חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חדשות מודיעין והסביבה >>

הדתיים במודיעין: מקופחים או מועדפים

 

כששני הצדדים – חילונים ודתיים – כועסים ומתוסכלים באותה מידה, ניתן להעריך שראש העיר מקיים מדיניות מאוזנת בנושאי דת בעיר. בתוך כך, פורסמה עצומה של תושבים דתיים נגד מדיניותו של חיים ביבס

 

אתמול (יום ב’) פרסמו גורמים דתיים אנונימיים במודיעין באתר "עצומה", פטיציה נגד מדיניותו של ראש העיר בנושאי דת במודיעין. תחת הכותרת: "מכתב פתוח לראש עיריית מודיעין מר חיים ביבס" כותבים מחברי העצומה: "אנו הח"מ ראינו את מכתבך אשר שלחת אל הרב חייא בן חמו, בו כתבת שמדינת ישראל היא מדינה בה לכל אדם יש את הזכות לחיות את חייו כמו שהוא רוצה מבלי שיפריעו לו, ושהעיר חרתה על דגלה את ערך ’הפלורליזם האמתי’, כלשונך. אך לצערנו נראה כי העירייה בראשותך איננה פועלת בדרך שבה אתה מטיף לרב חייא בן חמו לפעול".

בהמשך העצומה מפרטים מחבריה את טענותיהם אחת לאחת: "כאשר העירייה מחייבת את בתי הספר הדתיים להגיע לאירוע העדלאידע, בשעה שמופיעות בו רקדניות ברזילאיות בלבוש חושפני, אין כאן מתן הזכות לאפשר לציבור רחב לחיות את חייו כפי שהוא רוצה, ואף גרוע מכך, יש כאן כפייה על הציבור להיות באירוע הנוגד את אמונתו".

"כאשר העירייה אינה מאפשרת פתיחת בית ספר תורני נוסף למרות הביקוש, ובה בשעה היא מגבילה את מספר התלמידים בחינוך התורני, אין כאן פלורליזם אמתי, או מתן הזכות לחיות את חיינו כמו שאנו רוצים".

"גם בכך שעירייה, באופן עקרוני, לא מאפשרת פתיחת חוגים נפרדים למרות הביקוש הרב, יש פגיעה בזכותנו לחיות כמו שאנו רוצים".

"כאשר העירייה מתקצבת את מוסדות החינוך הדתיים בתקציב מופחת, אין כאן פלורליזם אמתי".

"כאשר ראש העיר בכבודו שולח מכתב גינוי לרב בישראל, כאילו שהבעת עמדתו התורנית הנובעת מאמונתו היא מעשה נתעב, לצערנו אין כאן פלורליזם אמתי. פלורליזם אמתי איננו נתינת מקום רק לקולות הנעימים לך לשמוע, אלא מתן אפשרות גם לקולות אחרים להישמע, אע"פ שאינם ערבים לאוזנך, מבלי לשלוח מכתב גינוי כה תקיף".

לסיכום הדברים נכתב: "כולנו תקווה שמעתה ואילך העירייה בראשותך תחל לפעול ע"פ הדגלים  שבשמם תקפת את הרב חייא בן חמו, ותאפשר לציבור הדתי הרחב בעיר את הזכות לחיות את חייו ע"פ אמנותו. בתקווה שנזכה שבעיר יהיה פלורליזם אמתי, ויהיה בה מקום גם לציבור הדתי ולאמונתו".

בשעת כתיבת דברים אלה חתמו על העצומה 186 איש.

טענותיהם של מחברי העצומה הם רק צד אחד של המטבע. כידוע, לפני מספר שנים הוקמה בעיר תנועת "מודיעין חופשית" בראשותו של חבר המועצה אבי אלבז. לתנועה טענות קשות ומתמשכות כלפי מדיניותו של ראש העיר בנושא דת. לטענתם, אין בעיר חופש דת, והדתיים יחסית לגודלם באוכלוסייה, זוכים לנתח גדול מדי בהקצאות ובתקציבים עירוניים.  

באתר האינטרנט של "מודיעין חופשית" ניתן לקרוא את דברי היו"ר אלבז שנכתבו בשנת 2014 וממצים את הטענות: "למרות אופייה הפלורליסטי, החופשי-חילוני של העיר, לא קיים בעיר חופש דת ואין שוויון בין זרמי היהדות השונים בעיר – רבני העיר הם אורתודוקסים-חרדים. מועצת העיר אישרה בעבר הקצאות ללא תמורה, של 41 מגרשים (חלקם מיועדים לגני ילדים) להקמת בתי כנסת, מתוך 60 מגרשים שהיא הקצתה לעמותות. במרבית ההקצאות, המועצה התעלמה מהתנגדויות של מאות תושבים בכל הקצאה, ואישרה בין היתר בחוסר רגישות הקצאות בעייתיות וללא התחשבות".

"המועצה אישרה את הקמת בית חב"ד ברחוב עמק איילון. חב"ד היא תנועה מיסיונרית מתוחכמת, אנטי דמוקרטית ואנטי ציונית, אך למרות זאת מקבלת יחס אוהד וחם מעיריית מודיעין-מכבים-רעות".

"מועצת העיר אישרה בשכונת השבטים הקמת בית כנסת על הגגות של 4 גני ילדים(!) ואישרה ב- 2013 להקצות ל- 4 עמותות דתיות 4 מגרשים להקמת 4 בתי כנסת, אף על פי שהמגרשים מיועדים בתב"ע להקמת גני ילדים ומעון יום".

"מאז 2003 ועד לפני כשנה, כיהנו 3 רבני עיר (כולל הרב דוד לאו שנבחר לתפקיד הרב הראשי האשכנזי), שעלות משכורתם מכספי משלם המיסים הייתה מעל 1,500,000 ₪ לשנה! לדעתנו, אין צורך ביותר מרב עיר אחד במודיעין-מכבים-רעות. קיימת סכנה שתוקם מועצה דתית בעיר, שלא תיתן שרותי דת טובים יותר מאלה הניתנים כיום על ידי העירייה שלנו, אך תחלק ג’ובים שימומנו על חשבון הציבור בעיר".

"הדרת תושבי העיר מפארק ענבה, ש"נכבש" בחופשות פסח וסוכות על ידי מאות משפחות חרדיות מיישובי הסביבה. בתי הקפה בעיר ובית הקפה בהיכל התרבות העירוני סגורים בשבתות, כנראה מהחשש לאבד את אישורי הכשרות אם יפעלו בשבתות, אף כי אין מחלוקת על כך שהם מגישים אוכל כשר בלבד".

לנו לא נותר אלא לסכם שכאשר שני הצדדים מאוכזבים, מתוסכלים וכועסים באותה מידה, ניתן להניח שהמדיניות העירונית בנושאי דת יחסית מאוזנת וסבירה.  

בתגובה לכתבה אומרים חברי מועצת העיר מיכאל חרל"פ והילה שי וזאן מהבית היהודי כי: "מודיעין מכבים רעות ידועה מאז ומתמיד כעיר מגוונת בה חיים בשכנות ובכבוד הדדי דתיים וחילונים. כנציגי הציבור הדתי הלאומי במועצת העיר יש בכוחנו להעיד על מחויבותו הרבה של ראש העיר חיים ביבס אשר בשיתוף פעולה מלא מקדם עימנו  פרויקטים רבים לטובת כלל הציבור ולטובת הציבור הדתי בפרט ; בנינו וחנכנו את סניף עזרא, בנינו והשלמנו את אולמות הספורט לבית ספר אריאל ולאולפנה, אנחנו בתהליכי הוספת בינוי לבתי הספר אמית, לישיבה, למשואת נריה, הנחנו אבן פינה לישיבת ההסדר בעיר,  ועוד ועוד פרויקטים מתוכננים. איננו מסכימים כלל ועיקר עם העצומה שמטרתה רק ליבוי היצרים ושירות גורמים אינטרסנטים המחרחרים ריב ומדון לטובת קידום צרכים פוליטים צרים. אנחנו דוגלים בחיים משותפים בעיר מעורבת ומחברת שכל אחד יכול לחיות בה את חייו. דווקא בתקופה זו של תשעת הימים אנו מצפים שהציבור הדתי יפיץ אהבת חינם כמו  שציוו אותנו חכמינו זכרונם לברכה. ודווקא בימים אלו לא ראוי ולא מכובד שיצאו עצומות נגד, אלא רק עצומות המדברות על אהבת הבריות".

 

 

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות