חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חדשות מודיעין והסביבה >>

סנ”צ אמיר קליין: ”אבטחת גני הילדים דוקא התחזקה” // ראיון

 

למרות התארגנות הורים להשבת אבטחת גני הילדים לשמירה אנושית, הוא משוכנע שהאבטחה עתה טובה יותר. ראיון משותף של mcity וחדשות מודיעין עם מפקד תחנת משטרת מודיעין סנ"צ אמיר קליין, על כל מה שמטריד אותך תושב העיר

 

"עוד תשמעו עליו רבות. הוא לא יסיים את הקריירה המשטרתית שלו בתור סנ"צ ומפקד תחנה. מדובר בקצין צעיר, רציני ומוכשר שעוד יגיע לצמרת", כך אמר לי השבוע אחד השוטרים המתנדבים בעיר בהתייחסו למפקד תחנת מודיעין סנ"צ אמיר קליין.

קליין (37) נשוי+3 מתגורר בכפר גיבתון, מושב עובדים בתוך רחובות השייך למועצה האזורית ברנר. הוא ממשפחה שכולם בה אנשי ביטחון, את רוב השירות שלו עשה במשטרת ראשון לציון, שם שימש במגוון תפקידים כולל אחריות על הפעילות המבצעית של כלל המחוז, בשנת 2005 שירת כבר כקצין בתחנת מודיעין ולפני שנה וחצי חזר לכאן כמפקד התחנה.  

מן הסתם הדבר הטבעי ביותר בעת הזו זה לפתוח את הראיון עם סנ"צ קליין בנושא גל הטרור העכשווי במדינה והשלכותיו על מודיעין.

האם יש בעיר היערכות מיוחדת לאור המצב הביטחוני הכללי בארץ והקרבה של מודיעין לקו התפר, שאלנו את קליין?  

"מבחינת תחנת מודיעין אנו מקבלים את ההנחיות הארציות בנושא ומיישמים אותם בשטח. זה בא לידי ביטוי בכך ששוטרים עובדים יותר שעות וללא חופשות. עובדים במערך שלדי שזה אומר 12 שעות במקום תשע, ובמקום שלוש משמרות שתי משמרות, יש יותר ניידות, יותר משמרות של מתנדבים, וכפי שניתן לראות יותר נוכחות ובולטות בשטח בעיקר במקומות הומי קהל כמו קניונים, בתי ספר וגנים".

יש היום לחץ עצום בקרב ההורים בקשר להורדת השומרים בגנים. אין מקום לבדיקה חוזרת של ההחלטה הבעייתית הזו?   

"הגדרת השאלה בצורה כזו כבר אינה נכונה. זה לא שהורדנו את המאבטחים. האבטחה של גני הילדים התחזקה. תפיסת האבטחה היום היא מרחבית. בוצעה עבודת מטה עמוקה ויסודית גם עם הגננות וההורים. במקום מאבטח שעמד בשער בשעת הגעת הילדים ולא ממש בדק וכל מי שרצה יכול היה להיכנס לגן, יש היום נעילה. הקודנים הם ישר למוקד, אם חס ושלום קרא משהו בתוך הגן הגננת לוחצת והמוקד שומע מה קורה שם. בנוסף נוספו תשע ניידות למשימה ובמקומות שהם סמוכי קו תפר לא הורדנו את המאבטח".

השערים לכאורה ננעלים אבל ההורים טוענים שהנעילה לא ממש עובדת ובמקרים רבים הגן נותר פתוח. זה לא נושא קריטי שראוי לבחינה?

"לכל שינוי יש חבלי לידה ותמיד יהיו התנגדויות כאלה או אחרות. תפקידנו לתת את האבטחה המרבית לילדים. חלק מהאנשים שעמלו בפרויקט הזה, הילדים שלהם והנכדים שלהם נמצאים באותם גנים ששם נעשה הפיילוט. הראייה הרחבה של 18 ניידות שמתעסקות בגני הילדים ומגיבות, ועוד ארבעה קב"טים מהווים חגורה הרבה יותר הדוקה. המוקד רואה והכל מתועד טכנולוגית. אם אתה שואל אותי, הגנים ממוגנים היום הרבה יותר טוב מבעבר".

"תפיסתית כשיש מאבטח לתודעה זה נותן הרבה יותר ממה שזה שווה באמת. אבל כשבדקנו מה עשה אותו מאבטח. הוא התעסק ב-90 אחוז בסיוע לגננת ומעט מאוד אחוזים באבטחה אמיתית. היום יש את הניידות ואת המצלמות. הניידות נגישות לכל גן וגן, לכן כשמגיע מפגע הוא צריך לעבור מספר מעגלי אבטחה שאני לא רוצה לפרט אותם, רק אגיד שהם מתחילים כבר במחסומים".

השב"חים באים

חרדת ההורים בגני הילדים קשורה ישירות לאחד הנושאים שמטרידים מאוד את שלוות התושבים והוא נושא השב"חים. ביקשנו מקליין לפרט מה מתפתח לאחרונה עם ההתמודדות העכשווית בנושא הזה.

קליין: "בעת הזו זו אחת המשימות היותר חשובות שיש למשטרת ישראל. ההתמודדות במודיעין היא אינטנסיבית ויום יומית. העיר בבנייה וכתוצאה מזה יש לא מעט בני מיעוטים שמסתובבים בעיר. עד לאחרונה התמודדנו בעיקר מול המסיעים מתוך הבנה שצריך להתמודד מול מחולל הפשיעה, היינו לוקחים את הרכבים ומחלטים אותם כדי לפגוע בפרנסה של אותם מסיעים מתוך הבנה שאחד כזה לא יביא יותר שב"חים. היום אנחנו מתמודדים גם מול השב"חים עצמם ומול אתרי הבנייה. בעת האחרונה קבענו עם הרשות המקומית שאעביר את רשימת האתרים שבהם נתפסו השב"חים וראש העיר ימשיך את הטיפול מול הקבלנים עד לרמה, אם יהיה צורך, של הפסקת עבודה".

הקבלנים מודעים לכך שלעתים הם מעסיקים באופן לא חוקי?  

"אני לא יודע מה הם יודעים ולא נכנס לזה. בסופו של דבר לקבלן יש אחריות מלאה על האתר שלו ולכן הרשות המקומית יכולה להפסיק את המשך הבניה או לתת להם קנסות בסכומים לא מבוטלים".

מה קורה עם השב"ח עצמו ברמת הפרט, מה עושים אתו?  

"אנחנו יוצאים מתוך הנחה שרובם באים לכאן כדי לעבור. אם אין לו אישור הוא מגיע לתחנה, מוטבע, מצולם, נחקר, נעשה לו שימוע בהתאם לנהלים ולחוק, אם יש לו עבר פלילי או ביטחוני, או שיש לו כניסות מרובות הוא נעצר ונכלא, ואם זו הפעם הראשונה שהוא מבקר כאן אז הוא מועבר מעבר למחסום".

ואז הוא חוזר למחרת? 

"אם הוא יחזור למחרת אז מהר מאוד יהיו לו כניסות מרובות והוא ייעצר".

מדובר בכמויות גדולות של שב"חים שנתפסים?

"יש לא מעט שב"חים שנתפסו, ככל שנרחיב את הפעילות גם בשיתוף הרשות יהיו יותר, אבל אני חושב שלטווח ארוך התופעה תלך ותצטמצם משמעותית".

שיטור עירוני

מדברים לאחרונה בעיר על הקמת "שיטור עירוני". לא לכולנו ברור מה זה בדיוק ואיך זה אמור לעבוד. קליין מסביר לנו כי מדובר בשיתוף פעולה בין המשטרה לעירייה. זו יחידה עם קצין, 14 שוטרים ו-14 פקחי עירייה שיש להם אמצעים משטרתיים, הם יושבים ביחד ויכולים לפעול בשלושה אופנים: שוטר עם שוטר שזה ניידת משטרה לכל דבר ועניין, פקח עם פקח עם הסמכויות של הפקחים, והמהות של השיטור העירוני היא של שוטר ופקח כשכל אחד מגיע עם הסמכויות שלו כשבסוף התהליך ביחד יש להם הרבה יותר סמכויות מאשר בנפרד. תפקידם לטפל בכל אירועי איכות החיים שמהווים למעשה כמעט 80 אחוז מהאירועים במודיעין. "אין לי ספק שזה יניב שיפור משמעותי בשירות לתושבי העיר, כי זו עיר שדורשת שירותי משטרה טובים ומהירים", מדגיש קליין.  

בישיבת מועצת העיר בה השתתפת לפני כחודשיים הצגת תמונה מאוד ורודה של הפשיעה בעיר. מצד שני בטבלת פשיעה בערים בישראל שפורסמה בעיתונות ניתן לראות שנרשמה במודיעין עליה בכמה פרמטרים כמו בצריכת סמים. אז איפה אנחנו עומדים באמת?        

קליין: "אני הצגתי תמונה עכשווית של שנת 2014, הטבלה שפורסמה היא משנת 2012 וזה עוד יותר מחזק את מה שאמרתי במועצה. ב-2012 היו עליות גדולות מהרבה מאוד סיבות ונכון לעת הזו אנחנו בירידות מאוד גדולות בפשיעה. זה לא התרחש סתם, זה בא כתוצאה מעבודה אינטנסיבית של הרשות המקומית, המשטרה ומג"ב. אני לא יודע להגיד לך אם זה כפי שאמרת ’תמונה ורודה’, אבל אפשר בהחלט להגיד בגאווה שהנתונים מצוינים ולא סתם בחר המפכ"ל בתחנת מודיעין כתחנה מצטיינת".

יש כמה נושאים שבכל זאת מדאיגים כמו תופעת הוונדליזם בפארקים של נערים משועממים. יש לזה פתרון?  

"היה לנו דיון בפורום אכיפה שאני עומד בראשו. הזמנו את נציגי הרשות לתת סקירה ואנחנו הצגנו את המידע שבידנו ומסתבר שעובדתית יש ירידה בוונדליזם. היו כמה אירועים של ונדליזם מכעיסים במיוחד כמו השריפה בבית הכנסת ושריפת הדקל, אירועים שצרמו לעין וגרמו לנו לחוש שיש תופעה. אז אין תופעה. ואגב, ברוב האירועים יש לנו גילויים. ולגבי ההערה שלך שזה נובע משעמום הרי שהרשות המקומית עושה הרבה מאוד כדי להעסיק את בני הנוער.

האם אפשר להשתלט תמיד על כל בני הנוער? מבחן התוצאה מראה שכנראה שלא, אבל המשטרה והפיקוח העירוני נמצאים במקומות הנכונים כדי להוריד את רמת האלימות. כך למשל כמות שפיכת האלכוהול במודיעין עלתה לאלפים. זה שהמשטרה נמצאת במקום ושופכת את האלכוהול לפני שהנערים משתכרים זה מה שגורם לכך שהאלימות יורדת משמעותית".

אפרופו נוער, אתה לא מוטרד מהתופעה של שימוש בטרמפים, תופעה שבאה לידי ביטוי בעיקר במכבים רעות?

"בתור אבא הייתי מבקש מילדיי לא לנסוע בטרמפים. זו שאלה שאתה צריך להפנות להורים, פחות אלי. השוטרים ונציגי הרשות המקומית נכנסים ללא מעט הרצאות בהרבה מאוד תחומים וגם זה אחד התחומים. אם זה ימנע במאה אחוז את הטרמפים כנראה שלא. מן הסתם זו עדיין לא עבירה על החוק ואני לא יכול למנוע את זה".

בעבירות רכוש מסתמנת ירידה משמעותית. זה בזכות פעילות המשטרה או בשל גורמים אחרים, אולי היום יש פחות דברי ערך לגנוב בבתים?

"דווקא כאן במודיעין יש בהחלט מה לגנוב. האלטעזאכן מגיעים דווקא לכאן כי הם טוענים שמה שאנשים זורקים פה זה יותר יקר ממה שיש להם בבתים. כנראה שהירידה היא נטו בשל פעילות משטרתית, גם הסברתית, גם יותר מודעות של האזרחים, גם יותר מתנדבים בשטח ויותר כוחות ביטחון שחלקם אף גרים פה".

בעבר הפורץ היה גונב טלוויזיה ומוכר אותה ב-2,000 שקל, היום הוא מקבל רק 150 שקל, אז אולי בגלל זה הירידה?

"דווקא היום הוא כבר לא צריך אפילו אוטו, הוא בא ברגל ויוצא עם סכומים הרבה יותר גדולים. הוא בא עם שקית וגונב את הטלפונים הניידים והטאבלטים. היום הפורץ מבין שכאן יש סיכוי גדול מאד להיתפס והוא עושה את שיקול הדעת לאן ללכת".

מה הסיבות שהסיכויים שלו גבוהים יותר להיתפס דווקא במודיעין?

"מכמה סיבות: העיר מודיעין בנויה נכון מבחינת הסגירות שלה. קל לנו להיות במקומות שצריכים להיות עבירים כדי להיכנס ולצאת ממנה. כדי להיכנס לעיר הזו צריך להכיר אותה. קל לנו מאוד לזהות אדם שמגיע לכאן והוא לא מהעיר, לרוב הוא עושה עבירות תנועה ונוסע לא נכון בעיקר בעמקים. לעתים אתה מבין שהוא טעה ומסובב אותו ולעתים אתה מבין שזה האזרח שצריך לבדוק אותו. בנוסף יש גם את גדר המערכת וגם הרבה יותר שוטרים ברחובות, גרים כאן לא מעט שוטרים שנוסעים עם ניידות משטרה. כל הדברים האלה בשילוב הרבה מאוד פעולות מנע, כמו: שיתוף האזרחים והמתנדבים, רתימת יחידת הג’יפים ופעילויות הסברה שמתחילות כבר בבתי הספר, בסופו של דבר מורידים את הפשיעה. יש גם חשיבות גדולה לשיתופי הפעולה שלנו עם הרשות המקומית, עם גופי החרום, עם מג"ב ועוד, כל אלה ביחד מניבים תוצאות טובות יותר וגורמים למודיעין להיות עיר טובה יותר, מצוינת ומצטיינת".

כתוצאה מהאוכלוסייה המצוינת והמצטיינת, כהגדרתך, האם יש גם פחות אלימות במשפחה יחסית למקומות אחרים?  

"בערך כמו בכל עיר דומה במדינת ישראל".

יש כאן תופעה של עבריינות "הצווארון הלבן"?

"לא. אין כאן משהו בולט או מעניין".

היו בזמנו כל מיני פרסומים על הפשע המאורגן שהגיע לגור כאן. זה עוד קיים, מודיעין מאכלסת בתוכה תושבים כאלה?

"קודם כל, מן הסתם, בעיר מודיעין יכול להתגורר כל מי שחפץ בכך. ככלל, אני יכול להגיד שהרבה מאוד משפחות כאלה שבעבר התגוררו כאן כבר לא מתגוררות פה היום".

ובמקום הראשון...

תחנת מודיעין זכתה השנה בתואר המכובד של תחנה מצטיינת בישראל. ביקשנו מקליין להבהיר במה מדובר ומה היו הקריטריונים.

"ביום שהמפכ"ל הנוכחי מונה הוא הכניס למשטרה מערכת שנקראת "מפנה" ובה מספר פרמטרים, כמו שירות הרתעה שזה הסיכוי של עבריין להיתפס ולמצוא עצמו בכלא, הורדת תאונות הדרכים, שירות הפנים בהיבט של שחיקת השוטרים, העומס המוטל עליהם, וכמובן שירות החוץ - השירות הניתן לאזרח, שם בדקו גם מה האזרחים חושבים עלינו, כמה תלונות יש עלינו, וגם היבטים של השיטור הקהילתי כמו פרויקט מיל"ה שאנו עושים לנוער. בהתאם לכך נעשות מדי שנה בדיקות הישגים והשנה תחנת מודיעין זכתה במקום הראשון בארץ".  

מה גודל התחנה, כמה שוטרים יש לך? 

"התחנה הזו בהתעצמות מתמדת. עם השיטור העירוני זה יעמוד על סדר גודל של כ-100 שוטרים".

זה נחשב תחנה גדולה?

"זו תחנה בינונית".

יש מספר דומה גם של מתנדבים?  

"מתנדבים יש 300. רובם על מדים, יש להם את הניידות שלהם, הם שוטרים לכל דבר ועניין. בעיר מודיעין יכולנו להיות גם עם 1000 מתנדבים. אבל יכולת ההפעלה מבחינת מה אני יכול לתת למתנדב אינה אין סופית, אם אין לי רכב ואין לי מכשיר, אז מהר מאוד הם ילכו כי ישתעממו. כמות המתנדבים בעיר מתאימה היום לאמצעים שאנו יכולים לתת. מה שאנחנו כן עושים היום זה הקמה של משמרי שכונות. אני נותן להם ניידת והכשרה. יש את זה במכבים רעות ואנו כרגע מקימים גם במערב העיר. ככל שנעשה יותר משמרי שכונות והאזרחים יתנדבו לסייע בידינו, נשפר את השירות לתושב ונוריד את רמת הפשיעה מאחוזים בודדים שקיימים היום לאחוזים קטנים מאוד".

במודיעין כמעט ולא עושים דוחות חנייה - לא באין עצירה ולא בחנייה על מדרכות. זה מצב רצוי ותקין?

"הגענו להסכם עם ראש העיר שדוחות החנייה יינתנו על ידי הרשות המקומית לכן השאלה הזו צריכה להיות מופנית לעירייה".

אבל אתה כמשטרה היית אמור להיות בתמונה ולהתערב. אם קבעו במקום מסוים שאין עצירה סימן שזה מפריע אבל בשטח מבחינת אכיפה לא קורה כלום, איזה מן מסר זה לאזרחים?

"אזרחים יכולים להתקשר למוקד 106, יש שם את הפיקוח העירוני. נכון לעכשיו זה בפתחה של הרשות המקומית. אני יודע שכמות הדוחות עולה משנה לשנה. ברגע שהשיטור העירוני יעמוד על הרגליים ויופעל, אנשיו גם יטפלו באירועים האלה".

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות