חיפוש

 

 
לדף הבית >>     תרבות ופנאי >>

כי האדם עץ השדה

 

מיכל וימר, מאבחנת ציורים וכתבי יד כותבת על משמעות ציור העץ של מבוגרים. הידעתם כל ציור מלמד רבות על האופי של המצייר אותו ובעידן של היום, כשכמעט רוב הכתיבה מתבצעת על מקלדת המחשב, יש משמעות רבה לפיענוח הציור. רבים נתקלים בבקשה לצייר עץ בראיון עבודה. למה דווקא עץ?

 

מתי בפעם האחרונה נתתם לעצמכם את ההזדמנות פשוט לצייר? לצבוע? לשרבט קשקושים? רבים נתקלים בבקשה "המוזרה" הזו, במהלך ראיון עבודה. בדרך כלל הם מתבקשים לצייר עץ. למה דווקא עץ?

לידיעתכם, כל ציור מלמד רבות על האופי של המצייר אותו, רבים משתמשים בציור העץ משום שהתפרסמה עליו ספרות מחקרית רבה, אך גם ציור של פרח, נוף עירוני, וגם ציור מופשט יספק את אותו המידע.

בעידן של היום, כמעט רוב הכתיבה שלנו מתבצעת על מקלדת המחשב. אחת השאלות הנפוצות ששואלים אותי היא: "כיצד אפשר בכלל לאבחן את כתב ידי מבחינה גרפולוגית, אם אני בקושי כותב?!" בדיוק בשל כך אני מבקשת גם ממבוגרים לצייר. הציור, מטבעו, הוא פחות מובנה ולכן מאפשר מתן ביטוי ליצירתיות הטמונה בכל אחד מאתנו. בנוסף לכך, כוחו של הציור טמון בצבעוניות הרבה שבו הסוחפת אותנו לתוך החוויה החושית ומזמינה אותנו "לחשוב פחות, ולעשות יותר".

כך גם הציורים המוצגים היום בפניכם. כשאני מבקשת ציור של עץ תמיד מונחת על השולחן חבילת צבעים גדולה ומגוונת, ציור של עץ בעט כתיבה לא מאפשר ביטוי יצירתי לדעתי. כדי להעצים את החוויה, הציורים נעשים תמיד על דפים גדולים, ששונים מהגדלים הסטנדרטים של בלוק הכתיבה. כאשר, הציור הוא חלק מהתנסות חוויתית קבוצתית אני מוסיפה לתהליך גם מספר דקות של דימיון מודרך בליווי מוסיקה. כל אלה ביחד, מאפשרים לכל אחד לצייר את 'עץ החלומות שלו', ודוגמא נפלאה לכך הוא העץ המוצג כאן, עץ 1.

העץ מסמל את האדם ואת האופן בו הוא מבטא את עצמו במישורים השונים של חייו. בהתאם לכך, יסמלו השורשים את העבר, יחסו של האדם למשפחתו, ונושאים נוספים מתחום התת מודע והדחפים (איד), הגזע ישקף את אישיותו של המצייר ויכולת עמידתו בפני תלאות החיים, וצמרת העץ תסמל את יכולתו של המצייר ליישם את כל הפוטנציאל הגלום בו במסגרת פעילויותיו השונות.

עץ הברוש המפואר המוצג כאן, מרתק את כל מי שמביט בו. הברוש מעצם צורתו מסמל התפתחות קוגניטיבית, וכזו גם האישה שציירה אותו. היא מלאת עניין ותעסוקות חדשות, תקופה זו של חייה מאופיינת בהתנסויות רבות ומגוונות שעלי לציין, שכל אחת מהן 'צבעונית' יותר מרעותה.

את העושר הזה ניתן גם לראות בעץ עצמו, אמנם זה עץ שאינו מציאותי במבט ראשון, אבל דווקא הבחירה שהובילה את הציירת לצבוע את הצמרת בשלל צבעים מעידה על כך שהגיוון הרב הוא דווקא חלק ברור ומיושם לחלוטין עבורה. כאמור, הצמרת מסמלת את אופן יישום הפוטנציאל הגלום בנו.

כשבודקים ציור של עץ, מייחסים גם משמעות ליחסים השונים שנוצרו בין גדול הגזע לגודל הצמרת. כביכול, בציור זה הצמרת גדולה במיוחד. אבל, כשמתייחסים ליחסים בין הגזע לצמרת, חשוב לבדוק האם בסופו של דבר נוצר רושם של צמרת עץ שאין לה בסיס חזק דיו להישען עליו.

בעץ הברוש הזה, זו לא הדוגמה. אם תשימו לב, לאופן בו הגזע מתחבר עם נוף העץ ניכר שהחיבור חזק ואיכותי - כך גם במציאות, מהיכרותי את האישה שציירה את העץ הזה, התרשמתי שהיא יודעת כיצד לשלב בין התחומים השונים בחייה, ידעת לעשות זאת באופן הרמוני ואיכותי, וידעת לצמוח מתוך המידע הרב שספגה בחייה לחוויות והתחלות חדשות.

העץ, בתמונה מספר 2, שונה מאוד מעץ הברוש אך לא מספק פחות מידע לגבי אישיותה של המציירת אותו.

בחירת סוג העץ היא בחירה מובנית יותר, וגם סגנון הציור הוא כזה. צמרת העץ, המסמלת את היישום, התפקוד והתחום המחשבתי מורכבת ממספר גוונים אך מקפידה מאוד על גבולותיה, ככזו היא מסמלת חשיבה מובנית, מסודרת ומאורגנת יותר. אדם המצייר כך יעדיף לשמר בחייו מסגרות של בית, קריירה ומנהגים שגרתיים נוספים המספקים לו תחושת בטחון ויציבות.

יחד עם זאת, חשוב לשים לב, בעיקר בהקשר הזה, עד כמה למשל כאשר הילדים שלכם ניגשים לציור עץ הם מקפידים על גבולות הצמרת, משום שלעיתים, זה עלול לרמז על קושי ולחץ רב שהם חווים במסגרת בית הספר או במסגרות חברתיות שונות.

נקודה נוספת הבולטת בעץ היא חוסר הסימטרייה בין הצד השמאלי לצד הימני של צמרת העץ. ההגדלה של הצד השמאלי, מסמלת איפוק וזהירות בכל הגישה לחברה וככזו היא משתלבת בסגנון הכללי של ציור העץ המוקפד. בסך הכל, הרושם הכללי שמתקבל מהעץ יחד עם המובנות וההקפדה שבו, הוא רושם נעים ומזמין. ניכר שאפשר יהיה לחסות בצילו, ואפילו להתנדנד על הנדנדה שתלויה עליו, וגם הסביבה בה הוא צומח נראית מוריקה ונעימה, כך גם הרושם שיוצרת המציירת בקרב האנשים שסביבה.

לסיכום, אני ממליצה לכם ליהנות מעצם החוויה של ציור עץ, אל תחשבו יותר מדי מה אומר כל ענף וכל עלה כי בדיוק כמו בכתב יד: שינוי אות אחת, לא יחרוץ גורלות... ואם תקפידו על צמרת גדולה, אין הדבר מעיד בהכרח על תפיסה קוגניטיבית מפותחת, כי תמיד משלבים מספר סימנים המתבטאים בציור.

בכל אופן, אם התבקשתם לצייר עץ, עשו זאת באהבה ובהשקעה רבה, כי ככל שתיהנו מכך יותר כך גם העץ שלכם יהיה השתקפות של ה'אני מאמין' שלכם.

למידע נוסף

כל הזכויות שמורות למיכל וימר

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות