חיפוש

 

 
לדף הבית >>     >>

אבני החושן - לא רק בהקשר לשכונת אבני במודיעין

 

אבני החושן המופיעות בפרשת השבוע ”פקודי” ומוכרות לנו, תושבי מודיעין, כרחובות בשכונת אבני חן, מסמלות את האחדות בעם ישראל, כפי שמתגלמת בחושן של הכוהן הגדול

 

מאת ארנון רוזנבלום, מרצה, מדריך ומנחה סדנאות ב"מחשב ומחשבה"

בתיאור המקיף של בניית המשכן, המופיע בפרשת השבוע "פקודי", מופיע לפרטי פרטים אופן הכנת בגדי הכוהן הגדול. בין ההכנות להקמת המשכן מתוארים שלבי הכנת "החושן", ובין היתר מפורט היכן משובצות האבנים היקרות, שחלקן מוכרות לנו: אודם, ברקת, ספיר ויהלום.

וזו לשון הכתוב: "וַיַּעַשׂ אֶת הַחֹשֶׁן מַעֲשֵׂה חֹשֵׁב ... וַיְמַלְאוּ בוֹ אַרְבָּעָה טוּרֵי אָבֶן ... וְהָאֲבָנִים עַל שְׁמֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל... פִּתּוּחֵי חֹתָם אִישׁ עַל שְׁמוֹ לִשְׁנֵים עָשָׂר שָׁבֶט". עולה מכאן שבחושן מיוצגים 12 שבטי ישראל.

במסעי בני ישראל במדבר התנהל כל שבט בנפרד, אך השבטים היו מסודרים בסדר קבוע, כאשר לכל

קבוצת שבטים היה השבט המוביל. כמו כן, המשכן תמיד היה במרכז, וסביב לו שבט לוי. והנה, למרות ההיפרדות לשבטים, בהכנת לוח החושן עצם קיבוע האבנים איגד את כולם. האבנים היו שונות זו מזו – כל אבן עם צבעה ותכונותיה הייחודיות. על כל אבן נחרט שמו של שבט אחד, ובסך הכל 12 אבנים כמספר השבטים. באופן זה מוכר ייחודו של כל שבט ושבט.

כך למעשה יוצגו השבטים באמצעות אבנים יקרות, והדבר מסמל את העובדה ששבטי ישראל יקרים לאלוקים. הדבר משתקף אף בעובדה שמיקומן של האבנים בחושן היה על לוח לבו של הכהן, ככתוב "וַיִּרְכְּסוּ אֶת הַחֹשֶׁן... עַל חֵשֶׁב הָאֵפֹד וְלֹא יִזַּח הַחֹשֶׁן". אם כן, הציווי היה שהחושן לא יזוז ממקומו כלל

. כאן מסומלת האחדות של כלל שבטי ישראל הנפרדים.

גם בימינו אלו, אנו – על כל מגוון המגזרים השונים שבונים אותנו בארץ ישראל – כולנו יקרים בפני בורא עולם, ועלינו להתייחס אל כל אחד ואחד מאתנו, וגם אל האחר והשונה, ולראות את האחדות מעל הנפרדות.

בעיר מודיעין עומדת שכונה מיוחדת במינה בשם שכונת אבני חן. הרחובות היוצאים מהרחוב הראשי הנקרא: אבני החושן, נקראים על שמות האבנים היקרות שבחושן, כמו: אחלמה, תרשיש, יהלום, ברקת וכדומה. מי ייתן ונוכל כולנו לחוש את האחדות שרחובות אלה מסמלים עבור עם ישראל כולו, ממש כמו האחדות המתגלמת בחושן של הכוהן הגדול!

שבת שלום

הכותב - מרצה, מדריך ומנחה סדנאות ב"מחשב ומחשבה"

 

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות