חיפוש

 

 
לדף הבית >>     פרשת השבוע >>

פרשת ויגש: לחפש נקודות תורפה בנפש

 

נחפש בתוך מבנה הנפש שלנו נקודות תורפה העלולים לזמן מחלה או אירוע כואב מבחוץ; האם אנו יכולים לעבוד עליהם? לדוגמא: אם אנו מוצאים בתוכנו קמצנות, האם נוכל לעבוד עליה

 

כח הוּא הַדָּבָר, אֲשֶׁר דִּבַּרְתִּי אֶל-פַּרְעֹה:  אֲשֶׁר הָאֱלֹהִים עֹשֶׂה, הֶרְאָה אֶת-פַּרְעֹה.  כט הִנֵּה שֶׁבַע שָׁנִים, בָּאוֹת--שָׂבָע גָּדוֹל, בְּכָל-אֶרֶץ מִצְרָיִם.  ל וְקָמוּ שֶׁבַע שְׁנֵי רָעָב, אַחֲרֵיהֶן, וְנִשְׁכַּח כָּל-הַשָּׂבָע, בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם; וְכִלָּה הָרָעָב, אֶת-הָאָרֶץ.  לא וְלֹא-יִוָּדַע הַשָּׂבָע בָּאָרֶץ, מִפְּנֵי הָרָעָב הַהוּא אַחֲרֵי-כֵן:  כִּי-כָבֵד הוּא, מְאֹד. בראשית מא

הקרמה (הגורל) של יוסף מביאה אותו למצרים בדרך פתלתלה; לאחר תלאות רבות הוא הופך, בזכות חכמתו הרבה וסגולות הנפש שלו, ליד ימינו של המלך פרעה. פתרון חלום פרעה על ידי יוסף,  בדבר שבע השנים הרעות שתגענה לאחר שבע שנים טובות, מאפשר לפרעה לאגור תבואה רבה לשנות הבצורת, ולהפוך את מצרים למעצמה. יוסף מקדים תרופה למכה; הוא מצמיח תרופה לרעב, לירידה של ישראל למצרים וגם ליציאה שלהם ממצרים לאחר מכן, ברכוש רב. חז"ל מציינים שיוסף בעצמו הוא התרופה.

בחיים האנושיים אין מכה ללא תרופה, אין בעיה ללא מענה, אין מצוקה ללא תשובה. כל כאב הבא אל האדם, תרופתו בדרך כלל מוכנה לו; התרופה הומצאה לפני המחלה בעצמה.

אם כן למה נועדה המחלה (ונתייחס כאן למחלה כאל מצב משברי, הן בגוף והן בנפש)? אם ממילא מוכנה לה כבר התרופה? האם התרופה נועדה להחזיר את האדם למצבו הקודם, טרום המחלה? 

לא! המחלה היא מהלך טרנספורמטיבי המאפשר לאדם להתקדם אל מעבר למקום בו הוא היה לפני המחלה. בעקבות המחלה יכול האדם לעבור תהליך של שינוי אמתי בנפשו; המחלה היא תהליך המאפשר גאולת הנפש והתפתחותה.

"יהיה זה בלתי תבוני בעליל, שהתודעה הנמוכה יכלה לחפש זרעי מחלה, אלמלא ניתן היה מצד שני למנוע גורמי מחלה באמצעות התודעה העליונה". ר. שטיינר, התגלויות הקרמה באדם ובעולם, עמ’ 97

פעמים רבות, כאשר אנחנו מזהים מראש בתודעה, את המקומות העשויים להוביל לשבר ולמשבר, יש ביכולתנו לבנות בתוכנו את המהלך המתקן- ולמנוע את פרוץ המשבר, או המחלה.

מכל מקום, כל שבר- ללא קשר לגודלו- הוא הזדמנות להתפתחות ולתיקון.

והשבוע- נחפש בתוך מבנה הנפש שלנו נקודות תורפה העלולים לזמן מחלה או אירוע כואב מבחוץ; האם אנו יכולים לעבוד עליהם? לדוגמא: אם אנו מוצאים בתוכנו קמצנות, האם נוכל לעבוד עליה, לפני שהתוצאות הקרמתיות שלה יבואו לידי ביטוי דרך חוק הסיבה והתוצאה, באופן מכני?

כותבי הטור: אורנה בן דור קובי נחושתן

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
לשכת המסחר
כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות