חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חברה וקהילה >>

בשכונת הכרמים לא מפרידים

 

תחקיר מיוחד של MCITY חושף כי למרות שחלפה כבר כמעט חצי שנה מאז שהוכנסה השיטה מרבית תושבי שכונת הכרמים אינם מקפידים להפריד את האשפה הרטובה מהיבשה. העירייה: "תושבי השכונה מבצעים את ההפרדה בצורה טובה"

 

לפני מספר חודשים הורחב פרויקט ההפרדה במקור לשכונת הכרמים ובמסגרתו אמורים תושבי השכונה להפריד את האשפה הרטובה מהאשפה היבשה. את שאריות המזון ללא אריזות כלשהן אמורים לאסוף במטבח הבתים בתוך "פחומי" מיוחד שחולק לכל משפחה ואת תכולת הפחומי יש להשליך בחדר האשפה בשקית סגורה אל הפח החום המיוחד לכך.    

ברם, מבדיקות מדגמיות שקיימנו לאחרונה ברחבי השכונה מסתבר שתודעת ההפרדה של תושבי השכונה נמוכה ביותר ונוטה שלא להתקיים בכלל.

כך מצאנו בימי שני בשעות אחר הצהריים (פינוי האשפה הרטובה בשכונת הכרמים נעשה אחת לשבוע בימי שלישי) במהלך שלושת השבועות האחרונים את מרבית הפחים החומים המשמשים לאשפה הרטובה כשהם כמעט ריקים וחסרי שימוש.

לדוגמה, במספר ביתני זבל המשרתים שני בניינים, ובסה"כ 20 דירות, היו בפח החום רק 5-6 שקיות שישה ימים לאחר הפינוי הקודם. מכאן, שרק דייר אחד (ובמקרה הטוב שניים) מתוך העשרים מקפיד על הפרדה במקור.

תושבים עימם שוחחנו בעת המדגם שלנו אוששו את הממצאים: אחד הדיירים ברחוב כסלו הגיב בזעם: "אם הם רוצים שיעשו הפרדת זבל אצלם בעירייה, לי אין כוח ואין זמן למשחקים החדשים הללו כשכל יום ממציאים לנו פח חדש בצבע אחר". תושבת אחרת מרחוב שבט טענה שאין לה מקום במטבח הקטן שלה עבור ה"פחומי" ולכן אינה עוסקת בכך, ואילו דייר נוסף, עם מבטא רוסי כבד, לא ממש ידע במה מדובר. 

בכל מקרה, מדובר באחוז נמוך מאוד של הפנמת השיטה והקפדה על ההנחיות. מספקי לעקוב אחר הדיירים כשהם יורדים עם שקיות הזבל כדי לראות שבשכונה הזו השיטה לא הופנמה וכמעט כולם מוציאים מביתם רק שקית אחת משותפת המכילה את האשפה הרטובה והיבשה יחדיו.

גורמים בכירים בעירייה איתם שוחחנו הבהירו כי קיימת בעיית אכיפה שכן עדיין אין חוק עירוני מאחר וההפרדה במקור לא הושלמה בכל רחבי העיר, אולם אותם גורמים בעירייה ציינו כי לאחר הכנסת כלל שכונות העיר לתהליך ההפרדה במקור תישקל האפשרות לחוקק חוק בנושא.

את הממצאים שלנו העברנו לדוברות העירייה ושאלנו:

 1. האם בידי העירייה נתונים על כמויות ואחוזי ההפרדה במקור בשכונת הכרמים?

2. האם המצב בשכונות אחרות טוב יותר?

3. האם אי שיתוף הפעולה של התושבים אינו נובע, בין היתר, מחוסר הסברה מתאים מצד העירייה?

4. האם בעירייה מודעים לחומרת המצב בשכונה?

5. האם התושבים חייבים להפריד במקור ומי שאינו עושה זאת עובר על חוקי העזר? אם כן, האם העירייה אוכפת את החוק? האם נרשמו דוחות או לפחות אזהרות למפרים?

6. אלו כלים נוספים עומדים בפני העירייה כדי לשנות את המצב, ומה העירייה מתכוונת לעשות בטווח הקרוב בכדי לשנותו?

מדוברות העירייה נמסר בתגובה כי: "בחודש נובמבר האחרון הצטרפו תושבי שכונת הכרמים לפרויקט ההפרדה במקור. מנתוני היחידה הסביבתית של העירייה עולה כי תושבי השכונה מבצעים את ההפרדה בצורה טובה, ומידי שבוע נאספת בשכונה כ-3 טון אשפה רטובה הנשלחת למיחזור. חשוב לזכור כי תהליך ההטמעה בקרב התושבים כמקובל בארץ ובעולם הוא תהליך הדרגתי מתמשך ואינו נמדד במשך מספר שבועות או חודשים בודדים אלא על גבי תקופה ארוכה יותר הנאמדת בכשנתיים. הניסיון מהשכונות הקודמות שנכנסו לתהליך מראה כי גרף ההפרדה נמצא בעלייה מתמדת וכך נעשה גם בשכונת הכרמים.

על מנת לעודד מיחזור נוקטת העירייה במספר שיטות, החל מהסברה של צוות מדריכים העובר בכל בתי האב בשכונות בהן מתבצעת ההפרדה, בעת כניסת השכונה לפרויקט ההפרדה וביצוע ביקורים חוזרים מידי מספר חודשים במהלך השנים הראשונות, הפצת הודעות בנושא ההפרדה, הסברה בבתי ספר ובגנים ואירועים שכונתיים בסימן הפרדה במקור. כמו כן מבצעת היחידה הסביבתית ביקורות בחדרי האשפה ובהתאם לתוצאות נערכות הדרכות חוזרות".

 

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
כל מה שקורה בעיר באנר הדר
יש לי שאלה לגדי ברקאי

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות