חיפוש

 

 
לדף הבית >>     >>

הנדון: מאגר משגיחי כשרות בעירייה / מכתב למערכת

 

הגיע הזמן לשנות את תפקידם של משגיחי הכשרות, שיעסקו בהשגחה חשובה יותר בבריאות המזון במסעדות ובבתי קפה, ושיהיו פקחים באתרי בניה למנוע תאונות עבודה וכו’. זה הרבה יותר חשוב מאשר ”להשגיח” על הישראבלוף של הכשרות

 

לכבוד  מר חיים ביבס, ראש העיר  מודיעין-מכבים-רעות

מר ביבס שלום,

הנדון: מאגר משגיחי כשרות בעיריית מודיעין-מכבים-רעות  

 

  1. העירייה פרסמה בתחילת מרץ 2017 מודעה להקמת מאגר משגיחי כשרות בעירייה.

http://www.modiin.muni.il/ModiinWebSite/ArticlePage.aspx?PageID=487_468

  1. במהלך השבועות האחרונים, ביקרתי בכמה עסקים שמחזיקים בתעודות כשרות, בכדי להתעדכן בכל הקשור לתעשייה שמגלגלת במדינת ישראל מיליארדי ₪ בשנה.
  2. שלא לציטוט, בעלי העסקים הציגו בפני תמונת מצב עגומה על מערכת מיושנת שפועלת בשיטות פסולות – הן בביקורות המתקיימות ע"י משגיחי הכשרות, והן בגביית התשלומים החודשיים המופקעים, עבור תעודת כשרות חתומה, שמהווה את כרטיס הכניסה לציבור הדתי, והיא הכרחית לעסקי מזון שחפצים לשרוד ולהגדיל ככל האפשר את הכנסותיהם.
  3. בעלי העסקים סיפרו שהתשלומים החודשיים מורכבים מאגרות שנתיות, תשלומים ישירים למשגיחי הכשרות (חלקם כסף שחור שניתן במזומן) ותשלומים אחרים, ומהנתונים שקיבלתי הסכומים עומדים על כ- 1,000 עד 4,000 ₪ לחודש לעסק אחד.
  4. שכר המשגיחים נקבע על ידי הרבנות כ- 40 ₪ לשעת עבודה, אך אין הגדרות ברורות הקובעות כיצד אמורה להתנהל ההתקשרות בין העסק לבין משגיח הכשרות.

לדוגמה, האם על המשגיח להתייצב בעסק בכל יום ? כמה שעות הוא צריך להקדיש בביקור ? האם השהיה בעסק היא רציפה ? ובכלל - מה בדיוק הוא צריך לבדוק ?

  1. במודיעין-מכבים-רעות יש כ- 150 עסקים בעלי תעודות כשרות ובחישוב זהיר ההכנסה החודשית הכוללת מתשלומי העסקים בעיר עבור כשרות, היא כ- 300,000-400,000 ₪ לחודש.
  1. עפ"י המידע שקיבלתי, יש בעיר כ- 9-10 משגיחי כשרות, ובהנחה שעלות שכרו של כל משגיח כשרות היא כ- 15,000 ₪ לחודש, הרי שהעלות הכוללת של שכר המשגיחים היא כ- 150,000 ₪ לחודש.
  2. המשמעות היא שהגורם שמעסיק את משגיחי הכשרות מרוויח בכל חודש סכום מינימאלי של

כ- 150,000-250,000 ₪, לאחר ניכוי עלות שכר משגיחי הכשרות.

אין ספק שזהו רווח מוגזם על חשבון בעלי העסקים, שמן הסתם חלקם נאלצים לייקר את השירותים שהם מספקים לתושבים, בגלל העלויות הגבוהות של הכשרות.

  1. בנוסף, רוב בעלי העסקים איתם נפגשתי, היו שמחים לפתוח את עסקיהם בשבתות, אך הם חוששים שהרבנות תשלול מהם את תעודת הכשרות, ואז הם ייאלצו לוותר על הציבור הדתי במהלך השבוע.
  2. חלק מעסקי המזון נאלצים להסכים לכניסת משגיחי כשרות של הרבנות וגם של כשרויות נוספות, כמו כשרות הבד"ץ, כשרות ’בית יוסף’ וכו’, וזה עולה להם עוד כמה אלפי ₪ בשנה.
  3. זו שערורייה ושחיתות שעסקים עם תעודות כשרות, נאלצים לשלם ישירות למשגיחי הכשרות את משכורתם – לא יתכן שהתשלום למי שצריך לבצע ביקורת בכשרות תקינה של עסק, יהיה מבית העסק ישרות למבצע הביקורת, יש כאן ניגוד עניינים.
  4. לעיתים הביקורת מתבצעת "בשלט רחוק" או באופן שיטחי ביותר. שכרם של המשגיחים נקבע לפי העסקה הספציפית עם בעל העסק, ואם רוצים להתלונן על תפקוד המשגיח או על מערך הכשרות המקומי, אין כתובת לתלונות.
  5. כמו"כ, דרישות הכשרות משתנות מרשות לרשות, בהתאם לדרישות הרבנות המקומית.
  6. שופטי בג"ץ הורו בשבוע שעבר לרבנות הראשית להגיש לבית המשפט רפורמה במערך הכשרות אשר תמנע את התשלום הישיר של בית העסק למשגיחי כשרות בשל "ניגוד עניינים מובהק"
  1. לאור האמור לעיל, העירייה חייבת להתערב בפעילות הזו שפוגעת בעסקי המזון בעיר, ולהוזיל משמעותית את עלויות הכשרות שמשלמים בעלי העסקים, בקביעת הכללים הבאים:
    • תעריפי הכשרות יפחתו לכ- 50% מהסכומים הנגבים כיום.
    • אחת לחודש- חודשיים, העירייה תשלח אל בעלי העסקים אגרות בסכום אחד שיכלול את כל שירותי הכשרות, כולל שכרם של משגיחי הכשרות. גובה האגרה ייקבע על פי פרמטרים ברורים של גודל העסק, תדירות ביקור משגיחי הכשרות וכו’.
    • משגיחי הכשרות יקבלו את שכרם ישירות מהעירייה, והעירייה תממן את הוצאות הטיפול בנושא מרווח סביר של כ- 5-7% מההכנסות מדמי הכשרות.
  2. הגיע הזמן לשנות את תפקידם של 18,000 משגיחי כשרות ברחבי המדינה, שיעסקו בהשגחה חשובה יותר בבריאות המזון במסעדות ובבתי קפה, ושיהיו פקחים באתרי בניה למנוע תאונות עבודה וכו’. זה הרבה יותר חשוב מאשר "להשגיח" על הישראבלוף של הכשרות.

   בברכה,

 אבי אלבז  

חבר מועצת העיר  מודיעין-מכבים-רעות

 

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות