חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חדשות מודיעין והסביבה >>

פארק ענבה יהיה פתוח לכולם בחג

 

פארק ענבה חוזר למתכונתו הרגילה ולא יסגור את שעריו בחול המועד פסח בפני מי שאינו תושב מודיעין

 

"חדשות מודיעין" נודע השבוע בלעדית, כי ראש העיר חיים ביבס החליט להסיר את ההגבלות על כניסתם של מי שאינם תושבי העיר לפארק ענבה בחגים ובחופשות. על כן שערי הפארק יהיו פתוחים בחול המועד פסח הקרב ובא, בפני כל עם ישראל וכולם יוכלו ליהנות, כמו בעבר, מיופיו וייחודו של המקום. ההחלטה התקבלה למרות שבידי העירייה מצוי מסמך של משרד המשפטים שבדק את חוקיותה של הסגירה וקבע שאינו מתערב בשיקוליה של העירייה בנושא.

כזכור, לפני מספר חודשים במהלך חול המועד סוכות, התאפשרה כניסת מבקרים תושבי העיר בלבד לפארק ענבה. על כך החליט ראש העיר באמצעות החברה הכלכלית למודיעין (החכ"ל) שקיבלה את האחריות לתפעול ותחזוקת הפארק. בחכ"ל טענו כי מספר המבקרים הרב בפארק המגיע לשיא בחופשים ובחול המועד הוא מעל ליכולת קיבולת הפארק.

בעקבות כך, טענו בחכ"ל, נוצר קושי תפעולי ניכר בהתמודדות עם עומס המבקרים, תחזוקת המתקנים בו וצפיפות העשויה ליצור הפרעה למבקרים בו, וכי הוצאות התחזוקה של הפארק בימי החגים והחופשות גדלות באופן משמעותי מהעלויות הרגילות ועל כן יש צורך בהגבלת מספר המבקרים בו.

סגור לרגל קונפליקט

לרבים ברור היה שאת ההסדרים החדשים בפארק ואת ההחלטות בדבר הגבלת הכניסה אליו, לא ניתן להפריד מהבעיה המתמשכת במקום המתאפיינת בריבוי המבקרים החרדים ש"דוחקים" את תושבי העיר משטח הפארק במהלך החגים ובחופשות, וכמובן גם לא מהקונפליקט המתוקשר בין ראש העיר חיים ביבס לבין עמיתו ממודיעין עלית שהכריז כי האתר הארכיאולוגי "חירבת בד-עיסא", שעומד להיפתח במודיעין עלית יהיה פתוח לתושבים חרדים בלבד וכי תמנע כניסת חילונים למקום.

בעקבות החלטת ראש עיריית מודיעין עלית, הודיע ביבס לפני כחצי שנה לעמיתו גוטרמן, כי אם ההחלטה תישאר על כנה, תופסק הכנסת תושבי מודיעין עלית לפארק ענבה. כיוון שהחוק אוסר הגבלת כניסה על רקע אתני או דתי, החברה הכלכלית הודיעה לפני החג כי הגבלת הכניסה למקום נובעת מ"סיבות טכניות וכלכליות".

התוצאה הישירה של ההחלטה היתה כי הפארק נותר במצב של שיממון חלקי במרבית ימי הסגירה כשמשום מה הציבור החילוני לא נהר בהמוניו אל הפארק בעקבות השינוי.

ההחלטה לסגור את הפארק התקבלה, בזמנו, ברגשות מעורבים: תושבת אמרה לנו, כי "מדובר בהחלטה אמיצה ומוצדקת, החלטה הוגנת כלפי תושבי העיר שסוף סוף יוכלו להרגיש חופשיים בעירם. עכשיו נוכל אנחנו ותושבים חילונים רבים אחרים לפקוד את הפארק גם בחול המועד ולא רק בשבתות. אנחנו משלמים כאן ארנונה ויש לנו זכות קדימה טבעית על השימוש במתקנים השונים בעיר".

אך לצד מחמאות ורוח גבית לראש העיר, נשמעו גם דברי ביקורת לא מעטים: תושבים טענו כי "מדובר בהחלטה פופוליסטית שאיננה נכונה מבחינה עקרונית וערכית", ואילו חבר מועצת העיר ברוך בוחניק המיצג את הסיעה הדתית "יסודות" אמר ל"חדשות מודיעין": "אני מצר על כך שאין כאן ראייה נכונה של אהבת ישראל, שכן דווקא מקום שמושך אליו את הציבור ויכול להוות כר להתגבשות והתקרבות, ולהכיר את האחר, הופכים אותו למקום של שנאה וטינה. הבעיה האמיתית היא שזה לא ייגמר בזה".

אחדות בפארק

כפי שפרסמנו כאן בעבר, שופט בית המשפט העליון תיאודור אור כתב פעם: "לאדם בישראל שמורה הזכות לחופש תנועה. זכות זו היא זכות יסוד. היא כוללת את חירותו של כל אדם להתנועע בחופשיות בכל מקום בתוככי המדינה". אולי בהשפעת דברים אלה הודיע עכשיו ביבס, כי הוא מתכוון לחדול מן הקונפליקט עם ראש עיריית מודיעין עלית והוא מחזיר את המצב בפארק לקדמותו ומפסיק כל הגבלה על ביקורי תושבים מהיישוב השכן.

ביבס גילה בכך התנהגות ג’נטלמנית ראויה לשבח ואחריות ציבורית לשם קרוב לבבות ואיחוד העם, ואנו מקווים כי גם עמיתו מהעיר החרדית הסמוכה ינהג כך ויכריז בתקשורת כי עם פתיחת האתר הארכיאולוגי בעירו הוא יהיה פתוח לכל.

גורם בכיר בעירייה שהתבקש על ידנו להתייחס לשינוי ההחלטה הדגיש כי: "הסוגיה הזו מורכבת למדי ואין לה פתרון קסם חד משמעי. כולם יודעים שקיימת בעיה אמיתית וכיצד נראה הפארק בחגים ובחופשות. אנחנו מנסים למצוא את הדרך הטובה ביותר באמצעותה תושבי העיר מודיעין שמכספם נבנה הפארק ומתוחזק הפארק יוכלו ליהנות ממנו ומשרותיו ללא הפרעה של אורחים רבים מדי מבחוץ.

כרגע הוחלט לפתוח את הפארק באופן חופשי לכולם בחול המועד פסח ובמקביל יתקיימו בו אירועים שיהיו מיועדים לכלל תושבי העיר ותהייה זו הזדמנות לבחון כיצד עובד ומתנהל הפארק ולפי זה נקבל החלטות לקראת הקיץ". 

מדוברות עיריית מודיעין נמסר: "הגבלת כניסתם לפארק ענבה של תושבים שאינם מתגוררים בעיר בחג הסוכות האחרון נעשתה בשל עומס מבקרים ועלויות תפעול רבות של העירייה כתוצאה מכך, על בסיס חוות דעת משפטית מסודרת. משרד המשפטים הגיב לפנייתם של חבר הכנסת וגופים נוספים וציין כי לאחר ההנמקה והשיקולים שהובילו את העירייה לקבלת ההחלטה אין הוא מוצא מקום להתערבות בסוגיה. בחול המועד פסח הקרוב אין בכוונת העירייה להגביל את הכניסה לפארק, אך עם זאת היא שומרת לעצמה את האפשרות לעשות זאת במועדים אחרים במקרים של עומס מבקרים ועלויות תפעול גבוהות".

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
כל מה שקורה בעיר באנר הדר
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות