חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חדשות מודיעין והסביבה >>

”בחרתי להיטמן רק כאן על אדמת מודיעין”

 

הבוקר הובא למנוחות במודיעין משה משיח קאשי אשר הצליח לשקם את עצמו אחרי הנורא מכל: אשתו, בתו, נכדתו וחתנו נרצחו בפיגוע חבלני מחריד. חיים ביבס בדברי הספד: ”אדם יוצא דופן, בעל רגישות, סבלנות וסובלנות. חבר אמיתי שהתייצב לכל משימה”

 

סיפור הישרדות יוצא דופן – זו ההגדרה הקולעת ביותר לתיאור חייו של משה משיח קאשי שנפטר אתמול בגיל 86 ונקבר הבוקר בבית העלמין של מודיעין. קאשי מתושביה המיוחדים של מודיעין איבד בשנת 2002 ארבעה בני משפחה מקרבה ראשונה בפיגוע טרור.

בראיון בלעדי שקיימתי עמו בשנת 2009 אמר לי קאשי בהתרגשות: "לפני שאני מדבר על מודיעין ועל חיים ביבס ראש העיר, אני מבקש לספר קצת על עצמי ועל עברי, כדי שהקוראים יבינו טוב יותר למה אני פה במודיעין ויקבלו תמונה טובה יותר של ההקשר", אומר לנו קאשי ומפרט: "עבדתי במפעל ביטחוני בשם מב"ת של התעשייה האווירית, מפעל שהוא קרן אור לכל מדינת ישראל ולציונות, נתתי את כל כולי למפעל וקיבלתי פרס מיוחד לביטחון ישראל. אחרי שיצאתי לגמלאות עבדתי באחד הסופרמרקטים בבני ברק, ויום בהיר אחד כשחזרתי הביתה קלטתי בטלוויזיה שמחבלים השתלטו על אוטובוס ורצחו בדם קר שמונה נוסעים. מחציתם היו שלי. בני ביתי הקרובים ביותר. שלושה דורות של חיים שגידלתי במו ידיי, ארבע נפשות יקרות – אשתי, בתי, אחת מנכדותיי וחתני. זה היה היום השחור ביותר בחיי שבו מאבדים בשנייה אחת כל צלם אנוש. לא כל אחד יכול להמשיך לחיות עם אסון כזה, אבל חשבתי על האור היפה שיש בחיים והחלטתי להמשיך לחיות".

אני מבין שיחד עם הטרגדיה הנוראה הזו התרחש גם נס גדול?

"נכון. אחד המחבלים ירה באשתי בראשה ממרחק של 30 ס"מ. היא היתה שותתת דם ובכוחותיה האחרונים, שניות לפני מותה, היא הכניסה את אחת הנכדות שלי שעמדה על ידה, אל בין רגליה, מתחת לשמלתה. הילדה הקטנה הזו התמלאה בכל גופה בדמה של אשתי שניגר עליה מכל עבר בכמות ענקית. כשהנכדה הגיעה לבית החולים, הרופאים חשבו שהיא פצועה קשה ביותר לנוכח כמות הדם הבלתי נתפסת. הרופאים בבהלה החלו לבדוק אותה ולחפש את מקור הדם, עד שבאה אחת האחיות ובתושייה רבה לקחה מהרופאים את הילדה, עשתה לה מקלחת, ניקתה אותה מכל הדם, ואז נגלה לכולם הנס – הילדה שלמה ובריאה. ללא פגיעה וללא שריטה".

ביבס מספיד

חברו הטוב, ראש העיר חיים ביבס, אשר הספיד אותו הבוקר אמר בין היתר: "איפה ישנם עוד אנשים כמו האיש ההוא? אתמול אבדנו אדם וחבר יקר, משכמו ומעלה. אדם יוצא דופן, בעל רגישות, סבלנות וסובלנות נדירה במחוזותינו. לוחם אמיתי מקום המדינה ועד יומו האחרון. אדם שדאג עד יומו האחרון שקולם של המשפחות השכולות ישמע בארץ ישראל ובתפוצות. למדנו ממך את אהבת ארץ ישראל ומדינת ישראל. חבר אמיתי שהתייצב לכל משימה. עולם ומלואו של טוב לב. נזכור אותך בדיוק כפי שהיית כל חייך: אדם צנוע, חם, אנושי, לבבי ונעים הליכות שאהב את הבריות והבריות אהבו אותו, ותמיד עם חיוך אוהב וכובש".

משה משיח קאשי נולד בתורכיה, בגיל 3 חודשים אימו העלתה אותו ארצה באופן בלתי לגאלי, בגיל 11 הפך יתום מאב ואם, התחתן בגיל 24 ונולדו לו 4 בנות בתל אביב שם התגורר במשך לא פחות מ-77 שנים. הוא עבד בתעשייה האווירית וקיבל פרס מיוחד לביטחון ישראל. לפני כעשר שנים קיבל את אחת ההחלטות החשובות ביותר בחייו – לעבור להתגורר במודיעין. כאן הוא נולד מחדש, אחרי ששרד את אחד הפיגועים הקשים ביותר בתולדות המדינה, כאשר מחבלים רצחו בדם קר 4 מבני משפחתו הקרובים ביותר המייצגים 3 דורות שונים של חיים – אשתו, בתו, נכדתו וחתנו. במודיעין פגש קאשי את חיים ביבס, סייע לו בזמן מערכת הבחירות הראשונה שלו, ולא היה מאושר ממנו לראות את ביבס מתיישב על כיסא ראש העיר.

בראיון האמור שהתקיים כשנה לאחר בחירתו של ביבס לא חסך קאשי בדברי שבח על ראש העיר בפרט ועל מודיעין בכלל. להלן חלקים נבחרים מהראיון:

קאשי: "אני חושב שביבס הוא האדם הנכון במקום הנכון, והכלי הנכון אשר בדרך שלו יהפוך את העיר הזו לסיטי של אירופה. לא רק של ישראל".

איך הגעת למסקנה הזו בהקשר לביבס?

"כל אדם שמבין את החיים צריך לדעת לתת לאיש הזה את הקרדיט עבור העשייה שלו למען העיר. העשייה של ביבס היא המשכיות לשני ראשי ערים שקדמו לו, אבל בתקופת כהונה קצרה הוא עושה דברים שהרבה ראשי ערים אחרים במדינה לא יודעים לעשות. מדובר באדם עם טוהר אמיתי של עשייה ותקווה גדולה מאד עבורי ועבור העיר הזו".

למה אתה חושב שכאן במודיעין תהייה הסיטי של אירופה?

"אני נוסע הרבה בעולם ואני רואה את הערים הגדולות ואני יודע להגיד שמה שאני רואה פה אני לא רואה שם. ברור שזה עניין של זמן וזה תהליך לא קצר. אבל אני רואה סביבי את היופי של מודיעין ואת הפוטנציאל שעוד מחכה לנו. אני חושב בכנות שמודיעין היא אחת הערים היפות ביותר במדינת ישראל. יש לי הרבה ניסיון חיים ואני מבין היום שזה המקום הנכון לחיים האמיתיים שבן אדם זקוק להם. ירושלים היא סיפור בפני עצמו, היא נבנתה בזמנים אחרים ולא ניתן להשוותה לכלום, אבל את תל-אביב, חיפה, נתניה וערים רבות אחרות, לא בנו נכון ואין להן את השטחים הפתוחים, הירוקים והמרווחים שיש לנו כאן. כאן יש לכולם חופש ומרווח, כל אחד לפי צרכיו. הגנים היפים שיש לנו כאן במודיעין, אין כאלה באף מקום אחר בארץ".

אתה לא חושב שאתה קצת מגזים?

"ממש לא. במודיעין העיר שבהתהוות יש כבר 72 גנים ציבוריים. היכן יש כמות כזו? בשום מקום אחר שאני מכיר. מה שהכי חבל זה שהתחילו לבנות את מודיעין רק לפני 15 שנה. היו צריכים להתחיל לבנות אותה כאן לפני 100 שנה במקביל להקמתה של תל אביב. אתה יכול לדמיין לך את העיר שלנו לו זה היה כך".

אז מה אתה רואה בחזונך לגבי עתידה של העיר?

"קרנה של מודיעין תעלה ותעלה והיא תהייה מעל לכל יתר הערים במדינה. היא תהייה עיר האורות של ישראל. אולי זה לא יקרה בזמני, אבל זה יהיה פעם בוודאות. שכן, כבר היום אין יופי גדול יותר ממודיעין. עבורי, יום אחד של חיים כאן זה כמו שנה של אושר. אני לא יודע אם צריך להגיד את זה אבל אני כבר בחרתי את המקום של אחרי הימים שלי – בחרתי להיטמן רק כאן על אדמת מודיעין".

 

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
כל מה שקורה בעיר באנר הדר
יש לי שאלה לגדי ברקאי

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות