חיפוש

 

 
לדף הבית >>     צרכנות מקומית מודיעין >>

קשרים חברתיים בדיור המוגן

 

קרוב ל-30% מן המשתייכים לגיל השלישי סובלים מדיכאון. הגורמים לתופעה השכיחה רבים ומגוונים, והרקע להתפתחות תסמיני הדיכאון משתנה מאדם לאדם. למרות זאת, המשותף למרבית בני הגיל השלישי,, בין אם הם סובלים מדיכאון ובין אם לאו, הוא העובדה שקיום קשרים חברתיים וחיים בקהילה תורמים להתמודדות מוצלחת עם הקשיים שמביא איתו גיל הזהב. מדוע חשוב לשמור על קשרים חברתיים בגיל השלישי וכיצד השתלבות בדיור מוגן משרתת את המטרה ומאפשרת חיי קהילה מיטביים התורמים לבריאותו ולאיכות חייו של המבוגר?

 

קרוב ל-30% מן המשתייכים לגיל השלישי סובלים מדיכאון. הגורמים לתופעה השכיחה רבים ומגוונים, והרקע להתפתחות תסמיני הדיכאון משתנה מאדם לאדם. למרות זאת, המשותף למרבית בני הגיל השלישי, בין אם הם סובלים מדיכאון ובין אם לאו, הוא העובדה שקיום קשרים חברתיים וחיים בקהילה תורמים להתמודדות מוצלחת עם הקשיים שמביא איתו גיל הזהב. מדוע חשוב לשמור על קשרים חברתיים בגיל השלישי וכיצד השתלבות בדיור מוגן משרתת את המטרה ומאפשרת חיי קהילה מיטביים התורמים לבריאותו ולאיכות חייו של המבוגר?

השכיחות הגבוהה של תסמינים דיכאוניים בקרב בני הגיל השלישי נובעת ממגוון גורמים. לאחר גיל 60 הבריאות מידרדרת וההיחלשות הפיסית גורמת דכאון, מתח וחרדה. הפרישה לגמלאות והיעלמות חיי השגרה עמוסי המטלות פוגעים גם הם במצבם הרגשי-נפשי של המבוגרים. הוסיפו לכך שעמום, תחושה של חוסר חיוניות, היעדר מטרה ואת העובדה שהתחנה הבאה במסעם היא פרידה מהחיים, ותבינו מדוע גמלאים רבים סובלים מקשיים רגשיים-נפשיים.

 

לא טוב היות האדם לבדו

לצד כל אלה, ישנו גורם מרכזי ורב משקל הידוע כמשפיע על מצבי דיכאון, והוא הבדידות. האדם הוא יצור חברתי. בני אדם זקוקים לתקשורת בין אישית כדי לשרוד. מבוגרים שמאבדים את חבריהם ואת בני זוגם ועוזבים את מקום עבודתם, מוצאים את עצמם לבד ואינם מקיימים אינטראקציה חברתית. חיי חברה וקהילה הם גורם מרכזי ביותר בחייהם: היעדרם מוביל לדיכאון וקיומם מאפשר החלמה. אחד האמצעים להילחם בתופעת הדיכאון בגיל המבוגר הוא קיום חיי חברה פעילים.

 

כיצד ניתן לקיים חיי חברה פעילים בגיל השלישי?

אנשים בגיל השלישי יכולים לקיים חיי חברה וקהילה בעזרת השתלבות במסגרות שונות דוגמת מועדוניות, מרכזי יום, חוגים, הרצאות, מתנ"סים, חדרי כושר ועוד. אולם האמצעי היעיל ביותר המאפשר חיי חברה וקהילה פוריים, מתמשכים, תכופים, זמינים, תוססים ונגישים הוא ההשתלבות בדיור מוגן.

 

למה דווקא דיור מוגן?

גמלאים המשתלבים בדיור מוגן נהנים מעצמאות מספקת לצד תמיכה מקיפה. מעבר לשירותים הרבים הניתנים לדיירים בדיור המוגן, התורמים לנוחות ולביטחון, בחירה בדיור מוגן בירושלים תורמת בעיקר לחיי החברה והקהילה של המבוגרים, הודות למאפיינים הבאים:

  • חיים עצמאיים לצד בני גילם – המבוגר יקיים אורח חיים עצמאי ובלתי תלוי, אולם כל שכניו הם בני גילו והוא יוכל לבחור מתי לבלות איתם, וכיצד. התקשורת עם אנשים בשלב דומה בחיים מאפשרת שיתוף, התייעצות וחוויות משותפות.
  • מגוון פעילויות – לדיירי הדיור המוגן מוצעים חוגים, סדנאות, הרצאות, הצגות, מופעים, פעילויות וטיולים: הזמינות הרבה, הנגישות והעובדה שהכל מתאים ומותאם להם ומצוי בהישג יד מעודדות את המבוגרים לצאת, לחוות, להכיר ולהיחשף לאינטראקציה חברתית מספקת.
  • חיי חברה פעילים – באופן טבעי, הדיירים בדיור המוגן הופכים לקהילה ומקיימים קשרים חברתיים, לרבות קשרים זוגיים.
  • הפגת הבדידות – הדיירים המתגוררים בדיור מוגן אף פעם אינם לבד. יש תמיד מי שדואג להם – מטפלים, חברים, שכנים, מכרים וצוות רפואי שמלווה אותם. מבוגרים הנקלעים למשבר נפשי מזוהים ומטופלים. הם נוטים פחות להתבודד, גם בשל זמינות הפעילויות והמגוון הרב וגם בזכות החברים הדוחקים בהם שלא להסתגר ומניעים אותם לשיתוף פעולה. ההשפעה הקהילתית והחברתית מורגשת, והקשישים מרגישים שיש מי שדואג להם, משגיח עליהם ושם לב לצרכיהם, שנענים באופן מקיף ומידי.
עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
יש לי שאלה לגדי ברקאי
כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות