חיפוש

 

 
לדף הבית >>     >>

פרשת פיקוּדֵי – מה היא המחיצה שלי?

 

אז נשאל את עצמנו– מה היא התכונה בנו או התכונות, שעדיין אינן מתלכדות עם הכמיהה המוצהרת שלנו להתפתחות הנפשית- רוחנית ולהגשמת הייעוד שלנו?

 

הפרשה הקודמת, פרשת ויקהל עוסקת במשכן. פרשת פיקודי עוסקת בבגדי הכוהן הגדול.

המשכן הוא לשון שכינה, זהו ביתו של אלוהים. לפי הרמב"ם, הציווי הוא שהאדם יבנה את עצמו כמקדש, כדי שיהפוך למשכן לבורא העולמות. האלוהות באה לידי ביטוי דרך האדם, וזקוקה לו על מנת להתממש דרכו– האדם הוא כלי הרכב. לא בכדי מכנים חז"ל  את האבות בשם המרכבה, עליה רוכב בורא עולם, ודרכה הוא מתבטא.

לכן, כל המתואר בפרשות המשכן כהוראות ’יבשות’ לבניית המקדש –הוא למעשה הוראות לאדם כיצד לבנות את עצמו, על מנת שהאלוהות תוכל לבוא לידי ביטוידרכו.

מה הם הפרמטרים דרכם נוכל לבנות את עצמנו כמקדש, על מנת למשוך את החַיוּת לתוכנו? 

הפרמטר הראשון – לימוד.

הפרמטר השני –עבודה על המידות.

הפרמטר השלישי – תפילה.

במילה לימוד, הכוונה לכל כתוב המתייחס לפוטנציאל האנושי ולדרך להגשמת הפוטנציאל, לאו דווקא לכתבי קודש מסורתיים.

עבודה על המידות משמעה – ההיכרות שלי עם עצמי, עם המרכיבים הבונים אותי, ועם  הדבר הדורש שינוי. בקבלה מכונההדבר: תיקון הנפש. כל אדם בא לעולם עם פינה בנפש אותה עליו לתקן, זוהיהמחיצה, המסך, בינו לבין האלוהות (רמב"ם -בשמונה פרקים).

ניקח לדוגמא את המחיצה בין אליהו הנביא לבין הגשמתו הגבוהה ביותר. המחיצה שלו הייתה תכונת הקנאות; אליהו היה אל קנאי לאלוהים, ובקנאותו הרג 400 נביאי בעל, על דעת עצמו.

הפרמטר השלישי– התפילה, היא קבלת עזרהעל מנת שיהיו בידינו כלים לזהות את המחיצה. בתפילה אין הכוונה לתפילה מסורתית, או אף לשפוך שיחי לפני השם. התרגול המכונה תפילה, הוא זיהוי הדבר לו נזקקת נשמתי על מנת לקבל תזונה– ולאור זה התפתחות. לאחד, תפילה תהיה כוונה ומדיטציה, לשני–דו שיח עם אלוהים, לשלישי– עשייה כל שהיא בכיוון הנכון.

בפרשת פיקודי מוזמנת השכינה לתוך הקונסטרוקציה של אוהל מועד, באמצעות בגדי הכהן והאפוד. האפוד על בגדי הכהן זה שתים עשרה האבנים, שהן כנגד 12 שבטים, 12 חודשים,  12 ממדי המציאות, 12 המזלות, 12 שמות ההוויה ( י ה ו ה – בחילוף אותיות).שנים עשר החלקים נמצאים באחדות על אפוד הכהן. הסוד להפרדת המחיצה הוא בתנאי שהלב הוא יחידה אחת.

מה פירוש יחידה אחת?

נאמר שאני מאוד חפצה להתפתח ולהתקדם נפשית ורוחנית – אבל חלק ממני עדיין חפץ לתגמול חומרי – כבוד, תהילה, כסף וכדומה... על מנת להסיר את המחיצה, עלי לאתר את החלק הזה בתוכי, ולצרף גם אותו לשאר החלקים החפצים בהתפתחותי. שאם לא כן, איני מהווה  יחידה אחת, ואז לא אוכל להגיע לאשר חפצתי.

היודע את עצמו – יודע את אלוהיו. וזאת משום שהוא מכיר את המחיצה המפרידה בינו לבין האלוהות. עצם המאמץ להכרת המחיצה משנה את הדינמיקה הנפשית של האדם, עד הגיעו לסילוק המחיצה.

אז נשאל את עצמנו– מה היא התכונה בנו (או התכונות), שעדיין אינן מתלכדות עם הכמיהה המוצהרת שלנו להתפתחות הנפשית- רוחנית ולהגשמת הייעוד שלנו? מהי המחיצה החוסמת בינינו לבין הפוטנציאל הגבוה שלנו?

באהבה

אורנה בן דור www.ornabendor.co.il  קובי נחושתן

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
כל מה שקורה בעיר באנר הדר
יש לי שאלה לגדי ברקאי

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות