חיפוש

 

 
לדף הבית >>     zimzum הדבורה >>

קבר הסבא רבא של ראש העיר חיים ביבס בוואזן 

 

לבקשתו  האישית של ראש העיר, התגייס עבדכם הנאמן שיצא בחג למרוקו לטיול שורשים, לאתר את קברו של הסבא רבא של ראש העיר חיים ביבס בבית עלמין יהודי בעיר וואזן במרוקו, ועל הדרך מצא קברים נוספים של המשפחה

 

עבדכם הנאמן יצא בסוכות האחרון לטיול במרוקו הרחוקה שלמי שאינו יודע, הינה ערש משפחתי. לאמר שהכל היה הנאה צרופה... נו. ובכל זאת אשתדל להיות רגוע ואשאיר לפעם אחרת ואולי לבית המשפט את עלילותי במרוקו. דיסקברי לא יצאו מזה טוב, זה בטוח.

כי לא על זה רציתי לספר לכם. ממש עם הגיענו לנמל התעופה בלוד, קיבלנו את תוכנית הטיול ולהפתעתי אני רואה שעיר בשם וואזן כלולה בתוכנית.

 מדוע להפתעתי... כי רוב מסלולי טיולי השורשים למרוקו מתחילים בקאזה ומשם לאורך האטלנטי יורדים למוגדור הפורטוגזית בעבר, לאגאדיר, מראקש, הרי האטלס, ומשם לסהרה, הרי הריף  ומסיימים בנסיעה מהירה לפס, רבאט ונועלים שום בקאזה.  רוב הטיולים מדלגים משום מה על  טנג’יר וכל האיזור הצפוני מזרחי שכולל בדרך את העיר וואזן שבימיה הגדולים אחוז גבוה ביותר מתושביה היו יהודים.

כשראיתי את תוכנית הטיול, נזכרתי ששבוע קודם לכן, באחד מביקוריו בימי שישי של ראש העיר שלנו חיים ביבס בקניון, סיפרתי לו על הטיול וכדרך אגב זרק לי: אם תהיו בעיר וואזן, חפש שם בבקשה את הקבר של סבא רבא שלי, הרב שלמה ביבס.

ומיד סימסתי לו שאכן העיר אומנם לא בתוכנית, אך בית העלמין היהודי שמחוץ לעיר הוא כן במסלול בגלל קברו של רבי עמרם בן דיוואן, רב שנחשב קדוש ביותר ליהודי מרוקו בכלל ולהורי בפרט. בתגובה ביקש חיי ביבס שאצלם את המצבה ואשלח לו כדי שיראה להוריו.

ביום השלישי הגענו לבית העלמין, ממש שעה קלה לפני כניסת החג ונעילת השערים.פשטתי יחד עם זוגתי שתחיה על בית העלמין רחב הידיים ומידי מס’ דקות נשמעה הקריאה: יש, אבל לא של הרבי. פעם זה היה הרב יעקב ביבאס ופעם אישה שושנה ביבש, פעם יעקב ביבאס ופעם שמעון ביבש. לא מעט קברים שיותר מאוחר נמצא שבכולם טמונים בני משפחתו של ראש העיר.

המרוקאיות שבחבורה כבר החלו במסען חזרה לאוטובוס וקבר של הסבא רבא אין. ברוב יאושי פניתי לקצין מרוקאי שעמד לעלות על רכבו בדרך לביתו והוא הציע לי לבדוק בחלקת המיוחסים שמאחרי בניין קטן והקרובה לקברו של רבי בן דיוואן הקדוש.

בכל חלקת המיוחסים היו לא יותר מ 6 -7 מצבות ותוך שניות אכן נמצאה "האבידה", קברו של הסבא רבא של ראש העיר חיים ביבס. לקריאה יש! רצו מס מטיילות בחזרה מהאוטובוס, גייסו עבורי נר ואף דאגו לצלם תמונות וסרטון עם הדלקת נר. אין עליהם.

בקשתו של ביבס נתמלאה בהצלחה ולא היה קץ לאושרו  כששלחתי לו  את התמונות: עשית להורי את החג, אמר לי.

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
כל מה שקורה בעיר באנר הדר
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות