חיפוש

 

 
לדף הבית >>     >>

איציק הליצן: זהירות מדוזות

 

דברים מהלב: שלום ילדים.  ”זהירות מדוזה” כמידי שנה בחודש יולי מגיעות המדוזות בנחילים גדולים עם זרמי הים לכיוון החוף וכולנו מרגישים את הצריבות שלהם במים טוב טוב. כבר במהלך השבוע במהדורות החדשות עדכנו אותנו על מצבם והמרחק שלהם מהחוף

 

דברים מהלב: שלום ילדים.  "זהירות מדוזה" כמידי שנה בחודש יולי מגיעות המדוזות בנחילים גדולים עם זרמי הים לכיוון החוף וכולנו מרגישים את הצריבות שלהם במים טוב טוב. כבר במהלך השבוע במהדורות החדשות עדכנו אותנו על מצבם והמרחק שלהם מהחוף. כי מי שעוקב אחריהם זו הרשות לחקר הימים והאגמים שחוקרים את כל מה שקורה מתחת לפני הים.

את כל סוגי היצורים שחיים מתחת לפני הים מסביב לחופי ישראל .חיפשתי בויקיפדיה על המדוזה וכך כתוב עליה:  מדוזה (שם מדעי: Scyphozoa) היא בעל חיים ימי, רב-תאי, חסר חוליות ופרימיטיבי, השייך למחלקת מדוזות סוכך במערכת הצורבים. במחלקה זו יותר מ-200 מינים, שכולם חיים בים. למערכת הצורבים משתייכות גם שושנת הים והאלמוג. מערכת הצורבים משתייכת לקבוצת הנבוביים. השם "מדוזה" הושאל מדמותה של מדוזה המופיעה במיתולוגיה היוונית שהייתה דמות נשית מפלצתית עם נחשים מתפתלים במקום שיער.

המדוזה מוכרת בעיקר בשל פגיעתה הצורבת במתרחצים לאורך חופי הים. לעתים בעת סערה מושלכות מאות מדוזות אל החוף. אפשר להיפגע מצריבת המדוזה הן בעת שהיא במים והן על החוף. הצריבה במים היא לא רק במגע הישיר עימה, אלא באמצעות תאי ארס משוטטים.‏ רוב המדוזות אינן קטלניות, וניתן להקל את צריבתן על ידי שטיפה בחומץ (לא במים, משום שהדבר גורם להתפוצצות תאי הארס עקב אוסמוזה). אז היות והמדוזות ממש כבר כאן למי שהולך לים מומלץ לקחת בתיק בנוסף לקרם ההגנה גם בקבוקון עם חומץ .ובמידה ובאתם במגע עם מדוזה ויש לכם הרגשה של כוויה .

שימו חומץ על המקום או שיתפו את המקום עם מי ים ולא עם מים מתוקים. כי גם החובש או המציל בחוף הים זה מה שיעשו לכם. אל תנסו להיות גיבורים ולשחק הם המדוזות פשוט לא לגעת בהן גם אם הם נפלטות לחוף. אם תקפידו על כך החודש הזה שהן מגיעות יעבור בשלום. וכך כולנו רוצים בסופו של דבר. אז זכרו "זהירות מדוזה" שבוע טוב ממני אליכם.

פינת המכתבים:

שאלה: לאיציק הליצן שלום קוראים לי נבו ואני בן 11 ואני רוצה לבקש ממך ,לבקש מהילדים לא להשתולל בבריכה ולדחוף ילדים בצחוק למים . כי זה מאוד מסוכן. כי חבר שלי כמעט טבע בבריכה שבוע שעבר. כשילד דחף אותו למים והוא מאוד נבהל והמציל קפץ איליו והוציא אותו מהמים . זה היה מאוד מפחיד ולא ישנתי בלילה בגלל זה .כי פחדתי שהוא ימות. אז בבקשה תתייחס לזה במדור שלך כי אני יודע שהרבה ילדים קוראים את מה שאתה כותב. תודה נבו.

תשובה : לנבו החמוד אני מודה לך על המכתב המרגש ותחושת האחריות שיש לך כלפי הילדים האחרים. אני מסכים איתך במאה אחוזים שאסור להשתולל ולעשות כאילו "צחוקים" עם חברים בצורה שיכולה לסכן להם את החיים ובמקרה הזה ללא ערנות המציל, זה היה גם יכול להיגמר באסון . ואני מבטיח לך שאתייחס לזה באחד המדורים הבאים שלי. אני חושב שצריך לחשוב פעמיים בכל מקום ולא רק בבריכת השחייה . החופש הגדול ממש בפתח ועל כך אתייחס בשבוע הבא.

פינת המעשה הטוב:

השבוע אספר לכם על שחף אברהמי בת ה 7 מתל אביב שכל יום מציירת ציור להורים שלה עם לבבות ,ואומרת להם כל יום כמה שהיא אוהבת אותם. אימא של שחף סיגל ,סיפרה לי כמה זה עושה להם טוב, כשהם חוזרים מהעבודה ומוצאים, ציור כזה על המיטה שלהם . שחף מקבלת חזרה נשיקות חיבוקים והמון אהבה מההורים המאושרים שלה. גם אתם ילדים יכולים לאמץ את זה ולהראות להורים שלכם כמה אתם אוהבים אותם..

ההמלצה השבועית:

השבוע אמליץ לכם על ספר ילדים חדש "הבית של ליאו הצב" שכתבה עליזה הרשקוביץ בהוצאת סטימצקי .לִיאוֹ הוּא צָב קָטָן, שָׂמֵחַ וּמְאֻשָּׁר, הַמִּתְגוֹרֵר עִם הוֹרָיו, וְיוֹתֵר מִכָּל אוֹהֵב כְּשֶׁכָּל הַמִּשְׁפָּחָה מְבַלָּה יַחְדָּו. יוֹם אֶחָד מְסַפְּרִים לוֹ הוֹרָיו שֶׁלַּמְרוֹת אַהֲבָתָם הַגְּדוֹלָה אֵלָיו, הֵם אֵינָם שְׂמֵחִים עוֹד זוֹ עִם זֶה, וְלָכֵן הֶחְלִיטוּ לְהִפָּרֵד. "הַבַּיִת שֶׁל לִיאוֹ הַצָּב" מְסַיֵּעַ בִּידֵי הַיְּלָדִים בְּהִתְמוֹדְדוּת עִם הַחֲשָׁשׁוֹת הַטִּבְעִיִּים הַצָּפִים וְעוֹלִים עִם פְּרֵדַת הַהוֹרִים, וּמְחַזֵּק וּמְעוֹדֵד אוֹתָם לִקְרַאת הֶמְשֵׁךְ הַדֶּרֶךְ וְהֶעָתִיד לָבוֹא. עֲלִיזָה הֶרְשְׁקוֹבִיץ הִיא בּוֹגֶרֶת לִמּוּדֵי הוֹרָאָה לַגִּיל הָרַךְ, בּוֹגֶרֶת הַפָקוּלְטָה לְמַדְּעֵי הָרוּחַ וְהַחֶבְרָה בְּמִכְלֶלֶת בֵּית בֶּרְל, וְסָבְתָא לִנְכָדִים שֶׁגִּלּוּ הִזְדַּהוּת עִם לִיאוֹ הַצָּב בְּתַהֲלִיךְ גֵּרוּשֵׁי הוֹרֵיהֶם. מומלץ בחום.

הבדיחה השבועית:

 היו שלוש בנות ששחקו את משחק השמות:

האחת אמרה: קוראים לי חני אבל כולם קוראים לי חנה.

השנייה אמרה: קוראים לי אלי אבל קוראים לי אלה.

השלישית אמרה: קוראים לי דבי ואני שונאת המשחק הזה ...

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות