חיפוש

 

 
לדף הבית >>     פרשת השבוע >>

אקטואליה מהפרשה : נוח תשע”ו

 

אין אחד מן הקוראים או מן הקוראות שלא יודע את סיפורו של נוח בתיבה והמבול. בטוח אני שגם כמעט כולם גם למדו את הסיפור על מגדל בבל ותוצאותיו.  

 

אין אחד מן הקוראים או מן הקוראות  שלא יודע את סיפורו של נוח בתיבה והמבול. בטוח אני שגם כמעט כולם גם למדו את הסיפור על מגדל בבל ותוצאותיו.

נוח מוגדר כ”איש צדיק תמים היה  בדורותיו”. מה ההבדל בין צדיק לתמים ומדוע מציינים בדורותיו?

נוח  חי בעצם בשני דורות שונים.  אנשי הדור שלפני המבול היו רשעים ואנשי חמס.  היחסים הבינאישיים לא תפקדו וטובת הפרט קדמה לטובת הכלל.  כאשר ישנם פשעים חברתיים- אנושיים נדרש להיות איש צדיק המרבה צדקה וחסד ומתרחק ממעשים מגונים בחברה.  ולכן נוח נבחר להיות השורד בתקופת המבול.  בדור שלאחר המבול המצב התהפך: אנשים היו מאוחדים, דיברו שפה אחת ותכננו ביחד להקים עיר ומגדל שראשו מגיע השמימה. הבעיה התחילה שכל האיחוד  נבע מרצון למרוד     בבורא.  בדור כזה של ”אידיאולוגיים -חברתיים” אנטי דתיים דרוש איש תמים. מאמין באמונה שלימה.

המחדל של נוח שלמרות צדיקותו ותמימותו ,לא ידע להנחיל לדור הבא את המידות הטובות לבני ביתו . ולכן  כשהוא השתכר, התורה מספרת על בנו חם שהתנהג בצורה לא מוסרית כלפיו. הוא  לא לימד לדורו את המסר של  חיים של מוסר ואמונה. לאחר צאתם מן התיבה  בני נוח(כל העמים) מצטווים לאמור:”ואך את דמכם אדרוש... מיד כל אדם.. שופך דם האדם באדם(ה) דמו ישפך”

בימים אלה של פיגועים בריטואליים ותת אנושיים בשם אללה. אין שום תקווה וסיכוי לרוב הדומם שלא עומד בפרץ וזועק בשם האנושיות (והדת)  להפסיק את ההרג. כי  צדיקים אמיתיים לא מתלוננים על העוול אלא מוסיפים צדק.ולכן היו צריכים לחכות עוד כמה דורות כדי לבחור באברהם כמנהיג שעליו כתוב: ” ואברהם היו יהיה לגוי גדול ... כי ידעתיו אשר יצווה את בניו... אחריו ושמרו את דרך ה’ לעשות צדקה ומשפט.”ועליו נספר בשבוע הבא.

שבת שלום

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
כל מה שקורה בעיר באנר הדר
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות