חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חברה וקהילה >>

אקטואליה שבועית : פורים // הרב חיים דברת

 

מקובל לחשוב שהחג השמח והסיפור התנ"כי של מגילת אסתר הינו חילוני במהותו ואולי בשל עובדה זו הוא נחוג ברוב עם ללא הבדל בין כל מגזרי החברה היהודית בארץ ובתפוצות

 

במוצאי שבת זו נקרא את מגילת אסתר ונחגוג את חג הפורים. מקובל לחשוב שהחג השמח והסיפור התנ"כי של מגילת אסתר הינו חילוני במהותו ואולי בשל עובדה זו הוא נחוג ברוב עם ללא הבדל בין כל מגזרי החברה היהודית בארץ ובתפוצות.

להלן מילון פורימי שימחיש שאנו בכל זאת קשורים לתנ"ך:

אסתר : המלכה היהודייה שסיכנה עצמה למען עם ישראל. המגילה שלה מגלה לנו הרבה סתרים מתחת לפני השטח. למעשה זהו הספר היחידי בתנ"ך ששמו של הקב"ה לא מפורש בו .צריך לקרא בין השורות כדי להבין את הנסתר. ויש הקוראים לה "מגילת הסתר"

אוזני המן : הקשר לסיפור הוא ברור . אבל למה אוכלים את אוזניו? אולי לרמוז על מה שמסתירים בתוך אותו משולש וכפי שאמרתי יש הרבה הסתר במגילה..

ונהפוך הוא: המשפט הזה מופיע במגילה להדגיש את המהפך שחל בגורל היהודים. וזו אחת הסיבות להתחפשות. כאשר המתחפש כאילו משתנה ומתהפך למישהו אחר. בבתי ספר מנסים התלמידים להפוך את הסדר "ולהשתלט" על המורים. מכאן המנהג בישיבות לבחור את "רב פורים".

זכירת עמלק: השבת נקרא את הקטע בתורה המצווה אותנו :"זכור את אשר עשה לך עמלק"! משפט כל כך טעון המזכיר לנו את הרקע העמלקי של המן . אנטישמיים היו בעבר ובהווה.

יין: כל הקורא את מגילת אסתר מגלה כמה משתאות נערכו בממלכה. וכבר הזהירו שאם נכנס יין יוצא סוד (בגימטרייא שתי המילים שוות למספר שבעים) ולכן מצווה לשתות בפורים.

משלוח מנות : מנהג יפה לשתף חברים בשמחת החג לקרב שכנים ולהדגיש את המשותף.

מתנות לאביונים: גם מצווה זו מודגשת במגילה שתמיד יש לחשוב על חסרי הישע ולשמחם.

סעודת פורים: האם ייתכן חג יהודי ללא אכל ושתייה?

עדליידע: מסורת ארוכת שנים שהחלה בתל אביב במאה הקודמת וגם היום אצלנו במודיעין מארגנים מסע פורימי שמח. השם לתהלוכה נלקח ממשפט במסכת מגילה העוסקת במנהגי פורים : חייב איניש לבשומי עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי.

פורים: כבר במגילה שנכתבה לפני יותר מאלפיים שנה מצוין שם החג פורים .על שם הפור הוא ההגרלה שהטיל המן על מנת לקבוע תאריך מתי לחסל את כל היהודים.

שושן פורים: חג פורים מיוחד בזה מכל החגים שהרי בירושלים הבירה הוא נחוג יום אחרי כולם . לזכר הוספת יום ליהודי שושן הבירה . גם זה מוזכר במגילה.

תחפושות : מקום חשוב במגילה תופש נושא הלבוש. המלך מתלבש ומראה לכולם את יקר תפארתו. אסתר לובשת בגדי מלכות. מודרכי יוצא בלבוש מלכותי. אחרי שלבש בגדי שק וכו’

תענית אסתר: זכר לצום שאסתר הכריזה לפני כניסתה לארמון המלך על מנת לנסות לבטל את גזרת המן הרשע (השנה הצום הוקדם ליום חמישי כי לא צמים בשבת)

פורים שמח!

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
כל מה שקורה בעיר באנר הדר
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות