חיפוש

 

 
לדף הבית >>     צרכנות מקומית מודיעין >>

העסקים הקטנים - בין ייאוש לתקווה

 

השבוע עברה בוועדת השרים לחקיקה הצעת חוק של ח״כ כהן ופולקמן מכולנו, שמקדמת ׳דמי אבטלה לעצמאים. ניצוצות של תקווה או אשליה אחת גדולה? ימים יגידו.

 

נשיא התאגדות העסקים הקטנים בישראל- דרור אטרי: "העסקים הקטנים בישראל נעים בין ייאוש לתקווה. אלה אומנם ניצוצות של תקווה, אך הדרך עוד ארוכה ליישום זכויותיהם הבסיסיות של העצמאים בישראל, הפתרון לתיקון המצב נגיש וקל וקוראים לו תלוש שכר לעצמאי. על ראש הממשלה ושר האוצר לאמץ פתרון זה ויפה שעה אחת קודם."

אמנם סעיף תשלום דמי אבטלה לעצמאים מופיע בהסכם הקואליציוני, אך מאחר והצהרות מהן אלה כבר עלו בעבר, לא כדאי למהר לפתוח בקבוקי שמפניה.

כבר ביולי 2011 בממשלת נתניהו השנייה, הממשלה אישרה תשלום דמי אבטלה לעצמאיים החל מ-1 בינואר 2012. ההחלטה נקברה על ידי הפקידות המקצועית באוצר תחת חוק ההסדרים ועד היום לא יושמה. 

בהחלטת וועדת השרים, הוחלט: כי דמי האבטלה לא ישולמו דרך הביטוח הלאומי אלא באמצעות קרן מיוחדת, אליה ייאלצו כל העצמאים להפריש 0.25% ממשכורתם החודשית.
מרבית העצמאים משתכרים שכר חודשי נמוך בין 4,650 שקלים ל-8,000 שקלים - כך שלא מדובר בדמי אבטלה גבוהים מדי. הממשלה מצידה התחייבה להזרים כל שנה כ-900 מיליון שקלים לקרן המיוחדת. הקרן צפויה לזכות בעלי עסק עצמאים בסכום של כ-250 שקלים לחודש, הזכאות לדמי אבטלה תהיה עד 3 פעמים במהלך חייו של העצמאי.

חשוב שנדע, כי החלטת וועדת שרים מאמש הינה פעולה ראשונה ומקדמית בדרך להפוך את ההחלטה למוגמרת.

כיום עם כינונה של הממשלה החדשה ומתוך ידיעה כי שר האוצר משה כחלון בא ממקום חברתי וחה"כ של מפלגת כולנו באים ממקום של רצון טוב, זה נותן מקום של תקווה. אך יחד עם זאת יש לזכור כי הדרך לשוויון זכויות בין העצמאים והעסקים הקטנים לבין עובדיהם עוד ארוכה מאוד.

"דמי אבטלה" דבר שנשמע יפה וטוב, אך לא בטוח שהעצמאים והעסקים הקטנים שחולמים להקים עסק משלהם מייחלים לרגע בו יצטרכו לקבל אבטלה בדמות נדבות מהמדינה ( כך לפחות נראה עפ"י ההצעה שאושרה בוועדת שרים מאמש).

אין ספק שהמצב הקיים, בו מתקיימת אפליה מובהקת בין מעמד העצמאים לבין השכירים כאשר העצמאים משלמים סכומים בשיעור ניכר בהשוואה לעצמאים, הוא בלתי נסבל והגיעה השעה לתקן אותו. הדרך לשינוי מצב העצמאים בארץ עוד ארוכה כאמור, אך הנכונות להצעות החוק משרות אופטימיות ותקווה למגמה של שינוי ומאתגרת את כולנו שלא נשכח כי לפנינו עוד דרך ארוכה ועלינו לפעול יחדיו לקידום זכויות שווים בין שכירים לעצמאים. ההיסטוריה מלמדת כי בכוחות משותפים יש לנו את היכולת לעשות זאת.

יש בנו הכח לשינוי: במרץ האחרון, במסגרת וועידת ישראל לעסקים קטנים ובינוניים השמינית, אותה מקדם דרור אטרי, נשיא התאגדות העסקים הקטנים בישראל, שהייתה השנה בסימן התאגדות העסקים הקטנים בישראל, דיבר דרור על העובדה כי העסקים הקטנים הם "העובדים השקופים" של הכלכלה הישראלית. היא תיאר את מצב העצמאים והעסקים הקטנים החיים בין ייאוש לתקווה, ודיבר על ההחלטות הפשוטות והאמיצות שעל המדינה לעשות באם היא באמת חפצה בסיוע לעצמאים בקידום זכויותיהם כפי שדואגת לזכויות עובדיהם.

כידוע לכולנו כיום, מגזר העסקים הקטנים והבינוניים מהווה את מנוע הצמיחה של כלכלת ישראל. הרגולציה והעדר התייחסות למצוקות בעלי העסקים, הופכת את ישראל למדינה שלא טוב לעשות בה עסקים.  החלטת וועדת השרים אומנם נותן שביב של תקווה אך יש להודות על האמת, אין בה דבר וחצי דבר בכדי לסייע לקידום ומינוף זכויות הסוציאליות של העצמאים, במקרה הטוב עוזרים להם בדמי הקבורה של העסק שלהם.

לצער כולנו המדינה לא עושה די ולא רואה לנגד עיניה את טובתה של קבוצה זו, הבונה את הכלכלה הישראלית. התאגדות העסקים הקטנים בישראל- כגוף המייצג בעלי עסקים קטנים ובינוניים, צריכים להבטיח את המשך צמיחת המגזר העסקי לרבות עסקים אלה.

קיימות מס’ רב של סיבות למצב הנוכחי, אולם זו החזקה ביותר, נעוצה בתפיסה הרווחת, לפיה, עצמאים הם אנשי עסקים "טייקונים", אשר יעשו הכול על מנת להגדיל את הונם, ושיש בידיהם החירות לנהל כרצונם את חופשותיהם, מחלותיהם וכספיהם. משום כך, נמנעה המדינה עד כה להגן על עצמאים ולעגן זכויותיהם בחוק.

אלא שהמצב בשטח שונה בתכלית מתפיסה זו. בעלי העסקים מרגישים מופקרים על ידי המדינה, ובצדק. בפועל, נוצר מעמד חדש של עובדים, כאלה אשר אינם שכירים, אולם גם אינם אנשי עסקים, אלא אזרחים מן השורה שעמלים למחייתם כמו העובדים השכירים במשק; תחקירנים, כותבים, שיפוצניקים, מטפלים, מדבירים, מתרגמים, עורכות לשון, מעצבות, קוסמטיקאיות, ועוד רבים אשר עובדים במשרות מלאות, ואף למעלה מזה, ללא תנאים, ללא דמי אבטלה, ללא פנסיה מסודרת ועוד. לא זו אף זו, שכרם הממוצע של אלה ביחס לשעות העבודה שלהם, הכנסתם בקיזוז תשלומי מס, עלויות עסקיות המוכתבות על ידי המדינה, לרבות הוצאות שיווק, דוחות כספיים, רו"ח ועוד - נמוך משכר המינימום!

לבטח יהיו אלה שירימו גבה ולא יבינו על מה המהומה, הרי, ככלות הכל, רובם המכריע של האנשים בוחרים את דרך עיסוקם או את הקריירה המקצועית שלהם, אולם, לא תמיד "עצמאי" זו בחירה; רבים עובדים בזירות בהן אין כלל אפשרות לעבוד כשכיר, כאלה אשר נפלטו ממעגל התעסוקה אחרי גיל 40, או נשים לילדים קטנים הנאלצות להתפרנס כעצמאיות מביתן, אך אלה, שלא כמו העובדים השכירים, המקבלים מהמדינה רשת ביטחון בשעת מצוקה, כגון דמי מחלה, דמי הבראה, דמי לידה, אובדן כושר עבודה זמני, אבל, מילואים, פנסיה ועוד, אלה לא קיימים ל"עצמאים" והם אינם זכאים לסיוע כזה או אחר, על אף שחובתם דומה ואף גדולה מזו של השכירים, לרבות תשלומי מס הכנסה, ביטוח לאומי ומע"מ בשיעור גבוה משמעותית מזה של העובדים השכירים.

למעשה, מדובר באזרחים אשר לקחו אחריות מלאה על גורלם ויצרו מקור הכנסה לעצמם, למדינה ולעובדיהם, אך בתמורה, הם אינם מקבלים זכויות, ולו בסיסיות, הדומות לאלה של העובדים השכירים. בנוסף, הם מתקשים לקחת אותם לעצמם בגלל תשלומי המס המוטלים עליהם.
למותר לציין, רובם ככולם של עסקים אלה, המהווים את עמוד התווך של המשק הישראלי ואת מקור התעסוקה הגדול ביותר, נמצאים בקשיי נזילות כספית מתמדת, ללא סיוע מהמדינה. בכלל, וכמו בכל יום, עסקים נמצאים בקשיים רבים, מצב אשר מחריף בעיתות משבר ובמצבי קיצון, כדוגמת מבצע "צוק איתן", בו אלפי עסקים נסגרו, מאות עובדים, ביניהם בעלי העסקים, נאלצו להצטרף למעגל האבטלה, והחובות גדלו. לכאורה, הפתרונות אותם מעמידה המדינה, גדלים למכביר, אליה וקוץ בה; הבירוקרטיה הכרוכה בקבלתם של אותם פתרונות, דוגמת הלוואות וערבויות, מאפשרת רק לעסקים יציבים ואיתנים לממשם, אך אלה ככל הנראה אינם נזקקים להם, בעוד שאלה אינן מיועדות לעסקים בקשיים.

הפתרון נגיש וקל: אטרי: "יש לחוקק חוק שעצמאי ועסק קטן יוכל להוציא תלוש שכר ובכך הכל יהיה פשוט יותר, קל יותר ושקוף יותר, העצמאי בעצם היותו מוציא תלוש שכר יהנה כמו עובדיו מכל זכויותיו לרבות דמי אבטלה דמי לידה וכו’. על ראש הממשלה ושר האוצר לעשות מעשה בכיוון הנכון ויפה שעה אחת קודם!!!"

דרור אטרי
נשיא התאגדות העסקים הקטנים בישראל ,יו"ר איגוד העסקים מודיעין והשפלה, יו"ר פורום מנכ"לים לשכת המסחר ירושלים, חבר נשיאות לשכות המסחר וחבר נשיאות הארגונים העסקיים במשק (ארגון הגג של המגזר העסקי בישראל), יוזם זו השנה השמינית את וועידת ישראל לעסקים קטנים ובינוניים  SMB 2015
.

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
כל מה שקורה בעיר באנר הדר
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות