חיפוש

 

 
לדף הבית >>     בית המשפט >>

מהם ההבדלים בין הסכם שלום בית לגירושין

 

פעמים רבות, הסכמי שלום בית כוללים התחייבויות הדדיות בין בני הזוג כגון הליכה לטיפול זוגי, חלוקת מטלות ברורה, הסדרים מוסכמים לגבי ניהול עניינים כספיים ועד קביעת מנגנונים ברורים לקבלת החלטות.  

 

זוגות אשר עומדים בפני הליך גירושין מכירים היטב את התחושה הקשה שמלווה את הדרך לרבנות. ההחלטה על הפרידה איננה מתגבשת ביום אחד ובדרך כלל קודמת לה תקופה בת מספר חודשים או שנים אשר במהלכה דועך לאיטו התא המשפחתי (ועמה בד”כ גם האהבה ושותפות הגורל).

לא אחת, התקשורת בין הצדדים הופכת ללקויה, החיים המשותפים מסתכמים במתן הוראות הדדיות ונדמה כי לא ניתן לשאת עוד את האווירה הכללית בבית. אולם ולמרות שייתכן בהחלט שאין מנוס מפני גירושין, ההתלבטות לגבי הפרידה איננה פשוטה. ובכן, לא רק בשל כאב הלב הרגשי, אלא גם בגין שיקולים נוספים כגון טובת הילדים, ביטחון כלכלי, שיקולי רכוש ועוד.

זוגות רבים אשר מבקשים לפרק את התא המשפחתי, מבינים היטב את המשקל הרב שיש לגירושין בהסכמה. קרי, ליתרונות המקופלים בהסכם גירושין או  בהליך גישור, לעומת ניהול הליכים בבית המשפט לענייני משפחה או בבית הדין הרבני.

בכתבה קצרה זו  אעסוק בנושא חשוב נוסף, אשר לטעמי, יכול לעיתים לשנות לחלוטין את הגישה של בני הזוג כלפי הגירושין העתידיים.

על פי גישתי זו, בטרם בני הזוג מחליטים באופן סופי להתגרש,  יתכן וירצו לשקול, אופציה נוספת אשר פתוחה בפניהם, והיא:”הסכם שלום בית ולחלופין גירושין”. 

תחנה אחרונה

כידוע, גירושין הם מהלך כמעט בלתי הפיך. לאחר הצעידה על מדרגות הרבנות,  קשה מאוד להשיב את הגלגל לאחור. אי לכך, הסכם שלום בית לחלופין גירושין הוא הסכם שיכול לשמש תחנה אחרונה לפני פירוקו הסופי של התא המשפחתי. יתרונותיו הבולטים של הסכם זה טמונים בכך שהוא כולל גם הסכמות בנוגע לאי הצלחתו. היינו, מדובר בהסכם מפוקח המתייחס הן למחלוקות המשפטיות בין הצדדים, והן לסוגיות משפחתיות ורגשיות.

פעמים רבות, הסכמי שלום בית כוללים התחייבויות הדדיות בין בני הזוג כגון הליכה לטיפול זוגי, חלוקת מטלות ברורה, הסדרים מוסכמים לגבי ניהול עניינים כספיים ועד קביעת מנגנונים ברורים לקבלת החלטות.

ברמה המשפטית, הסכם שלום בית לחלופין גירושין מתייחס באופן ממוקד לכל הסוגיות הנוגעות לפרידה. החל מנושאים הקשורים לילדים (משמורת, מזונות וכדומה), דרך סוגיות חלוקת רכוש וכלה בנושאים ספציפיים נוספים. תודות לכך, בני הזוג יכולים להתמקד בשיקום התא המשפחתי, ללא חששות מפני העתיד לבוא. החירות הנפשית אשר מקופלת בכך יכולה להיות בעלת משקל רב בהצלחת שלום הבית. למשל, האישה יודעת היטב מה יהיה מצבה הכלכלי מבחינת רכוש ומזונות ילדים לאחר הפרידה והבעל מכיר בהשלכות לגביו בנושאים כגון הסדרי ראיה ופירוק השיתוף. 

תוקף של פסק דין

הסכם שלום בית לחלופין גירושין הוא הסכם לכל דבר מבחינת חוק יחסי ממון בין בני זוג. אי לכך, לאחר עריכתו, ההסכם מובא לאישור בפני בית המשפט לענייני משפחה או בית דין רבני. הערכאה השיפוטית מעניקה להסכם תוקף של פסק דין ומהווה נקודת ביקורת נוספת לגבי מהותו ופרטיו.  

יתרונות נוספים של הסכם שלום בית לחלופין גירושין

כאמור, בהסכם שלום בית לחלופין גירושין מקופלים יתרונות רבים. ראשית, בניגוד להליכי גירושין ”רגילים”, בהם כל צד נעזר בעורך דין מטעמו, הסכם שלום בית לחלופין גירושין, נערך מול עורך דין אחד המייצג את שני הצדדים. בנוסף וכפי שצוין לעיל, המתח שנוצר מחוסר הוודאות הטמון בהליך הגירושין מתפוגג בזכות ההסכמות לגבי היום שאחרי. זאת ועוד, הסכם שלום בית לחלופין גירושין  יכול לכלל גם הסכמות בין הצדדים לגבי נושאים קונקרטיים הקשורים לניהול משק הבית, אשר יישומם בשטח הוא יעיל ואפקטיבי.

אחד הפרמטרים החשובים ביותר של הסכם שלום בית לחלופין גירושין הוא אלמנט הזמן.  ניתן להגביל את ההסכם בזמן (למשל-חצי שנה או שנה) ולאחר תום התקופה הצדדים יכולים להחליט האם הושג שלום הבית, אם לאו. במידה ואין מנוס מגירושין למרות הניסיונות הכנים של הצדדים, הליך הגירושין הופך לקל ופשוט. זאת, תודות לכך שהתנאים בנוגע לגירושין סוכמו זה מכבר ועוגנו בהסכם עם תוקף של פסק דין. 

  לסיכום

הסכם שלום בית לחלופין גירושין יכול פעמים רבות לסייע לבני הזוג להתמודד עם הסיטואציה הקשה של הגירושין. אם תקופת הבחינה צלחה ושלום הבית הושג, בני הזוג זכו במתנה היפה ביותר - שיקום משפחתם ואם חו”ח לא, אז הכל ברור וידוע, החלטות כבר התקבלו, פסק דין כבר ניתן ואולי - רק אולי, זה יוכל להקל ולו במעט על הפרידה והגירושין.

מאמר זה נכתב על ידי עו”ד גילה עיני   08-9573333

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות