חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חברה וקהילה >>

אמהות חד הוריות מקבלות תמיכה

 

ויצו מודיעין מפעיל קבוצת תמיכה ייחודית עבור יותר מ-50 אימהות יחידניות מהאזור, שהחליטו לגדל את ילדיהן ללא דמות אב. במסגרת הפעילות הנערכת מדי שבוע בבית ויצו מודיעין עוברות האימהות היחידניות הדרכות, סדנאות והעשרה, כאשר בו זמנית מתנדבות מעסיקות את ילדיהן בפעילויות שונות

 

על פי נתוני ויצ"ו מודיעין, מתגוררות כיום במודיעין, מכבים ורעות יותר מ-60 אימהות יחידניות. מדובר בנשים חד הוריות, שבחרו באופן מודע להביא לעולם ילד ללא נוכחות של אב בחיי ילדיהן
ולמעשה הן מגדלות את ילדיהן ללא דמות אב. כמעט כל הנשים היחידניות האלה החליטו להביא לעולם ילד מתרומת זרע, כך שהן בחרו את האבא הביולוגי של ילדיהן לא על סמך היכרות אישית, אלא על סמך נתוניו הביולוגיים בלבד.

מדובר בנשים מאוד אמיצות, הבוחרות מרצונן לעבור תהליך של הפריה מלאכותית, שמאוד יקר, לעתים נמשך זמן רב ואף כרוך בטיפולים רפואיים לא קלים. ואם זה לא מספיק, אז לאחר שילדיהן נולדים, הן נאלצות לפרנס את ילדיהן ולהסתדר לבדן, כמעט ללא שום עזרה מהסביבה הקרובה, וגם ללא דמי מזונות מאביהן של ילדיהן.

לאימהות אלו אין כל מעמד מבחינת הרשויות והמדינה, בעיקר משום שהמעמד האישי שלהן עדיין לא קיבל הגדרה: הן אינן נשואות, אינן אלמנות, אינן גרושות ובוודאי שאינן רווקות.
ההטבות היחידות שהן מקבלות הן הנחות שהעירייה מעניקה לנשים חד הוריות, בעיקר גרושות, ותו לא.

כאמור, בויצו מודיעין פועלת כיום קבוצה מלווה ותומכת באמהות יחידניות, הנפגשת מדי יום שני בשעה 16:30, והן מקבלות הדרכות ועוברות סדנאות, בזמן שילדיהן מטופלים על ידי מתנדבות שמעסיקות אותם. האווירה בקבוצה תומכת ומעצימה, ואף מאפשרת לנשים אלו להרחיב את המעגל החברתי שלהן, לפנות לעצמן קצת זמן לעצמן ללמידה משותפת ולדיאלוג הורי משמעותי. בזמן הלמידה המשותפת דואגות נשים מתנדבות ממודיעין להעסיק במשך כשעתיים את ילדיהן הקטנים של הנשים היחידניות, ואף לטפל בהן במידה ומדובר בתינוקות או פעוטות.

מרינה שטיין, האחראית בויצו מודיעין על תחום הרווחה, אומרת כי בוי"צו מודיעין הוחלט להקים קבוצת תמיכה לנשים יחידניות מאזור מודיעין לאחר שהתברר מהם צרכיהן הייחודיים. שטיין: "נשים אלו בחרו במהלך לא פשוט - לגדל ילד לבד ולדעתי מדובר בנשים מאוד חזקות. יש ביניהן נשים שמקבלות תמיכה ממשפחתן, וגם יש כאלה שאין להן תמיכה משום שהוריהן מתגוררים במקומות מרוחקים יותר. אחת התמיכות שאנו מעניקים לנשים היחידניות במודיעין היא מתנדבות, הפעילות במסגרת ’מבצע סבתא’, שמגיעות לבתיהן של נשים אלו יומיים בשבוע ועוזרות להן בטיפול בילדים על מנת שהן יהיו פנויות לשעה עד שעתיים. וזה הרבה בשביל אישה שגם את המעט הזה אין לה".

שטיין קוראת ליותר נשים ממודיעין ומהאזור להצטרף לפעילויות הקשורות לקבוצת התמיכה של הנשים היחידניות, כולל מתנדבות שיהיו מוכנות להגיע לבתי נשים אלה ולסייע להן פעמיים בשבוע.

במסגרת קבוצת התמיכה לאמהות היחידניות פועלת נקודת אושר, שבמסגרתה משתתפות האמהות היחידניות, הן מקבלות הרצאות איכותיות, סדנאות שונות וטיפולים אלטרנטיביים, בשעה שילדיהן עסוקים בפעילויות שונות כגון: הפעלות עם בני נוער מתנדבים, ליצנים רפואיים שמשחקים איתם ועוד. חברת המועצה מירי ארד, האחראית על מדריכי האושר בעיר: "הנשים היחידניות התגבשו ביחד לאחר שהוקמה הקבוצה, ומבחינתן הן באות לחוג כדי לנוח וליהנות".

אחת האימהות היחידניות בקבוצה: "קבוצת התמיכה נותנת תחושה שאת לא לבד בשעות כאלה, וכל מה שמשתף אותנו ביחד הוא שאנו מאוד מאושרות ושמחות על האימהות שלנו, אפילו יותר מזוגות נשואים, שאצלם פעמים רבות את רואה תסכול אצל אחד מבני הזוג. בקבוצה יש תחושה של ביחד ויש דברים לעשות במשותף. זה גם מקום חם, שמאפשר זמן איכות לאימהות וגם לילדים".

אם יחידנית נוספת בקבוצה: "הקבוצה מספקת בעיקר מפגש חברתי, שנותן לילדים התייחסות עם ילדים שדומים להם, כי בגן הילדים שלנו נחשבים לחריגים. זה מאוד עוזר לילדים שלנו שפוגשים בקבוצה ילדים כמוהם, כי ילדים לא אוהבים להיות שונים אלא להיות כמו כולם. מעבר לכך, הקבוצה יוצרת רשת חברתית תומכת בין האימהות גם בטוב וגם ברע - בבילויים משותפים וגם בעזרה הדדית כאשר  מישהי נקלעת למצוקה. הקבוצה מהווה מקום של הפוגה למשך כמה שעות, כי אז הילדים נמצאים במסגרת של בייביסיטר ואנו, האמהות, יכולות לשבת ולדבר בינינו. זה מעין עצירה מהמרוץ של החיים, כשמישהו משגיח על הילדים שלך, ואז את פנויה לשעה-שעתיים לדבר עם חברות אחרות ולשתות קפה".  

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות