חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חדשות מודיעין והסביבה >>

דוח המבקר 2014 : העובד ישב בבית ודיווח שהוא בעבודה

 

בדו"ח המבקר: העובד שהה במהלך החודשים שנבדקו כ - 100 שעות בביתו, בשעה שדיווח על השעות האמורות כשעות בהן עבד. הביקורת קבעה כי העובד דיווח דיווח כוזב לגבי שעות העבודה. וחוץ מזה נבדקו: הצללות, נגישות, קבלנים ועוד...

 

מתקני משחקים: יש כאלה שנפסלו

הדו"ח של משיח כלל מספר דו"חות ובהם בחינת הטיפול במתקני משחק בשטחים הציבוריים, דו"ח אחר שעסק בהיעדרות מהעבודה של עובד עירייה (שבינתיים סיים את עבודתו בעירייה. הדוח השלישי עסק בזמינות מגרשי הטניס לטובת הציבור הרחב והדו"ח הרביעי בחן את עבודת האגף לשירותים חברתיים.

הדו"ח הראשון עסק, כאמור, במתקני המשחק בשטחים הציבוריים. במסגרת הדו"ח בדק משיח את נושא בדיקות תקופתיות ואחזקה ומבדיקות אלה עלה כי הרוב המוחלט של גני המשחקים בעיר עוברים בדיקות עפ"י התקן המחייב. המבקר ציין כי יש לבחון במקרים בהם נפסלו מתקנים בשל ליקויים משמעותיים מה הסיבה לאותם ליקויים. עוד קבע המבקר כי העובדה שיש גני משחקים שאינם בחוזה האחזקה ונמצאים בשימוש, שנבדקו ונמצאו תקינים או שהליקויים בהם תוקנו מהווה אי עמידה בתקן. המבקר אף סבר, כי גן שאינו מצורף לדוח האחזקה ופתוח לציבור הרחב, קיימת סבירות שימצאו פגמים בטיחותיים העלולים לסכן את בריאות התושבים.

המבקר אף הוסיף וציין כי למרות שחוזה אחזקת מתקני המשחק מקיף. העירייה לא אכפה את החוזה במלואו בין השאר קבע המבקר כי על פי החוזה, הקבלן אמור לצבוע את מתקני המשחק מידי שנתיים ויחד עם זאת הדבר לא בוצע בהתאם לנדרש.

המלצות המבקר בתחום זה היו כי יש לבצע מיפוי מחדש של גני המשחקים בעיר ולעדכן יחד עם החברה את הרשומות על מנת לוודא שכל גן משחקים בעיר נמצא בחוזה ועובר בדיקות תקופתיות כנדרש. המלצה נוספת היתה להורות למנהל האחזקה, למנוע פיזית שימוש בגני משחקים שנפסלו. בנושא זה המליץ משיח כי הלשכה המשפטית תבחן את הנושא של פסילת המתקנים בפרק זמן של שנה ובחינת האפשרות לתבוע את ביטוח האחריות המקצועית של הבודקים במכון התקנים.

המלצה: להשגיח על עבודת הקבלנים

המלצה נוספת של המבקר היתה כי תשלומים יועברו לקבלנים רק לאחר שמנהל אגף תשתיות יעריך את שווי העבודות שלא בוצעו על ידי הקבלן כמו גם בחינת החשבוניות שהוגשו בגין עבודות נוספות.

הפרק השני בדו"ח זה עסק בחוזה התקשרות בין העירייה לחברה הקבלנית. על פי המבקר, החברה אינה מקיימת את כלל הסעיפים בחוזה, כפי שצוין, ולא קיים גורם בעירייה המבצע בקרה על קיום החוזה ואוכף את קיומו בפרוטרוט. משיח המליץ בהקשר זה כי על העירייה לדרוש שהחברה תעביר דוח בדיקה חודשי מפורט כמפורט בתקן. וכן לחייב את החברה לכלול את מרכיב הצביעה ולבצע בקרה כי החברה עומדת בתנאי המכרז והתקן המחייב. כאשר מנהל אגף התשתיות

יבצע מעקב אחרי מה שבוצע בפועל ובהתאם, יחד עם היועמ"ש וגזברות העירייה יבצע קיזוז בגין צביעת המתקנים שלא בוצעה.

הפרק השלישי עסק בניהול השליטה, המעקב והבקרה על מתקני המשחקים בשצ"פים. מבדיקה זו עלה כי למרות ההיקף הגדול של מתקני המשחקים בעיר, קיימת מודעות ומעורבות גבוהה בטיפול במתקני המשחקים על מנת שימצאו תקינים לשימוש התושבים. יחד עם זאת קבע משיח כי הניהול כיום אינו מאפשר לבצע בקרה ומעקב יעילים הן בשל כמות הגנים, הן בשל תחומי העיסוק הרבים של מנהל האחזקה. המבקר אף ציין כי היעדר "תעודת זהות" לכל גן משחקים אינה מאפשרת לקיים שליטה ובקרה וכן שהיעדר תכנית עבודה, פוגעת ביכולת התכנון, הבקרה והערכת העמידה ביעדים, כמו גם היעדר תיעוד שוטף בתיק הגן אינו מאפשר לקבל החלטות הכרחיות לשיפור הבטיחות במתקנים.

לפיך הומלץ בפרק זה להביא לשימוש תוכנה שתיתן מענה לניהול ובקרה וממשק עם כלל הגורמים ולמסד בסיס נתונים לפעילות השוטפת. וכן הומלץ לכתוב "תעודת זהות" לכל אתר משחקים.

בפרק הרביעי נבדק קיום נהלי הבטיחות בהתאם לנדרש בחוק.

בפרק זה עולה כי רוב גני המשחקים בעיר עומדים בתקנים המחייבים מבחינה בטיחותית. יחד עם זאת גרס המבקר כי הניסיונות לשמר ולתחזק את המתקנים מעץ, אינן משביעות רצון. עוד קבע המבקר כי ליקויים שנמצאו בבדיקת המתקנים נראים כליקויים שמצויים זמן רב, דבר המחייב לבדוק את איכות הבדיקות ואיכות הבקרה. לכן המליץ המבקר כי יש לפעול במיידי לטיפול במתקנים בהם נתגלו פגמים ולבצע בקרה על תיקונם ולבחון להחליף באופן שיטתי וסדור את מתקני העץ במתקן אחר.

הפרק החמישי בדק את נגישות הפארקים לבעלי מוגבלויות, בהתאם לנדרש בחוק. מבדיקה זו עולה כי מצב דרכי הגישה באתרי המשחקים בעיר טוב מאוד ומאפשר גישה נוחה לבעלי מוגבלויות. יחד עם זאת, היעדר מתקנים המתאימים לבעלי מוגבלויות, בדגש לאלה היושבים בכיסאות גלגלים, לפחות באתרים הגדולים, פוגעת באנשים עם בעלי מוגבלויות.

עוד טען המבקר כי העדר חנייה מסומנת לנכים בדרכי גישה לאתרי המשחקים, פוגעת בנגישות.

לפיכך הומלץ כי יש להגדיר חלק מאתרי המשחקים בעיר כאתרים המותאמים לבעלי מוגבלויות. לסמן באתרי המשחקים את החנייה הסמוכה לדרך הגישה הטובה ביותר כחניית נכה.

המלצה: לדאוג לנגישות למוגבלים. פארק ענאבה

הפרק השישי עסק בנושא ברזי מים, הצללה ומשטחים באתרי המשחקים. מהבדיקה עלה כי באתרי המשחקים ברחבי העיר ישנן ברזיות המאפשרות שימוש לשתייה במהלך השימוש. עם זאת, ברזיות שנמצאו לא תקינות מטופלות רק במקרים בהן התקבלו פניות תושבים בגינן. בנושא הצללת אתרי המשחקים קבע המבקר כי נעשה שינוי משמעותי באתרים השונים והדבר מאפשרת שהייה נוחה בפארק.

הפרק האחרון עסק בטיפול בפניות האזרח. המבקר קבע כי לעירייה יש מודעות גדולה לנושא תלונות הציבור, כאשר ניהול התלונות מנוהל באופן ממוחשב, סדור וקיימת בקרה שוטפת. עם זאת ציין כי היו פניות שלא נסגרו משנת 2013 והמליץ לבדוק ולטפל בתלונות שלא נסגרו משנת 2013.

ועדת ביקורת, בראשות חברת המועצה, מירב פלג, זימנה בעקבות הדוח לשיחה את בעלי התפקידים הרלוונטיים  ובחנה איתם את העולה מהדוח ,את הסעיפים שכבר טופלו ואת אלו הדורשים המשך טיפול.

הוועדה ציינה לחיוב את שיתוף הפעולה מתוך תפיסת מהות הביקורת כגורם שתפקידו להאיר קשיים ולקדם את תיקונם ושיפורם. והדגישה כי מרבית הליקויים והחוסרים כבר הושלמו במהלך השנה ואת האחרים מטמיעים בהווה.

בהתאם לדוח ממליצה הוועדה על בניית תכניות עבודה תקופתיות ושנתיות הכוללות את כל מרכיבי החוזה בין העיריה לחברה הקבלנית, יצירת דוחות בקרה ובדיקות מפורטות. להנגיש את אתרי המשחקים לבעלי צרכים מיוחדים ולדאוג לחניה לנכים במקום הקרוב ביותר והבטוח ביותר עבורם.

 

רווחה: להשכיח על הקופה הקטנה ובכלל

הדו"ח השני עסק בהתנהלות של עובד עירייה כאשר מבדיקת הנושא עלה כי העובד שהה במהלך החודשים שנבדקו כ - 100 שעות בביתו, בשעה שדיווח על השעות האמורות כשעות בהן עבד. הביקורת קבעה כי העובד דיווח דיווח כוזב לגבי שעות העבודה. בתגובה המליצה הביקורת לפטר את המבקר, ולנכות משכרו את 100 השעות בהן שהה בביתו. בדוח זה קיבלה הוועדה את המלצות המבקר, העובד פוטר ונוכו ממשכורתו האחרונה סך השעות הכוזבות. 

הדוח השלישי עסק בנושא זמינות מגרשי הטניס בעיר והחל למעשה בעקבות פניה בנוגע לחוסר זמינות של מגרשי טניס לשימוש הציבור, בשעות הפנאי. המבקר ציין כי למרות שהעירייה הקימה במהלך השנה שלושה מגרשי טניס נוספים (בספורטק), עדיין יש ביקוש למגרשי טניס.

הביקורת החליטה למפות את היצע מגרשי הטניס בעיר ואת מעמדם של מגרשי הטניס ברובע מכבים-רעות, ואופן השימוש של הציבור או גורם אחר במגרשים אלה.

מהבדיקה עלה כי העירייה פועלת להגדלת היצע מגרשי הספורט העומדים לרשות התושבים לשימוש "חינמי", ללא חיוב, בגין השימוש במתקנים הפזורים ברחבי העיר, עם זאת קבע המבקר כי היצע מגרשי הטניס, לפעילות "חינמית", עדיין נמוך בשעות הפעילות הנדרשות. המבקר אף ציין כי לעירייה לא היה מידע קיים לגבי מגרש הטניס ברעות לרבות היתר הבנייה והמסמכים הקשורים בעניין. המבקר ציין כי עמותת "נאות רעות", שהקימה את המגרשים, עשתה זאת על שטחים ששייכים לעירייה (בתקופת מועצת מכבים רעות). וקבל על כך שלא בוצעה הסדרה בנושא. לפיך קבע המבקר כי מגרשי הטניס ומגרש הקט רגל ברעות הם בבעלות מלאה ובלעדית של העירייה. ולכן המגרשים אמורים לעמוד לרשות הציבור ולרשות מנהל מח’ הספורט ולא בידי עמותה פרטית.

בעקבות זאת נחתם הסכם המעביר לעירייה סכומי כסף עבור השימוש במגרש, אולם המבקר קבע כי פוטנציאל ההכנסות לא מוצה.

בנוגע למגרשי הטניס בספורטק קבע המבקר כי טרם נמסר טופס איכלוס כמתחייב. וכן ציין המבקר כי דו"ח לפעילות וביצוע לפרויקט ריכוז מידע לנכסים לא טופל על ידי מנהלת המחלקה ולא הוצף לידיעת המנהלים בעירייה הקשורים בפרויקט.

עוד קבע המבקר כי הדו"ח שהועבר לעירייה המהווה שלב מהותי בהשלמת הפרויקט, הוחזק ללא שבוצעה באמצעותו פעילות וטיפול בממצאים או כל פעילות מקצועית שמצופה ממנה. המבקר קבע כי התנהלות זו היא כושלת ומשמעותה, על פי גורמי מקצוע, שייתכן ולא בוצעו המלצות הדו"ח. בנושא זה המליץ המבקר כי מהנדס העיר, ימנה גורם מקצועי באגף שיטפל בממצאי הדו"ח וכן יערך בירור עם המנהלת, נוכח התנהלותה.

התייחסות הוועדה היתה שהוועדה מקבלת את המלצות המבקר. כמו כן ביקשו חברות הוועדה, מירב פלג ו-ורד גל בחרי להתייחס לנקודות הבאות: ובהם המלצה על הסדרת נושא הפעלת המגרשים אם בנוהל הקצאות ואם בתהליך מימוש ההסכם כלשונו ובאישור שר הפנים כנדרש. בהקשר זה, בשל העובדה שבקשת הוועדה ועמדת ראש העיר  לבחינת מעמד המגרשים ברעות  הוועדה מבקשת שיערך בירור מסודר ושתוצאותיו ימסרו בהמשך. לאחר חוות דעת מסודרת יהיה נכון לבחון את מעמדם של המגרשים ואת הנגזרות מכך.

הוועדה קבעה כי יש צורך להעלות בצורה מסודרת את השטחים והנכסים הנמצאים במכבים-רעות ואת מצבם החוקי כפי שחל בהם  לספר הנכסים של העירייה. בנוגע לעובדת ציינה הוועדה כי היא מצפה שהתנהלות העובדת תבוא לידי ביטוי בטופס הערכת עובדים ולאור הסוגיות שעלו בדוח להפנות את העניין למנכ"ל העירייה.

הדוח הרביעי היה סקירת פעילות האגף לשירותים חברתיים. דוח זה סקר את מבנה האגף לשירותים חברתיים ופעילותו. המלצות המבקר כתוצאה מהבדיקה היו כי יש להקפיד כי יבוצע תשלום לחברה לאוטומציה רק עבור המשתמשים הפעילים בתוכנה. הביקורת המליצה להקפיד לבצע הוצאות ודיווחים מסעיפים תקציביים בהם יש אפשרות להתחשבנות בין האגף לבין המשרד, על מנת לקבל את השתתפות המשרד בפעילויות האגף, וכן להימנע מהפחתה של תקציב האגף. כמו כן המליצה הביקורת כי מנהל האגף יבחן את התקציב המוקצה לרשותו אל מול תכנית העבודה השנתית, ויעשה שינויים בהתאם. כן הומלץ כי יש להקפיד לבצע הוצאות ודיווחים מסעיפים תקציביים בהם יש אפשרות להתחשבנות בין האגף לבין המשרד, על מנת לקבל את השתתפות המקסימלית של המשרד בפעילויות האגף, וכך להימנע מהפחתת תקציבים.

המבקר בדק גם את תשלומי השתתפות עצמית של מושמים ו/או בני משפחותיהם. המלצות הביקורת היו כי האגף ינסח נוהל גביית חובות, ולהקפיד לקבל מהמושמים תשלום רק באמצעות הוראת קבע. הביקורת המליצה גם לבחון גבית השתתפות עצמית מההורים, כפוף לשיקול דעת וחוות מקצועית של העובד הסוציאלי ומנהל האגף  ובשיתוף היועמ"ש והגזבר. הביקורת החליטה לציין סעיף זה כדי להדגיש שההחלטות לפטור הורים מגביית השתתפות עצמית תיבחן כל העת ובכל מקרה ומקרה ולא יהיה זה פטור גורף כפי שנעשה כיום. 

בנושא מיון תיקים המליצה הביקורת להקפיד לבצע שינויי סטטוס במסגרת מיון התיקים ולקיים תיקים נפרדים עבור מטופלים בגירים.

הביקורת הוסיפה כי קופה קטנה הנמצאת בשימוש האגף נשמרה במגירה נעולה בחדרה של עובדת האגף ולא בכספת. הביקורת ממליצה להקפיד לנעול את הקופה בכספת. בנושא תרומות לאגף המליץ המבקר לעגן את פעולות האגף בנוגע לתרומות, חלוקת תרומות על פי תבחינים לנזקקות שינוסחו על ידי האגף, נוהל שיאושר במועצת העיר.

בנושא זה קיבלה הוועדה כמו גם ראש העיר את המלצות המבקר. עם זאת, הוועדה ביקשה כי בשל רגישות עבודת האגף יש מחד להקפיד על נהלים ולחדד אותם ומאידך לא ’לשפוך את המים עם התינוק’ -שלא יפגעו במשפחות המטופלות באגף עקב בירוקרטיה ו’טופסולוגיה’.

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות