חיפוש

 

 
לדף הבית >>     פרשת השבוע >>

סיפור שבועי: ואתחנן תשע

 

ההשתלמות   הראשונה שארגנתי למורי ומורות חטיבת הביניים הדתית במודיעין אותה הקמתי וניהלתי לפני  עשרים שנה הייתה  בנושא: ”השימוש בתקליטור של פרויקט השו”ת”  שהוציאה  אוניברסיטת בר אילן שנתיים קודם, ושהתחילו אז להשתמש בה.

 

ההשתלמות   הראשונה שארגנתי למורי ומורות חטיבת הביניים הדתית במודיעין אותה הקמתי וניהלתי לפני  עשרים שנה הייתה  בנושא: "השימוש בתקליטור של פרויקט השו"ת"  שהוציאה  אוניברסיטת בר אילן שנתיים קודם, ושהתחילו אז להשתמש בה.

לאלו שלא מתמצאים אספר בקצרה שלפני כחמישים שנה הגו במכון וייצמן רעיון- ואחר כך הועבר  לבר אילן- להקליד  מאות ואולי אלפי  ספרי שאלות ותשובות שנכתבו בשלוש מאות השנים האחרונות. כמו כן את כל התנ"ך . המשנה והתלמוד עם כל המפרשים העיקריים. ולקודד אותם על פי מילות מפתח. ובפעולת חיפוש  במחשב למצוא את כל הנתונים המתאימים. הדבר  גרם למהפכה בקרב האוכלוסייה הנזקקת למקורות רבניים להלכה  בכל נושא.  רק לפני עשרים וחמש שנים  הוצעו למכירה תקליטורים שאפשר היה לרוכשם וכל מורה  יכול היה למצוא נתונים ומקורות כמעט בכל נושא.  הייתה זאת פריצת דרך  שהרי הדבר קדם לגוגל . .היום לכל שאלה שתישאל בבית המדרש  תינתן תשובה או  כמה תשובות בלחיצת כפתור. אני זוכר כמה התפעלתי  בפעם הראשונה לפני כשלושים שנה מאחד הרבנים שהיה ד"ר בבר אילן שהעביר שיעור  בליל  שבועות וחילק דפים מודפסים מספרים שונים  עם כל המקורות לשיעור שלו.

בזמנו סיימתי תואר שני בחיפה ורציתי להכין עבודה סמינריונית בנושא : "בת קול בעולמם של חכמים" כשהקלדתי לחפש את  צמד המילים : "בת- קול" עלו להדפסה יותר ממאה מקורות מהתלמוד ומהמדרשים והדבר הקל עלי את העבודה.

 המורות והמורים לא הבינו בשעתו ,מה פתאום  ההשתלמות בתורה שבעל פה נערכת בחדר המחשבים  (שהיה אז בבית ספר "נתיב זבולון"),

לכל הקוראים כיום ,הדבר נשמע  כל כך פשוט שהרי  בכל ויכוח  תלמודי או הלכתי אפשר בקלות לשאול את "הרב גוגל" ומיד תקבלו תשובה.

 הדבר מזכיר לי את השימוש שלנו בוויז ועדיין שואלים : איך הסתדרנו קודם.

 אגב נושא הדתה  שבחדשות כדאי להזכיר שלפני עשר שנים  העניקה שרת התרבות  הגברת יולי תמיר לפרויקט השו"ת   של בר אילן את פרס  ישראל על קידום לימודי מורשת ישראל. 

שבת שלום.

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות