חיפוש

 

 
לדף הבית >>     צרכנות מקומית מודיעין >>

מרותקים למיטה? כדאי לכם להחליף מזרון

 

פצעי לחץ נגרמים בגלל חוסר יכולת של קשישים או אנשים חולים להזיז את הגוף ולשנות את התנוחה. על אף עוגמת הנפש והסכנה הבריאותית, ניתן לזהות את הפצעים בשלב מוקדם ויש המון אביזרי מניעה ומזרנים שיכולים לשפר את איכות החיים

 

פצעי לחץ מופיעים אצל אנשים שנמצאים במצבים פיזיים שמונעים מהם תנועה. קבוצות הסיכון העיקריות כוללות אנשים שמרותקים למיטה או משתמשים בכיסאות גלגלים, כאלה שסובלים מחוסר בתחושה כמו למשל חולי סוכרת ואנשים עם פגיעה בעמוד השדרה. כמו כן, פצעי לחץ מאפיינים אנשים עם בעיות עור וקשיים בשליטה על הסוגרים.

מבחינה ביולוגית, פצעי הלחץ נוצרים כאשר ישנו מחסור בזרימת דם ובגלל גירוי של העור על גבי בליטת עצם. כאשר העור נמצא במשך הרבה זמן תחת לחץ מסוים שעלול לנבוע כאמור מהמיטה, מכיסא גלגלים, מגבס או מחפצים קשים אחרים – יופיעו עליו פצעי לחץ בדרגות חומרה שונות. כמו כן, פצעים מן הסוג הזה נוצרים במהירות והם גורמים כאבים ובמקרים חמורים גם לנמק. בעיה נוספת נובעת מכך שפצעי לחץ עלולים לעכב החלמה או אף לגרום חלילה למוות.

כך תזהו פצעי לחץ

יש כמה סימני זיהוי שכדאי לעקוב אחריהם על מנת לזהות פצעי לחץ בשלב מוקדם. הזיהוי בשלב מוקדם חשוב כי הוא מונע מהפצעים להחמיר ולהזדהם. את רוב הסימנים המוקדמים ניתן לזהות לבד, אך בכל מקרה מומלץ שאנשים בסיכון יתייעצו עם אנשי מקצוע לגבי פצעי לחץ כאשר הם מגיעים לביקורת תקופתית. במקביל, רצוי שבני משפחה שמלווים אדם בעת אשפוז ממושך יהיו מודעים לסימנים המקדימים ויידעו איך לטפל בהם בצורה נכונה.

קודם כל, הסימנים המוקדמים לפצעי לחץ מופיעים באזורים רגישים. אזורים אלו הם העקב, הקרסול, עצם הישבן, עצם הירך, עצם העצה והאוזן. הרגישות באזורים הללו נובעת מהקרבה בין העור לבין העצם ומהסיכוי הגבוה שלאחר שכיבה או ישיבה ממושכת ייווצר גירוי של העור.

שנית, ניתן להבחין בין פצעים רגילים לבין פצעי לחץ באמצעות סימנים כמו שינויים בצבע הנורמלי של העור, אדמומיות ושפשופים. גם שינויים בטמפרטורת העור ובתחושה מהווים אינדיקציה לכך שמדובר בפצעי לחץ ולצדם יש לשים לב לתחושות כאב וחוסר נוחות שחורגות מהנורמה.

איך מונעים פצעי לחץ?

חולים רבים ואנשים מבוגרים שנוטים להישאר זמן רב באותה תנוחה עושים זאת בגלל חוסר יכולת לזוז ולא מבחירה. זה אומר שאותם אנשים בקבוצות סיכון לפצעי לחץ ככל הנראה לא יכולים לשנות ב-180 מעלות את אורח החיים שלהם, אלא לבצע התאמות למצב הקיים ולנסות למנוע גירויים ועומס על העור.

בעוד אנשים בריאים יכולים לנער את היד או הרגל ולהחזיר את אספקת החמצן לאבר הרדום, לאנשים חולים אין את הפריבילגיה הזו. לפיכך, הדרך הכי טובה למנוע פצעי לחץ היא להסתייע באביזרי מניעה. אלו אביזרים יחסים זולים ונגישים שאפשר לקנות באופן עצמאי או בתמיכה של קופות החולים וחברות הביטוח. אביזרי המניעה כוללים מזרונים, כריות, מגנים לעקב ומגני מרפקים. מטרת השימוש באביזרי מניעה היא להגדיל את שטח הפנים שסובל מלחץ ולהקל על התנועה. בנוסף, אביזרי העזר מומלצים כי הם מסייעים לשינויי תנוחה.

עוד דרך למנוע פצעי לחץ דורשת התמידה אך היא מאוד אפקטיבית לטווח הארוך – תזונה נכונה, היגיינה ושמירה על עור נקי ויבש. אלו הדברים הקטנים שיכולים לצמצם את הסיכוי להופעת פצעי לחץ אצל אנשים חולים, מבוגרים וצעירים כאחד, בעשרות אחוזים. תזונה נכונה מסייעת לחילוף חומרים בעוד היגיינה ושמירה על עור נקי ויבש מגדילים את הסיכוי לכך שהפצעים לא יזדהמו.

הכירו את המזרן הבא שלכם

הכי חשוב להבין שפצעי לחץ דורשים התאמת מזרן ייעודי. בחירת מזרן היא בעלת חשיבות אדירה במניעת פצעי לחץ ובשיפור איכות החיים. יש כיום סוגים שונים של מזרנים עם מבנה ייחודי לכל אחד, והמטרה היא להתאים לחולה את המזרן שיספק תמיכה אופטימאלית למשקל ומבנה הגוף שלו. כך לדוגמא מזרני אוויר דינאמיים מיועדים לחולים בסיכון בינוני או גבוה או לכאלה שכבר יש להם פצעי לחץ על העור, בעוד מזרנים סטטיים מתאימים לחולים סיכון נמוך עד בינוני.

כריות לישיבה ומזרני ביצים יכולים גם הם להיות מוצרים מומלצים ונוחים במיוחד עבור אנשים שסובלים מפצעי לחץ. אם רוצים לישון טוב יותר בלילה, אפשר להתעניין במזרני ויסקו שמתרככים בהתאם לטמפרטורת הגוף או להשתמש במזרני לטקס עם תמיכה אורטופדית. הלטקס פועל כשכבת ריכוך שמתאימה את עצמה לקימורי הגוף והיא אידיאלית עבור סובלים מפצעי לחץ.

הפחתת הלחץ הקיים על הפצע ושינוי התנוחה שבה שוכב או יושב החולה הם השיטה היחידה לטפל בפצעי לחץ קיימים. אם ניסיונות המניעה לא הועילו, אין ברירה אלא לבצע טיפול של חבישת פצעים בואקום ולהפחית את הבצקת כדי לשפר את זרימת הדם והחמצן. בנוסף, יש לדאוג לתזונה נכונה של חלבונים ולהתייעץ עם רופא לגבי נטילת תכשירים ותרופות עם אנטיביוטיקה.

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות