חיפוש

 

 
לדף הבית >>     בריאות >>

החשיבות של הטיפול בנפילות

 

נפילות מאוד נפוצות בקרב אזרחים ואזרחיות ותיקים ואף נחשבות לתופעה שכיחה בעלת השלכות גופניות רבות. בגיל הזקנה עצמות הגוף חלשות מאוד והנטייה שלהן להישבר גדולה.

 

נפילות מאוד נפוצות בקרב אזרחים ואזרחיות ותיקים ואף נחשבות לתופעה שכיחה בעלת השלכות גופניות רבות. בגיל הזקנה עצמות הגוף חלשות מאוד והנטייה שלהן להישבר גדולה. גם כשהנפילה אינה רצינית, עלול להיווצר שבר, ולעתים הוא נוצר במקום שלא ניתן לגבס, לכן מקרים רבים של נפילות מצריכים ניתוחי איחוי עצמות.

ההחלמה מניתוחים אלה ארוכה וכואבת, ודורשת לאחריה שיקום. פעמים רבות מתקשים קשישים וקשישות שעוברים ניתוחים לחזור לרמת התפקוד הרגילה שלהם, ולעיתים אף הופכים לסיעודיים. פרט להשלכות הגופניות, יש גם השלכות רגשיות שמתלוות לנפילות קשישים. לאחר נפילה מאבד הקשיש את ביטחונו האישי לעמוד ולהתנועע לבדו. הוא מתחיל לפחד לעשות דברים בעצמו ומגלה תלותיות באחר. הנפילה גורמת לקשישים להרגיש שהם איבדו שליטה ושהם אינם יכולים עוד לסמוך על עצמם.

קשישים שנופלים מתקשים לקום והם עלולים להישאר שכובים על הרצפה, חסרי אונים, בהמתנה למישהו שיבוא להרים אותם. כשקשישים נופלים במקום ציבורי הם חווים בושה גדולה ועלולים להפסיק לצאת אל מחוץ לבית, ואז כל מערך החיים משתנה.

אז מהן האפשרויות שעומדות לקשיש למימוש זכויותיו הרפואיות?

ראשית, כדאי לבחון אם ישנו גורם שאחראי לנפילה. במקרה זה קיימת זכאות לתבוע את אותו גורם אחראי בתביעת רשלנות ולקבל פיצוי עבור כאב וסבל, הוצאות רפואיות, עזרת סיעוד, הוצאות נסיעה. זאת ממש כמו במקרה שטופל במשרדנו של קשישה בת 85, ששברה את ידה כתוצאה מנפילה מכיסא במועדון הגמלאים במרכז הקהילתי נאות שושנים שקיבלה פיצוי בסכום בסך 80,000 שקלים.

הפציעה אירעה בשל נפילה מכיסא רעוע ואינו בטיחותי, וכתוצאה ממנה סובלת הקשישה מ-20 אחוזי נכות. זאת לאחר שנאלצה לעבור ניתוח מורכב בידה וטיפולים נוספים. בכתב התביעה טענתי בשמה של הקשישה שהחובה להקפיד הקפדה יתירה על תקינות המתקנים והכיסאות שבמתחם המועדון באה לידי ביטוי באופן מובהק בכך שהמועדון משמש כמועדון לקשישים ולגמלאים.

שנית, כדאי לבחון אם הפציעה מזכה להגשת תביעה לגמלת סיעוד לביטוח לאומי. לגמלת סיעוד זכאי מי שהגיע לגיל הפרישה והוא גר בבית, וזקוק לעזרת אדם אחר בביצוע פעולות היום-יום (להתלבש, להתרחץ, לאכול, להתהלך בבית וכיוצא בזה), או שהוא זקוק להשגחה בבית למען בטיחותו.

קשיש סיעודי, הזקוק לטיפול מסביב לשעון וששעות הטיפול שהוקצו לו דרך חוק סיעוד אינן מספיקות עבורו, זכאי לקבל אישור להעסקת עובד זר סיעודי לשם מתן טיפול הולם ואינטנסיבי. התנאי לקבלת עובד זר הוא קבלת ציון של 4.5 במבחן תלות של ביטוח לאומי.

כמו כן, כדאי לבחון את הפוליסות סיעוד בקופות החולים ופוליסות סיעוד פרטיות (ככל שנרכשו), שהקריטריונים לזכאות תגמולי הביטוח דומים לתנאי הזכאות לגמלת סיעוד בביטוח לאומי.

מה עושים כאשר הקשיש נפגע וקיבל טיפול רפואי?
חשוב להדגיש שמיד לאחר שהתאונה התרחשה יש לדווח לגורם האחראי לנפילה (ככל שישנו) ולבקש אסמכתא כתובה על כך. לאחר מכן, צריך לשמור כל מסמך רפואי הקשור לנפילה, לאסוף חשבוניות וקבלות של כל ההוצאות הרפואיות שנגרמו, הוצאות נסיעה שנגרמו בגין הפציעה, הוצאות עבור מטפל פרטי וכו’.

זכרו כי תביעות סיעוד ונפילות קשישים הן עניין מתיש מורכב וארוך. במידה ונפגעתם, חלילה, עימדו על זכויותיכם המשפטיות מול חברות הביטוח ופנו לייעוץ וליווי משפטי לאורך כל ההליך, שבדרך כלל מורכב ולא פשוט, עד לקבלת הפיצוי שיבטיח את הפיצוי המקסימאלי.

עו"ד ניסן מנו

כותב המאמר הינו עו"ד  המתמחה בתחום רשלנות רפואית ונזקי גוף

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
יש לי שאלה לגדי ברקאי
כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות