חיפוש

 

 
לדף הבית >>     פרשת השבוע >>

ערב יום כיפור תשע”ו

 

קוראים יקרים עומדים אנו בחיל ורעדה בפתיחת צום יום הכיפורים ובמחשבותינו מנסים לסכם את השנה שחלפה ולראות מה עשינו טוב ומה לא היה משביע רצון.

 

ערב יום כיפור תשע"ו קוראים יקרים עומדים אנו בחיל ורעדה בפתיחת צום יום הכיפורים ובמחשבותינו מנסים לסכם את השנה שחלפה ולראות מה עשינו טוב ומה לא היה משביע רצון. ויחד עם זאת לקבל החלטות כדי להתכונן לשנה החדשה.

בתפילת מנחה בכיפור נקרא את הסיפור התנ"כי הידוע לכולנו על יונה ושליחותו לאנשי נינווה. בין שאר הפסוקים יהדהדו מילותיו של רב החובל היורד לירכתי הספינה ורואה שם את יונה ישן כאשר מסביב לאוניה רוח סערה ואנשי הספינה מתאמצים מאד להצילה. והוא שואל : בן אדם מה לך נרדם? קום קרא לאלוה-יך! זוהי שאלה שצריכה להטריד אותנו כל הזמן.

האם אנחנו ערים למתרחש? האם אנו מגיבים בזמן לשינויים ? מה אנחנו עושים? איזו תשובה ניתן לרב החובל העליון? מה נענה לו? הסיפור של יונה או של נוח בתיבה אם תרצו, ממחיש לנו שאנחנו בתוך סערות כל הזמן וזקוקים להירגע במקום מבטחים. בית הכנסת ביום הכיפורים הוא דוגמה לכך. מקום שאין בו שינויים רבים והתפילות מוכרות ואנחנו מנותקים מאמצעים אחרים שמטרידים אותנו ואפילו מנתקים את גופינו מעינוגים רגילים של אכל ושתייה כדי שנתרכז בנפש ובנשמה שלנו.

כדי שנהרהר רק בחזרה בתשובה. שאלו פעם חסידים את רבם מה טעם לחזור בתשובה ביום הכיפורים אם אנחנו יודעים-מתוך ניסיון- שבעוד זמן קצר נחזור להרגלינו הקודמים? ענה להם הרב במשל על דייג עני שהיה נוהג לקשור את סירתו לעוגן שמזח עם חבל לא כל כך עבה ובגלל הרוחות המנשבות בלילה היה החבל נקרע והסירה מתרחקת מהחוף והדייג נאלץ היה להיכנס למים בכל פעם מוקדם בבוקר להשיב את הסירה לקראת היציאה לדייג.

פעם אחת שאל אותו חברו: מה טעם אתה מתאמץ לקשור את הסירה הרי ממילא החבל ייפרם והסירה תתחיל לשוט לה במים ולהתרחק.? ענה לו הדייג: אם לא הייתי קושר אותה בערב , הרי לא הייתי מוצא אותה בבקר בכלל כי הייתה מתרחקת יותר מדי. וכך הסביר הרב לחסידיו: הצום והחזרה בתשובה בכל שנה אנחנו נקשרים למקור הטוב שלנו. אבל בכל זאת בהמשך אנו קצת מתרחקים . ,ואם חלילה לא נחזור בתשובה פעם אחת מי יודע עד היכן נתרחק וכמה נתנתק ממנו! גמר חתימה טובה!! הרב חיים דברת

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
לשכת המסחר
יש לי שאלה לגדי ברקאי

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות