חיפוש

 

 
לדף הבית >>     צרכנות מקומית מודיעין >>

האם בבית המשפט מוצאים צדק

 

בכל שנה מוצאים את עצמם מאות אלפי אנשים כשהם עומדים מול שופט ושואלים את עצמם למה מגיע להם העונש הזה?

 

אם תשאלו כל אחד שעבר את חווית בית המשפט האם הוא היית חוזר על החוויה שוב? תגלו שגם התובעים וגם הנתבעים היו ברובם המוחלט של המקרים, מעדיפים להימנע מבית המשפט ולא להיכנס שוב בשערי היכל הצדק. כולנו הרי מבינים שכניסה לבית המשפט מרגישה כמו בביקור במחלקה הפנימית בבית החולים.
נשאלת אם כן השאלה, אם כל כך גרוע שם, למה אנשים הולכים לבתי המשפט? התשובה לכך פשוטה ומפתיעה, אנשים לא הולכים לבתי המשפט, עורכי דין הולכים לשם רק שבדרך הם גוררים גם אתכם יחד איתם.

בעולם קיימות עוד דרכים להתמודדות עם סכסוכים קשים. הדרך המומלצת ביותר על פי מרבית המומחים היא הליכה לגישור. הליך הגישור הוא הליך בו יושבים הצדדים שנמצאים בסכסוך עם מגשר ניטראלי שתפקידו לעזור לצדדים להגיע לפתרון מוסכם על שניהם.

בגישור אין מפסידים ואין מנצחים.  מי שמרגיש שהוא מתפשר או מוותר, פשוט לא חותם על הסכם הגישור. הסכם סופי בגישור מושג אך ורק כאשר שני הצדדים (או יותר בסכסוכי ירושה) מרגישים שהם קיבלו את הצדק (כן את הצדק)שלהם.  נכון,הליך הגישור נתפס כהליך אלטרנטיבי לתהליך המשפטי הידוע והמוכר יותר.  לדעתי ההפך הוא הנכון.

ההליך המשפטי הוא האלטרנטיבה להליך הגישור מאחר ובעולם מתוקן, כשלאנשים יש סכסוך הם מעוניינים למצוא פתרון בהסכמה ורק אם לא מצליחים הולכים לעורך דין כדי להילחם בבתי המשפט. הליך גישור זול משמעותית מהליך בבית משפט ובשונה ממנו, בגישור אין הפתעות של הוצאות ביניים גבוהות שלא תכננתם להוציא. מחיר הליך גישור נע בין 350 ₪ לשעה לכל צד לכ- 500 ₪ לכל צד.

לעומת זאת ל"צדק משפטי" יש מחיר גבוה במאות אחוזים: אגרת בית משפט, שכר טרחת עורך דין, שכר למומחים שונים. יצאת לא מרוצה מפסק הדין? רוצה להגיש עתירה?  בכל מקרה תאלצו לשלם עשרות אלפי שקלים בממוצע על כל תיק.מה לגבי לוח הזמנים? את בית המשפט לא מעניין מהו לוח הזמנים שלכם, עליכם לעמוד בלו"ז כפי שיקבע בית המשפט.

והנה הנתונים הרשמיים על פי הנהלת בתי המשפט בנוגע לאגרות,תשלום אגרה לתביעה למזונות יעלה לכם 220 ₪ .תשלום אגרה לתביעה מול חברת ביטוח יעלה כ- 1,400 ₪. יש בעיה מול הרשויות? תשלמו אגרת בג"צ בסכום של כ 1,700 ₪.

רוצים להתגרש? מה חשבתם? זה לא יעלה? זה ועוד איך יעלה: תביעת רכוש עומדת על כ 3000 ₪, תביעת מזונות תעלה כ 500 ₪. כל הסכומים הללו הם רק עבור האגרות ואינן כוללים את שכר הטרחה לעורך הדין בסך 50,000 ₪ בממוצע. כמובן שככל שהדיונים ימשכו ויתארחו כך גם יגדל שכרו של עורך הדין.

בבית המשפט אין מצב להדברות. או שהשופט קובע עם תקבלו קנס או פרס. במקרים רביםהשופט יציע לדבר ולהגיע להסכם מחוץ לבית המשפט, זאת גם לאחר שהוגשה התביעה וגם לאחר שנערכו דיונים בבית המשפט.

עובדה זו מעלה את המסקנה שאם גם ככה בסופו של דבר גדולים הסיכויים שתגיעו לגישור, הכי טוב יהיה ללכת קודם לגישור ורק אז אם לא מצליחים (מעל 90% מהגישורים מסתיימים בהצלחה) ללכת לבית המשפט.אלו שילכו לגישור כבר מההתחלה, יוכלו לשמור על יחסים טובים עם הצד השני, לא יופתעו מהוצאות, הפגישות יתבצעו בזמן שלהם יהיה נוח, והם יסיימו את התהליך בזמן קצר באופן משמעותי מאשר בבתי משפט.
רחל יהושע היא מגשרת מטעם הבית לגישור ויישוב סכוכים במודיעין

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות