חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חדשות מודיעין והסביבה >>

ארנונה למגורים - כל השאלות וכל התשובות

 

בעקבות פרסומה השבוע של הכתבה "האם הדירה שלכם גדלה בזמן שישנתם" הגיעו למערכת mcity שאלות רבות מתושבים. אנו מפרסמים כאן את עיקרי הפניות והתשובות בהתאם

 

ארנונה היא מס מוניציפאלי המוטל על תושבי העיר לשם מימון פעולותיה של הרשות המקומית. גובה הארנונה נקבע לפי שטח הנכס שעליו היא מוטלת. לכל רשות מקומית ישנו צו הטלת ארנונה, המובא לאישור מועצת העיר מדי שנה. צו הטלה זה קובע את הסיווגים והתעריפים לפיהם יחויבו הנכסים בתחום העיר. בסעיף 8(א) לחוק ההסדרים נקבע כי: "הארנונה תחושב לפי יחידת שטח בהתאם לסוג הנכס, לשימושו ולמקומו, ותשולם בידי המחזיק בנכס".

כפי שדיווחנו השבוע בכתבה "האם הדירה שלכם גדלה בזמן שישנתם", הרי שבימים אלו מתקיים בעיר "סקר נכסים" במסגרתו מודדת העירייה מחדש את כל הנכסים בעיר לצורכי ארנונה. בעקבות הכתבה הגיעו אלינו שאלות רבות מתושבים המבקשים הבהרות ומידע נוסף בנושא.

"דירה בת ארבעה חדרים שרכשתי בשכונת אבני חן לפני מספר שנים קטנה יותר מדירת חמישה חדרים של חברים שלנו משכונת הפרחים ובכל זאת אני משלם ארנונה גבוהה יותר". איך זה יתכן? שואל אותנו תושב.

אם התיאור נכון, הרי שזו בדיוק הסיבה שבגינה משרד הפנים מחייב את הרשויות לקיים מדידה מחדש אחת למספר שנים, וזאת כדי שהתושבים ישלמו מס אמת. מאז היווסדה של מודיעין לא נעשו מדידות חוזרות והחיובים מסתמכים על דיווחי הקבלנים. המדידות המתבצעות עתה יביאו להאחדה בחישובים ולדיוק יתר.

תושב חדש בעיר כותב לנו: "בעיר הקודמת בה התגוררתי חושבה הארנונה באופן הדרגתי בהתאם ליוקרתה של השכונה. האם זה נכון שבמודיעין משלמים אותו דבר בשכונת השבטים (בוכמן) היוקרתית ובשכונת הכרמים שהיא עדיין אתר בנייה"?    

בערים שונות בארץ, כמו ירושלים למשל, הארנונה מחושבת באופן שונה לפי אזורים בעיר. התעריף גבוה יותר בשכונות הנחשבות יוקרתיות לעומת שכונות בעלות תדמית עממית יותר. לעומת זאת, חיובי הארנונה במודיעין, מחושבים באופן זהה לגבי כל העיר, ללא הבדל בין השכונות.

"בירושלים ממנה הגעתי", מעירה לנו תושבת בשם נירית, "חושבה הדירה לצורכי ארנונה על פי הנטו שלה. מדוע כאן אני גרה בדירה של 120 מ"ר ומשלמת עבור 158 מ"ר?"

למרות הניסיון ליצור אחידות בשיטת החיוב, הרשויות המקומיות משתמשות בשיטות שונות לחיוב הארנונה. במודיעין השיטה היא שיטת "ברוטו-ברוטו", לפיה נמדד שטח נכס בהתאם לשטח הברוטו שלו לרבות הקירות החיצוניים ולרבות חלק יחסי בשטחים המשותפים. לצרכי חישוב שטח הבניין מובאים בחשבון מידות החוץ של המבנה. דהיינו, סך כל השטחים ברוטו של הבנייה בכל קומה וקומה, לרבות חדרים, חדרי כניסה, פרוזדורים, חדרי מדרגות, לובי, מטבח, אמבטיות, חדרי שירותים, מקלטים, ממ"דים, חניות מקורות, מחסנים, סככות, מרתפים, מרפסות מקורות וכל שטח מקורה אחר.

אולם חשוב להדגיש, כי לפי שיטת חישוב זו העלות הכספית לכל מ"ר נמוכה יותר מאשר בערים בהן המדידה היא נטו אך המחיר לכל מ"ר גבוה יותר, כך שבסופו של דבר זה פחות או יותר מתקזז.

האם כל השטח ברוטו מחויב במלוא התעריף? 

לא. שטחי מקלטים, מחסנים, חניות מקורות, סככות ומרתפים מחושבים לפי 50 אחוז מהתעריף.

רכשתי דירה מיד שניה אשר יתכן שחלק ממנה נבנה על ידי הבעלים הקודמים ללא היתר. האם אאלץ לשלם על כך היום ארנונה, שואלת רותי משכונת המגינים?

הבעיה היא בעיה משפטית שצריכה להיות מטופלת על ידך הן מול הרשות והן מול הבעלים הקודמים, אך ככלל ברור שמי שנתגלו בדירתו חריגות בנייה צריך להיות מחויב בארנונה כחוק בהתאם לגודלה של הדירה בפועל.

במידה וימצא כי הדירה שלי גדולה יותר מהחיוב בפועל, האם אאלץ לשלם מספר שנים רטרואקטיבית על ההפרש, שואלת נאוה משכונת משואה?

לא מתבצעת גביה של שנים לאחור. החיוב בגין הפרשים יהיה מ 1 בינואר שלפני המדידה.

מדוע העירייה קוראת לזה סקר נכסים אם בפועל מדובר במדידות לצורכי הארנונה?

זהו מונח שנקבע על ידי משרד הפנים עוד בשנת השמונים ובינתיים לא שונה על ידו.

בפני מי ניתן לערער על קביעת הסוקרים והאם אני יכול להגיש לעירייה מדידה מטעמי שנעשתה בידי מודד מורשה?

על תוצאות המדידה ניתן להגיש השגה לרבות ביצוע מדידה מטעם התושב. הכתובת לערעור הוא מנהל הארנונה בעירייה.

האם יתכן מצב שאני משלם יותר מדי וכי במדידה יימצא כי דירתי קטנה יותר מהרשום היום בעירייה?

אכן כן. מהעירייה נמסר לנו כי כבר נתגלו במדידות מספר מקרים כאלה והחיוב תוקן בהתאם.

 

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
לשכת המסחר
כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות