חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חדשות מודיעין והסביבה >>

התפרצות כלבת בצפון הארץ

 

בעקבות התפרצות מחלת הכלבת באזור צפון הארץ בתקופה האחרונה, קורא דוקטור עופר עינב, מנהל השרות הווטרינרי העירוני לתושבים להיות ערים להתנהלות בעלי החיים לאבחון המחלה בעיקר בכלבים, בקר וחיות בר.

 

 

בעקבות התפרצות מחלת הכלבת באזור צפון הארץ בתקופה האחרונה, קורא דוקטור עופר עינב, מנהל השרות הווטרינרי העירוני לתושבים להיות ערים להתנהלות בעלי החיים לאבחון המחלה בעיקר בכלבים, בקר וחיות בר. בימים האחרונים התגלו עוד שני מקרים של בעלי חיים הנגועים במחלת הכלבת כאשר האחרון בהם היה גור כלבים משוטט שהסתובב באזור קריית שמונה ואומץ על ידי תושב המושב שעל. יממה לאחר הגעתו של הכלב למושב הוא הותקף על ידי בעל חיים לא ידוע.

הגור טופל במרפאה וטרינרית ולאחר הטיפול ננטש הגור ליד אחד מבסיסי צה"ל באזור. הגור נאסף על ידי חייל ,הועבר למשפחה אומנת ומאחר והראה סימני מחלה "לא ברורה" הוחזר למרפאה ונמסר בשנית למשפחת אומנת אחרת. למחרת ננשכה אם המשפחה ע"י הגור, אשר הראה שינויי התנהגות וסימני תוקפנות ולאחר התייעצות עם הרופא הווטרינר הרשותי, עלה החשד כי הגור נגוע בכלבת. הגור הורדם וגופתו נשלחה לבדיקה במעבדה לכלבת שבמכון הווטרינרי, בה גם אובחנה המחלה. אירוע נוסף התגלה בכלבת זאב כבת שנה וחצי. הכלבה, ממקור לא ידוע, נמצאה משוטטת ליד מושב כחל נאספה במכוניתה של מטיילת שעברה במקום ונמסרה לכלביה בלהבות הבשן.

הכלבה חוסנה, עוקרה ומספר ימים לאחר מכן נמסרה הכלבה לבעל עדר פרות שהחזיקה בשטח מרעה הסמוך למושב שעל. בשלב כלשהו ברחה הכלבה מהעדר וחדרה לתחום המושב. כאן אומצה הכלבה ע"י תושב המושב. לאחר כחודשיים הראתה סימני מחלה ומתה. בבדיקה לאחר המוות התברר שהיא הייתה חולה בכלבת. העברת המחלה מתבצעת על ידי נשיכה,שריטה או ליקוק. נגיף הכלבת מצוי בכמויות גדולות ברוק בעל החיים הנגוע.

בשלב זה ניתן לטפל כנגד נגיף הכלבת, טיפול רפואי מציל חיים. נוכחות נגיף הכלבת במוח גורמת לשינויים התנהגותיים שחלקם באים לידי ביטוי ברצון לנשוך וכך מתרחשת העברת המחלה. שלב זה הינו השלב הסופי של המחלה אשר מסתיים במוות כאשר בשלב זה לא ניתן לבצע שום טיפול רפואי. חשוב לזכור שמחלת הכלבת מופיעה במגוון צורות ואין מקרה אחד דומה למשנהו. כאמור עד כה לא נודע על התפרצות המחלה באזורנו אולם יש לדברי עינב יש להגביר את תשומת הלב בכל הקשור להתנהגות שונה של בעלי החיים.

אדם שננשך /נשרט מה עליו לעשות?

1.חשוב לזהות את בעל החיים מייד לאחר האירוע כך שניתן יהיה להסגירו לתצפית בכלביה העירונית למשך 10 ימים. 2.חובה לשטוף באופן יסודי את האזור הפגוע במים וסבון ולחטא עם חומר חיטוי. 3.יש לפנות למרפאת קופת חולים לקבלת טיפול רפואי. 4.לאחר הטיפול הרפואי יש לפנות ללשכת הבריאות האזורית שם יקבע המשך הטיפול. תושבי מודיעין מכבים רעות שייכים ללשכת בריאות רמלה,רחוב דני מס 3 ,08-9181202 5.במידה ומת בעל חיים המוחזק בביתכם והוא נשך/שרט אדם במשך 10 הימים האחרונים, יש ליצור קשר עם השרות הווטרינרי העירוני ולהעבירו לבדיקה לכלבת במכון הווטרינרי שבבית דגן.

כללי התנהגות למניעת מחלת הכלבת

1.יש לחסן כלבים כנגד כלבת כל גור בהגיעו לגיל 3 חודשים.יש לחזור על החיסון על פי חוק אחת לשנה.חתולים אין חובה לחסן על פי חוק ומדובר בהמלצה.

 2.כלב בשטח ציבורי יוחזק ברצועה ובידי אדם בוגר המסוגל לשלוט בו.

 3.יש למנוע מגע בין כלבכם לבין בעלי חיים זרים ולא מוכרים.

 4.חל איסור על שחרור כלבים בשטחי בר פתוחים למניעת מגע עם חיות בר.

 5.כלב חדש מאמצים ממקומות מסודרים ולא מהרחוב. מומלץ להימנע מאימוץ בע"ח מצפון הארץ. בכלביה העירונית של מודיעין מכבים רעות ניתן לאמץ כלבים מחוסנים.

 6.בעל חיים הנאסף מהרחוב ונראה היום בריא,יכול מחר להיות חולה בכלבת .שלב המחלה בו נראים הסימנים הינו השלב האחרון אשר יכול להתרחש לאחר שבועות וחודשים של דגירה סמויה. כלבים/גורים נגועים במחלת הכלבת בשלב הסמוי, אשר נאספו מתוך רחמים על ידי מטיילים באזורים נגועי כלבת כדוגמת צפון הארץ בתקופה האחרונה,יכולים תוך מספר שעות לעבור לאזורים שונים ברחבי הארץ וכך עלולה המחלה להיות מופצת.

 7.בעל חיים אשר אומץ ממקור לא ידוע ומת מכל סיבה שהיא במהלך כשנה מיום אימוצו,יש לשלוח לבדיקה לכלבת הנערכת בשירותים הווטרינרים שבבית דגן ללא תשלום.

חתולים ח

תולים בעלי דם חם ויכולים כמובן להידבק בכלבת. בישראל שכיחות הופעת מחלת הכלבת בחתולים נמוכה ביחס לכלבים/תנים/שועלים, אולם קיימת. אין חובה על פי חוק לחסן חתולים כנגד כלבת. המלצת הווטרינר העירוני היא לחסן חתולים כנגד כלבת אחת לשנה. במידה ומתרחש אירוע כלבת באזור נתון, ההתייחסות לחתולים לא מחוסנים בדיוק כמו לכלבים והם מחויבים בהסגר של חצי שנה בכלביה העירונית או בהמתה.

הגברת הפיקוח והאכיפה

חובת חיסון כלבים כנגד כלבת והוצאת רישיון עירוני הינה על פי חוק. בתקופה הקרובה יגביר השרות הווטרינרי העירוני את הפיקוח והאכיפה בנושא. בעלי כלבים לא מחוסנים וללא רישיון עירוני צפויים לקנס ע"ס 500 שקלים.

ימים וזמני חיסונים

החיסונים מתבצעים במשרד השרות הווטרינרי הממוקם מאחורי תחנת משטרת מודיעין, בכל יום שני בין השעות 08:00-09:30 ובין השעות 14:30-16:00. ובימי שישי הראשון והשני של כל תחילת חודש קלנדרי בין השעות 08:00-09:30. בחודש אוגוסט לא יתבצעו חיסוני כלבת בימי שישי עקב פגרת הקיץ. בערבי חג וחוה"מ-המשרד יהיה סגור.

 

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות