חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חדשות מודיעין והסביבה >>

כיכר התחבורה: לא רואים את הסוף

 

משנת 2001 בונים את כיכר התחבורה המרכזי ואת תחנת האוטובוסים המרכזית של מודיעין ועדיין לא רואים את הסוף. מהי העלות הכוללת של הפרויקט? מדוע לוקח כל כך הרבה שנים לסיים אותו? מתי הוא אמור להסתיים? תלוי את מי שואלים

 

סחבת גדולה מתרחשת בבניית כיכר התחבורה ותחנת האוטובוסים המרכזית במרכז העיר. לתושבי מודיעין החולפים כמעט מדי יום בכיכר לא נותר אלא לגחך קמעה לנוכח פרויקט הבינוי האיטי ביותר בתולדות המדינה - כיכר המע"ר ותחנת האוטובוסים המרכזית.

לדברי דובר משרד הבינוי והשיכון הפרויקט החל כבר בשנת 2001 ולפי תוכנית העבודה של ראש העיר שפורסמה לפני הבחירות הוא יסתיים רק בעוד כשנתיים. חישוב קל מלמד שהפרויקט עד לסיומו המוחלט יימשך לסירוגין לא פחות מ-15 שנה, נתון שבהחלט עשוי לעניין בבוא היום את עורכי ספר השיאים של גינס.  לנוכח ההתקדמות האיטית ואי העמידה בלוח הזמנים שפורסם פנינו לדובר משרד הבינוי והשיכון ושאלנו: משרד הבינוי והשיכון בונה במרכז מודיעין את כיכר התחבורה הראשי של העיר.

העבודות, שכוללות שיקוע הכביש מתחת לשדרות החשמונאים, הקמת גשרים ובניית תחנה מרכזית לאוטובוסים, החלו כבר בשנת 2009, ואז דובר על זמן משוער לסיום - כשנתיים. חלפו ארבע שנים ולכאורה על פי תנאי השטח דומה כי העבודות עוד רחוקות מלהסתיים. מהן הסיבות שבגינן חל עיכוב של שנים בביצוע הפרויקט? מהו המועד המשוער לסיום מוחלט וסופי של הפרויקט?

להפתעתנו, הדובר מיהר לתקן אותנו כי העבודות לא החלו בשנת 2009 אלא כבר בשנת 2001. וכך הוא כותב בתגובתו: "שלבי ההתקדמות של פרויקט כיכר התחבורה מורכבים וארוכים ונובעים משלביות הפרויקט ואופי העבודה בסוג שכזה של משימות. פרויקט הקמת כיכר תחבורה החל עוד בשנת 2001 ממכרז הקמת שלד של תחנה מרכזית לאוטובוסים. באותן שנים נחתם הסכם עם רכבת ישראל על הקמת קו נתב"ג -מודיעין. הרכבת סיימה את הביצוע שלה באביב 2008.

לאחר סיום העבודות של הרכבת התחלנו את פרויקט הגשר הדרומי שעובר מעל מנהרת הרכבת, אשר אחת מרגליו יושבת על מנהרה. במקביל לעבודה זו התחלנו פרויקט שיקוע של רחוב החשמונאים, כולל גשר ברחוב ערער. פרויקט זה הסתיים רק בחודש מרץ 2012. רק לאחר סיום עבודות אלו יכולנו לפרסם מכרז גדול להקמת גשרים צפוני ומערבי והשלמת עבודות פיתוח גם בשיקוע וגם מתחת לגשרים.

כיכר התחבורה, מפלס התחנה המרכזית. צילום: יואל תמנליס

הפרויקט האחרון הינו מורכב ביותר, כך שאין ולא הייתה אפשרות לכמה קבלנים לעבוד במקביל. המועד המשוער לסיום מוחלט וסופי של הפרויקט שבאחריות משרד הבינוי והשיכון הינו חודש מאי 2014. ההיקף הכולל של הקמת כיכר התחבורה מסתכם ב-110,000,000 שקל". מעניין כי בעיריית מודיעין נוקבים בסכום כולל נמוך בהרבה של כ-60 מיליון בלבד.

מתגובת משרד הבינוי והשיכון ניתן היה להבין, לכאורה, שהכל יהיה מאחורינו בעוד כחצי שנה. אך כאמור תוכנית העבודה של ראש העיר שמה קץ לאופטימיות זו כשראש העיר מציין בה כי בניית תחנת האוטובוסים תסתיים רק בעוד כשנתיים.

גם בראיון חג (פסח 2012) התייחס ביבס לנושא לוח הזמנים אולם אז הדברים נראו שונים למדי: "בעוד כחודש וחצי יסתיים השיקוע אבל זה לא אומר שניתן יהיה לפתוח אותו לתחבורה. ניתן יהיה לעשות זאת רק כאשר יסיימו את כל העבודה בכיכר.

השלמת המעגל יצא למכרז והתחילו בו העבודות רק לפני חודש ומשהו וזה יסתיים לקראת סוף 2013 וזה אומר השלמת כל מעגל התנועה, חיבור השיקוע לשדרות החשמונאים בחלק העליון, חיפויי האבן והקמת הגשר הנופי, והשלמת התחנה המרכזית במפלס התחבורה התחתון".

פנינו גם לדוברות עיריית מודיעין והפננו את תשומת לבם כי במסמך שליווה סיור פרויקטים לעיתונאים שהתקיים ב- 22 בנובמבר 2009 נכתב בין היתר: "בימים אלה מבוצעות עבודות הקמת הגשר הדרומי של הכיכר, כאשר התנועה כיום עוברת על הקטע הצפוני בלבד. עם השלמת מעגל הכיכר, התנועה בו תהפוך לחד-סטרית בשלושה נתיבים.

בתוך כיכר התחבורה ייבנו מסופים לתחבורה ציבורית עירונית ובין-עירונית עם חיבור ישיר לרכבת ולקניון. השלמת הפרויקט צפויה להיות בעוד כשנתיים". בהתאם לכך כתבתנו לדובר: על פי האמור במסמך, העבודות כולל מסוף לתחבורה ציבורית, היו אמורות להסתיים כעבור שנתיים , כלומר בנובמבר 2011. מדוע יש עיכוב של שנתיים (עד כה) והיד עוד נטויה? מהו התאריך הסופי הצפוי להפעלה מלאה של כל הפרויקט, כולל מסופי האוטובוסים? 

מדוברות העירייה נמסר בתגובה: "לפני כשלוש שנים, שנה לאחר הפצת המידע לעיתונות, התווסף שלב נוסף לפרויקט מרכז העיר: הקמת הגשר הנופי וחיבור ישיר בין מרכז העיר לפארק ענבה. התשתית של שיקוע שדרות חשמונאים, הגשר מעליו והתשתית להקמת מסוף התחבורה הציבורית כבר מוכנים ובשל התוספת החדשה חל עיכוב בלוחות הזמנים.

בראייה עתידית, של יצירת מרכז עיר לעשרות שנים קדימה, חשוב להשקיע עכשיו את כל המשאבים הנדרשים בהתאמה לעיר הצפויה להכיל 250 אלף תושבים. עלות הפרויקט המלא עומדת על למעלה מ- 60 מיליון שקלים, אחד הפרויקטים הגדולים והמורכבים בעיר, שבסיומו יהיה למודיעין מכבים רעות את אחד ממרכזי העיר היפים ביותר בישראל. לו"ז משוער לסיום הפרויקט - קיץ 2014".

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
כל מה שקורה בעיר באנר הדר
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות