנו במילות הפסוק הראשון? שהדיבור של אלוהים אלינו הוא נצחי, שהבריאה כולה מדברת אלינו בכל אירוע ואירוע, שמילותיו של האלוהים מופנות אלינו, והופכות להיות קונקרטיות בהתאם לחיים שלנו, כך שהאלוהי מתפרט בפרטי.

וגם, בתהילים, שהתפקיד שלנו לקחת את האמת שהושלכה מהשמיים, ניתנה לנו כחסד, ולהצמיח אותה שוב מתוך הביוגרפיה האישית שלנו. להחזיר את הפרטים לאחדות המקורית – אך להוסיף דבר מה אינדיבידואלי, חדש, מקורי.

אך כיצד נוכל לעשות זאת? על ידי הקרבת קרבן. הקרבת החלקים בתוכנו שאינם מסוגלים להתעלות שוב לרוח. וזו המשמעות האמיתית של כל הפרקים ביקרא העוסקים בקרבנות.

שבת שלום!

אורנה בן דור וקובי נחושתן