חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חברה וקהילה >>

עבדים היינו ועבדים נשארנו

 

טור אישי על משמעות החג מפרי עטו של עדי אלבום סטודנט בן 19, פעיל חברתי, מקים ארגון התנדבות הנוער ’סיירת הנוער’ וממובילי המאבק לקליטת עובדי הקבלן באוניברסיטת תל אביב להעסקה ישירה.

 

חג הפסח, חג האביב, חג החירות

בחג הפסח הזה נתאסף יחד, משפחה וחברים, סביב שולחן הסדר ונקרא בהגדה של פסח את סיפור יצאת מצרים. על הא לחמא עניא, על כך שעבדים היינו ושעתה אנו בני חורין. חג הפסח הוא הזדמנות להיזכר בעבר ולהתבונן בהווה, מהי העבדות של ימינו? ביום יום, אנו נוטים לשכוח את העבדות המודרנית, השקופה, זאת שנמצאת מסביבנו – את עובדי ועובדות הקבלן.

בישראל, על-פי ההערכות, מועסקים מאות אלפי עובדים ועובדות בשיטת ההעסקה הקבלנית.
שיטת ההעסקה הקבלנית, על-פי רוב, מלווה בהפרה שיטתית של חוקי העבודה ובפגיעה חמורה בזכויות העובדים- שכר זעום, חוסר בטחון תעסוקתי ויחס משפיל. ההעסקה הקבלנית שכיחה יותר בקרב העובדים המוחלשים אך היא לא נגמרת שם: עובדי ועובדות ניקיון ואבטחה, מורים, מתכנתים, עובדים סוציאליים, מהנדסים ועוד ועוד...

הנתונים קובעים חד משמעית – שיטת ההעסקה הקבלנית מגדילה את הפערים החברתיים. יותר ויותר אנשים עובדים יורדים אל מתחת לקו העוני. מרבים לדבר על ’יוקר המחייה’ אך לצערי ממעיטים לדבר על הזכות לעבוד ולהתפרנס בכבוד. אחד הצעדים הגדולים לצמצום אי השיוויון וליצירת חברה טובה וצודקת יותר היא קליטת העובדים להעסקה ישירה.

נמאס. נמאס מהפערים החברתיים, נמאס מהפערים בחינוך ובבריאות, מהפערים בהזדמנויות שמקבלים מי שיש לו לעומת מי שאין. אני מאמין שזהו תפקידנו כחברה וכקהילה לדאוג לחלש ולאחר, זהו המדד להצלחתה של חברה.

מה ניתן לעשות? להתארגן, לדרוש, להיאבק. אנו, הסטודנטים והסטודנטיות באוניברסיטת תל אביב מובילים מאבק אל מול הנהלת האוניברסיטה לקליטת עובדי ועובדות הניקון להעסקה ישירה. המהלך כבר הצליח במספר מקומות: סמינר הקיבוצים, מכללת תל חי, דיזנגוף סנטר וכן מספר רשויות מקומיות נוספות. במאבק הזה, אנחנו ננצח.מי ייתן וחג האביב הבא עלינו לטובה יביא עימו רוח של צדק חברתי, צמצום פערים, שיוויון בחינוך, בבריאות ובהזדמנויות.


אסכם בפסקה בארמית איתה אנו פותחים את ליל הסדר:

הָא לַחְמָא עַנְיָא דִּי אֲכָלוּ אַבְהָתָנָא בְּאַרְעָא דְמִצְרָיִם

כָּל דִּכְפִין יֵיתֵי וְיֵיכוֹל

כָּל דִּצְרִיךְ יֵיתֵי וְיִפְסַח

הָשַׁתָּא הָכָא

לְשָׁנָה הַבָּאָה בְּאַרְעָא דְיִשְׂרָאֵל

הָשַׁתָּא עַבְדֵּי לְשָׁנָה הַבָּאָה בְּנֵי חוֹרִין.

 

תרגום מארמית לעברית (ויקיפדיה)

זהו לחם העוני שאכלו אבותינו בארץ מצרים.

כל הרעב יבוא ויאכל,

כל הצריך יבוא וייפסח (מלשון קורבן פסחׂׂ(

השנה (אנו) כאן, לשנה הבאה בארץ ישראל,

השנה (אנו) עבדים, לשנה הבאה בני חורין.

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות