חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חדשות מודיעין והסביבה >>

האם מודיעין מוכנה לרעש אדמה

 

שתי רעידות אדמה תוך שמונה ימים מעלות את מפלס החרדה במודיעין הממוקמת בתוך אזור הרעש. כל המומחים מסכימים כי רעש חזק עוד יתרחש השאלה היא רק מתי. בעירייה מתכוננים ליום שאחרי

 

רעידת אדמה קלה, בעוצמה של 4 בסולם ריכטר, הורגשה אתמול (יום א’) בשעה 11:25, באזורים נרחבים במרכז הארץ. האגף הססמוגרפי במכון הגיאו-פיסי מסר כי מוקד הרעידה היה באזור בקעת הירדן, כ-25 ק"מ צפונית לים המלח. הרעש אתמול בא בדיוק שמונה ימים אחרי רעש בעוצמה של 4.4 בסולם ריכטר כשאז המוקד היה באזור בקעת הירדן.

מבט לאחור להיסטורית הרעשים המקומית מזכירה לנו שבדיוק בערב ראש השנה שעברה, חשנו כולנו את האדמה רועדת, וכך גם חודש קודם. ברוב המקרים מוקד הרעש היה בסביבות צפון ים המלח.

רעידות אדמה מתרחשות בישראל לעיתים די תכופות. בעבר התחוללו רעשים חזקים שגרמו להרס רב ולנפגעים. ברעידת אדמה שהתרחשה בארץ-ישראל בשנת 1837 נהרסה העיר צפת כולה, וכ- 5000 איש נספו.

בשנת 1927 נגרם הרס רב ללוד ולרמלה, לירושלים, לשכם, לטבריה ועוד. ברעידה נוספת שהתרחשה באזור אילת בשנת 1995 נגרמו נזקים קלים למבנים ולתשתיות.

מועד התרחשותה המדויק של הרעידה הבאה אינו ניתן לחיזוי. היא עלולה להתרחש מחר, בעוד חודש, או בעוד 50 שנה, אך אין ספק שתתרחש

מודיעין ממוקמת במרחב המושפע ישירות מרעשי אדמה. הנושא עלה במסגרת התוכניות המוקדמות להקמתה, ואף צויינו איזורים שעשויים להיות מועדים יותר לפגיעה מרעשים ססמולוגיים במרחב העיר.

האזור העיקרי הוא קו שבר גיאולוגי-משני, שתחילתו באיזור נחל מודיעין וסיומו בסמוך לתל גזר שמדרום. הגיאולוגים חלוקים ביחס למשמעות שבר זה בעת רעידות אדמה. עם זאת הסבר אחד לשם "גזר" נמצא בתחום זה. בשל תופעת "גזירת" הקרקע. מי שמעוניין לראות את קו השבר בבירור, יביט דרומה ליד צומת קברות המכבים וייראה את השבר בחתך כביש 443 העובר דרכו.

האם מודיעין בנוייה לעמוד ברעידות האדמה? ניתן להבין את התשובה גם מדבריו של ד"ר יואב סרנה, יו"ר איגוד המהנדסים. שהתבטא כי: "המדינה פשוט לא ערוכה לרעידה הגדולה. יש כל מיני תוכניות מתאר למיניהן אבל שום דבר לא נעשה. המבנים שנבנו אחרי שנת 1995 מוכנים לרעידות כי אז השתנה התקן ובמקרה של רעידה גדולה הם ינזקו אבל לא יתמוטטו."

רק לפני מספר חודשים ערכה העירייה תרגיל הדמיה רחב היקף לבדיקת מוכנות העורף בעיר לרגע של אחרי רעידת אדמה. סגן ראש העיר, מיכאל חרל"פ יושב ראש הוועדה למל"ח ופס"ח (משק לשעת חירום ופינוי סעד חללים) אומר כי בתרגיל השתתפו כל כוחות החילוץ והגופים שעוסקים בנושא . לדבריו התרגיל עברה הצלחה אולם יש כמה דברים שצרך לתקן והם יתוקונו כבר בשבועות הקרובים.

כמו כן מסר חלר"פ כי אחרי החגים תחולק לתלמידים בכל בתי הספר אגרת היערכות לרעידות אדמה במודיעין. באגרת יפורטו דרכי התגוננות בעת רעש אדמה ומספרי טלפון של מוקדי החירום.

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות