חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חינוך >>

לאן הולכים תשלומי הורי ישיבות בני עקיבא

 

שווה בדיקה! ישיבת בני עקיבא במודיעין כמשל: משרד החינוך אישר הוצאה של 5 אחוז מהתקציב שהוא מעביר לרשת לשימוש כדמי ניהול, אך בפועל לטענת ההורים, נגבו דמי הניהול גם מתשלומי ההורים. ומדובר במיליוני ש”ח. התוצאה, יותר מ 200.000 ש”ח שהיו אמורים ללכת לרווחת התלמידים הלכו מי יודע לאן. והקושיות הן לרשת לא לישיבה, אז עכשיו תבדקו בעיר שלכם. כל הנתונים והתגובות בכתבה

 

האם רשת בני עקיבא לא מחזירה לתלמידי השיבות את כל התשלומים שהיא גובה מההורים? לפחות על פי מצגת שהעלה בפני חברי ועדת החינוך של הכנסת, יו"ר ההנהגה ההורית של ישיבת מודיעין יוסי אביבי, מאות אלפי שקלים הולכים בדרך לכל מקום חוץ מאשר לתלמידים. הסיפור ככל הנראה הוא רק מיקרו של התופעה שיתכן ומתרחשת בעוד רשתות חינוך כמו אמית, יחד, מוסדות ש"ס וכו....

 

הישיבה התיכונית רק כמשל

במקרה שלנו, ששוב נדגיש הועלה כדוגמא בשל העובדה שאביבי הוא שחשף את הענין, (אך שווה לבדוק בכל ישיבת בני עקיבא)   המדינה נתנה בשנת 2015 כ 7.9 מיליוני ש"ח לישיבת בני עקיבא דרך רשת בני עקיבא,  על פי החוק, רשאית הרשת לגבות דמי ניהול עבור צרכיה היא 5% מהתיקצוב. בפועל, וזו טענת ההורים העיקרית, הרשת נוטלת דמי ניהול גם מ 4.2 מיליון ש"ח שהורי התלמידים שילמו באותה שנה. כלומר, כ 200.000 שקל שניגבו מההורים הועברו  לכאורה למימון דברים אחרים. אם אכן זה נכון, אזי בכל שנה נגרעים מכספי המוסד כ 200,000 שקל שיכלו להתבטא בשעות מערכת במקום שעות שהיום ממומנים מכספי ההורים במסגרת "תל"ן" (שעות תגבור).

אם נוטלים את טענות ההורים כעובדות בשטח (הם הראשונים לחוש זאת)  כל הענין מעלה תהיות. האם ברשתות החינוך כגון במקרה שלנו בבני עקיבא, אינם מהססים לשחק במספרים ולעגל משולשים ומרובעים, כשההורים שמכיסם שילמו לישיבה יותר מ 4 מיליון שקל, הם האחרונים לדעת ולהבין מי ולמה משחקים בכספם. וכמו שתנו רבותינו, האם כל דאלים גבר? ובעברית גששית, האם אין עובדים עלינו בעינים  ולך תדע אם אנו לא רואים רק טפח ממסד שלם. הטבלאות עם הנתונים המלאים שמורים במערכת.

 

הסיפור הישן של המאבק להוזלת תשלומי ההורים 

 אבל אם אתם חושבים שסוגית תשלומי ההורים היקרים שחלקם אינם חוזרים לתלמידים צצה היום,  הנה מבחר כותרות בנושא החל משנת 2011  שמציפים את השאלה, מדוע אם כן אין מוזילים את תשלומי ההורים ברשת בני עקיבא בפרט והחינוך הדתי בכלל.  (להל"ן קישורים למאמרים)  ועדה ציבורית תבחן גובה שכר הלימוד בחינוך הדתי-לאומי (1/2011)     משרד החינוך: לא יחול שינוי בתשלומי ההורים לשנה הבאה  (6/2013)  ראשי הישיבות דורשים מהבית היהודי: הבטחתם? תקיימו! (4/2014) 

 רשתות פרטיות כגון ישיבות ואולפניות למשל פועלות ע"פ רישיון ישיבה/אולפנה בו ניתן לתגבר שעות בתשלום מעבר לבסיס. הרשתות מפעילות בעצמן מוסדות חינוך תיכוניים בערים והעובדים בהם מקבלים שכר עליו רשום את שם הרשת, כשהמקור התקציבי הוא מדינת ישראל והרשת היא הצינור להעברת הכסף למועסקים. חשוב להבהיר, החוזה כאן נחתם בין העיריה לישיבת בני עקיבא ומשרד החינוך אינו צד ואינו מעורב.

מדינת ישראל אפשרה ומאפשרת לרשתות החינוך לקחת תקורת ניהול מהכספים המועברים אליה, אם כי לא ברורה כוונת המחוקק האם התקורה נלקחת רק מכספי העברות או גם מתשלומי השכל"מ שמשמשים שעות לימוד והוראה. מה שאין מחלוקת זה שכספי ההורים הנגבים לצורך התגבור הם מחוץ לתחום בגביית התקורה.

הישיבה התיכונית במודיעין

 

השאלות הבאות הגיעו מגורמים שונים שלא מעונינים שהן ייוחסו אליהם:

א. כיצד אמית במודיעין נותן את אותן שעות הוראה ב 1500 שח פחות מהישיבה, יש לו עוד מקור תקציבי?  

ב. אין התייחסות למצב בו ניקח את מערכת השעות ונפחית ממנה את שעות התגבור. האם מה שנשאר תואם למה שהמדינה העבירה?

ג. אם נוריד את שעות שהוצהרו  כתל"ן (שעות תגבור) וננכה מסך השעות הכללי ,האם זה יהיה תואם את מה שהעבירה המדינה"?    

 אנו כותבים על התקופה הנוכחית, אבל שימו לב למה כותב אריק משיח מבקר עיריית מודיעין בדו"ח 2013 על הישיבה (ועל הדרך גם על האולפנה) הידיעה פורסמה בפברואר  אשתקד ב"חדשות מודיעין" ע"י יואל תמנליס, היום כתב מודיעיןcity.

דוח מבקר העיריה לשנת 2013 יואל תמנליס| 5 בפברואר 2015

"דוח מבקר העירייה (2013) שאושר אמש במועצת העיר עוסק גם בתשלומי הורים. המבקר מצא ליקויים משמעותיים"

.5.2.3 ישיבת בני עקיבא

"תקני שעות לימוד: מתוך הכנסות של כ  3.1 מיליון ₪ בשנה מהורי התלמידים עבור תוכנית תורנית, משמע פוטנציאל של 563 שעות, בפועל מוקצה סך של כ  1.68 מיליון ש"ח שמשמעתו 309 שעות תקן בלבד, כתוספת לישיבת בני עקיבא.

המלצה: יש לבחון ולשקול את הגדלת תוספת שעות התקן בהתאם לפוטנציאל הקיים. המבוקר הדגיש את סעיפי הגבייה הנוספים הקיימים, לבד מתקני השעות. יש לפעול בהתאם לנוהל ואסורה גבייה המנוגדת אליו. המבוקר ציין כי ישנו אישור באתר אפיק אך לא ניתנה אסמכתא על כך".

.5.2.4 אולפנא

"תקני שעות לימוד מתוך הכנסות של כ 2 מיליון ₪ בשנה מהורי התלמידים עבור תוכנית תורנית הכוללת שעות תורניות,.  בפועל מוקצה סך של כ 1.3 מיליון ש"ח שמשמעתו 199 שעות תקן בלבד, כתוספת לאולפנא".

                                         

ולתגובות:

תגובת גזבר עירית מודיעין לשאילתה מדוע נגזרת תקורת ניהול גם מכספי ההורים: "למען הסר ספק, יובהר כי הכספים שיתקבלו אצל הבעלות בגין בית הספר ישמשו בין היתר לכיסוי הוצאותיה לניהול והפעלת בית הספר ובתנאי שהוצאות אלו לא יעלו על 4% מסה"כ תקציב הוצאות הרגילות בשנת הלימודים בשנת הלימודים התשס"ד ועד 5% החל משנת הלימודים התשס"ה, הכול בהתאם לסיכום בין העירייה לבין הבעלות." 

תגובת משרד החינוך (ד"ר חגית מאיר) לשאילתה בנושא תקורת ניהול מכספי הורים: "אם גובים מכם סכום עבור שירות בהיקף מסוים אולם בפועל אתם מקבלים פחות כי חלק הולך לתקורות – אז זה לא כשרתקנות לימוד חובה (יעוד כספי תשלומים) מכוחן יש לפתוח למוסד חינוך חשבון בנק ייעודי לניהול הכספים הנגבים מן ההורים קובעות מפורשות, שעמלות ועלויות הנוגעות לחשבון הבנק ישולמו על ידי הבעלות ולא על ידי ההורים".

תשובת מנהל מינהל רישוי בקרה ואכיפה מר גור רוזנבלט , משרד החינוך: "אני לא גורם משפטי אבל אני בהחלט אחראי על אכיפת תשלומי הורים. אין, ולא הייתה מעולם, זכות לאף גורם לנכות תקורה מתשלומי ההורים. בהתאם לחוזר המנכ"ל הם צריכים להיות מיועדים לשימושים ספציפיים כמו תל"ן וכו’.  היועמ"ש האחראי על התחום מכותב גם הוא ומקווה שהנקודה ברורה. 

תשובת מר גרוסמן, רפרנט התשלומים במשרד החינוך  לשאלה על מה מותר להוציא את הסכום שנגבה מסעיף "הפעלת המוסד אחה"צ": "בית הספר לא רק שלא חייב לגבות את מלוא הסכום המותר לכאורה אלא להפך, עליו לנסות ולהקטין סעיף זה על ידי התאמתו לצרכים בפועל..... הוא אמור לתת מענה על צרכים אמתיים בפועל.  אם שותפים בתשלום תלמידים רבים או שהעלויות נמוכות או ממומנות על ידי גורם אחר, אין לכאורה לגבות כלל או את המקסימום ".

תגובת עיריית מודיעין: "בעקבות פניות ההורים, נמצא הנושא בבדיקה של אגף רישוי ואכיפה במשרד החינוך."

תגובת ישיבות בני עקיבא:
מרכז ישיבות בני עקיבא פועל להוזלת תשלומי ההורים במוסדותיו. התשלום שמשלמים ההורים במודיעין הוא מהנמוכים ביחס למוסדות לימוד עם תגבור לימודים תורניים  באזור המרכז. מרכז יב"ע  (ישיבות בני עקיבא) פועל במדויק ע"פ חוזר מנכ"ל בכל הקשור בתשלומי רשות וחובה ותוספת בגין פעילות תורנית במוסד. מרכז יב"ע אינו גובה דמי ניהול מכספי הורים, ודו"ח מפורט הוגש לגזברות עיריית מודיעין. ועד ההורים קיבל מהנהלת הישיבה דו"ח ביצוע על תשלומי ההורים, כפי שנדרש בחוזר מנכ"ל. צר לנו כי גורמי אופוזיציה מטעים את ציבור ההורים ומעבירים להם מידע שגוי,חלקי ולא מבוסס".

תגובת חבר הקואליציה בוכניק: ליוויתי לא מעט יו"ר ועדי הורים של ישיבת בני עקיבא והטענות הללו עלו כל העת. אשמח מאוד אם תגובת הרשת תגובה במסמכים  כי בסך הכל כולנו רוצים בטובת הילדים"

אמציה דויטש, יו"ר הנהגת ההורים העירונית: "אני מודה ליוסי, יו"ר הנהגת ההורים בישיבה התיכונית, על הנחישות והממצאים. ועדת החינוך התרשמה מאוד מהגיוליים ויהיו דיוני המשך על הממצאים האלה ותשלומי ההורים בכלל. נוצר מצב שהורים בבתי ספר שונים מקבלים תמורה אחרת לכספם, רק בגלל שבית הספר שייך לרשת חינוך ולא לרשות המקומית. נעשה, לכאורה, שימוש בכספי ההורים בניגוד לתקנות, לטובת הרשת. השאיפה שלנו ושל פורום ועדי ההורים היישוביים, היא לבטל כליל את תשלומי ההורים כדי שהחינוך יהיה באמת חינם. עד אז, יש להקפיד על שימוש נכון ואחראי בכספי ההורים. יש לייצר את מנגנוני הבקרה על רשתות החינוך שתפקידן לתת חינוך באופן דומה לרשויות המקומיות ולא ליהנות מה"מס" שנקרא תשלומי הורים."

 יו"ר ההנהגה הורית של הישיבה, יוסי אביבי, סירב להתראיין ומסר שהיות והשאלות נשאלו בוועדת החינוך של הכנסת, הוא ממתין לתשובות שינתנו בעוד חודש.

לסיכום: כאמור הכתבה פורסמה בשבוע שעבר במודיעין ועסקה מטבע הדברים במה שקורה שם. בפועל ולאור ההתמקדות ברשת עצמה,  צריך לתהות האם אין מדובר במדיניות ארצית, והאם הורי הישיבה בעירכם אכן מקבלים בחזרה את כל מה שהוריהם שילמו. שווה בדיקה.

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
לשכת המסחר
יש לי שאלה לגדי ברקאי

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות