חיפוש

 

 
לדף הבית >>     קובי עצבני >>

מדריך למצביע המתלבט

 

השבוע העצבני נותן טיפים למתלבט שיעזרו לצאת מההתחבטות ולהצביע למי שנכון עבורם. הבעיה, גם אחרי כל הטיפים, העצבני עצמו עדיין לא בטוח למי יצביע

 

5 ימים נותרו בלבד ליום הבוחר. כמו כל מערכת בחירות מספר המתלבטים עד הרגע האחרון גדול, ובמערכת זו גדול עוד יותר. הסיבה, ריבוי מפלגות המרכז ושמאלה, האיחוד בין ליכודניקים לעולים מרוסיה, מפלגה דתית לאומית שעדיין קשה לעמוד על טיבה וכל זאת בתוספת האכזבה הגדולה מכל מה שמריח פוליטיקה, מהבטחות שלא מתכוונים לקיימם ומהגזירות המחכות לנו ולא משנה מי יהיה בקואליציה.

בארצנו הקטנטונת עם הישראלים הספקנים זה כנראה לא ילך. אז כל מה שנותר לי לעשות זה לעזור לך המתלבט במי לבחור ולצייר תמונה אמיתית ככל שניתן של המפלגות, הסתירות שבהן, ההבטחות, מה סביר להניח שהן יקיימו ומה מההבטחות הן רק שטויות.

יש עתיד

יש לנו את יאיר לפיד האנרגטי והמלא לאווים והתניות למי שירכיב את הקואליציה: שוויון בנטל, דאגה לשכבת הביניים ו... זהו. עניני שלום ובטחון הם לא בשבילו כי משנה ברורה כאן תרחיק ממנו מצביעים פוטנציאלים מכאן או משם.אז מה עושים... לא מתחייבים וכמו חברותיו מהמרכז כזה כללי באמצע, בעד מו"מ, בעד השארת הגושים ונגד חלוקת ירושלים. נו, מי שיש לו לאמר משהו נגד זה שיקום. מי צריך בעיות.

לגבי יאיר הטירון הפוליטי יש להמתין ולראות האם הוא יעמוד בלאווים שלו ואז ישכב ארבע שנים במדבר האופוזיציוני, או שמה יתגמש כדי להיכנס ואז עוד חלום של צ’אנס לשינוי הלך לעזאזל. כך או כך, איני מנבא לו קדנציה נוספת באם ביבי יהיה המנהיג. אז מה עושים? לא יודע, לא הייתי הולך עליו ואם כן אז בדחילו ורחימו.

התנועה

אם האינטואיציה שלי אינה מטעה אותי, משהו התחיל להתפקשש בתדמיתה של ציפי לבני בשבועות האחרונים. בתחילה היה נדמה שעמיר פרץ מוסיף לה טורבו לבנזין , אבל אם לא נגלה ביום שלישי הבא הפתעה רבתי בפריפריה, ציפי עלולה לגלות שמכל ההצעות שהיו לה ביד בתחילת המרוץ, היא בחרה בגרועה ביותר. מפלגת התנועה, להבדיל מאחיותיה, יש עתיד והעבודה, אינה חוששת לומר את המילה שלום, אבל כל העניין החברתי נותר מעומעם משהו.

לבני שבגלל עקרונות נתנה לביבי את הממשלה במתנה כשהיתה לה את המפלגה הגדולה ביותר, תרגיש על הפנים עם כמה כסאות בודדים בכנסת, בזמן שביבי יעשה תרגילי אקרובטיקה כדי להשאיר אותה בחוץ. ומה תעשה אז? שוב תפרוש? משחק הכיסאות הזה קצת מפחיד ועוד יותר מפחיד לחשוב לכמה תתפצל התנועה שלה בימי הרכבת הקואליציה. להצביע לה? רק אם אתה סבור שאין תחליף לדגל המדיני והביטחוני ורק אם אתה סבור שביבי באמת מסוכן למדינה, אחרת קולך עלול להגיע למקומות שממש לא רצית.

עבודה

מאז קום המדינה מפלגת העבודה ביססה את תפישתה המדינית ביטחונית על שלום וגבולות ברי הגנה מהולים בקצת אהבת ארץ ישראל. יתר הדגלים זה החברתי וזה הכלכלי נגזרו מהיותה מפלגה סוציאלית ולכן לא היה צורך בהרבה מילים. והנה, אחרון התופסים בדגלים אלו עמיר פרץ עזב או הועזב ומלכה חדשה הגיעה, זו ששכחה מאחור את כל עניין השלום והביטחון.

אז נכון ששלי והדגלים האלה זה כמו אש ומים, אבל אני תמה על הבוחרים בפריימריז של המפלגה, מה? הם לא ידעו? אני כאיש עבודה בפעם הראשונה ממש לא אשים את הפתק "אמת". אתה, אדוני המתלבט, מצביע המרכז שמאל כל השנים? אם מצבך הכלכלי בסדר אז ההיגיון אומר שתלך ללבני עם דגל השלום והביטחון ואם מצבך לא משהו אז אולי כדאי לך ללכת על שלי. שלי לא תישאר מחוץ לממשלה, לא בשביל זה היא באה.

קדימה

מסכן מופז. האיש שעד רגע זה יושב עם סיעה פיקטיבית ענקית נעלם אפילו מתמונות המועמדים בתקשורת. האיש שהעיף את לבני ונפל עוד יותר בזיגזג שלו יחד אתה, מצטייר לפתע לפחות בעיני באופן פרדוכסלי ליד שלושת נציגי השמאל מרכז האנמיים וביבי, למבוגר שבחבורה. האם אני ממליץ על קדימה? לא. אני רק נותן עוד זווית להתלבטות.

הליכוד ביתנו

הזיווג הכי מוזר והכי מלאכותי שידעה הפוליטיקה אי פעם חוץ מהחיבור ההיסטורי בין חירות והליברלים. ביבי שחשב רק איך להיות הראשון שיקפוץ לנשיא, היה בטוח שפינקלשטיין צודק והוא יגרד את 50 המנדטים. את התוצאה יכול כל ילד לדעת. גבינה ונקניק הולכים ביחד? לא. בדיוק כמו שליכודניק ועולה רוסי לא הולכים ביחד. בעצם, אולי חוץ מאשר במאסטר שף. אז מה יצא לו מההרפתקה הזו? צניחה גדולה ותלות בלתי אפשרית במצב הרוח של ליברמן יום אחרי הבחירות.

האמת, לו הייתי ראש קטן, הייתי, גם אני, מגיע למסקנה אחרי שקטלתי את כל מנהיגי המפלגות האחרות, שאין מנוס אלה להצביע ביבי. פשוט כי אין משהו אחר. אבל זה בדיוק המלכוד. האם ביבי הוא ברירת המחדל של ישראל או שמה הגיעה העת לצאת מהקופסה ולהעיז עם מישהו חדש ובלתי מנוסה? וואלה הראש מתפוצץ. מה אגיד לכם, תעשו מה שאתם רוצים. האחריות, לא עלי.

הבית היהודי

 עכשיו אני מגיע למפלגות הדתיות ותחילה לבית היהודי. כמה נחמד וגונב את הדעת ולב נפתלי בנט מהבית היהודי. תארו לכם שאפילו האפיקורסים הגמורים מהפאבים ברחוב אבן גבירול בתל אביב לא רועדים כשהם משיבים, אולי בנט. אז מה זה אומר עלינו? זה אומר שפשוט התייאשנו והרמנו ידיים מלקוות שיהיה כאן טוב. זה אומר שכמו בטלוויזיה המראה החיצוני הוא שקובע ואם פיו מפיק מרגליות, אז הכל סבבה.

מה אגיד לכם, אני פוחד מהאיש הזה. חוסר הניסיון שלו לצד זה שהוא מגיע מכלום ל- 14 מנדטים ויותר, זה פשוט נגד הטבע. הכרזתו בעד סירוב פקודה וסיפוח 60% משטחי הגדה מוכיחים שעלם החמודות הזה טרם למד שיעור אחד או שניים וכבר הוא מנסה למכור לנו אשליות. וכל זה במעטה של מישנה מדינית וביטחונית סדורה עאלק. נו באמת.

ש"ס

כאן לא משנה מה יקרה. הגרעין הקשה של ש"ס מבטיח לה בסיס איתן של מנדטים. ש"ס במהלך 30 שנות קואליציה, ארגה מערך בלתי נתפס של פעילים בשכר, החל ממשגיחי כשרות, עוזרים של עוזרי שרים וחברי כנסת, מועצות דתיות והממסד הרבני בכללותו. אז גרעין קשה יש והיתר אלה מצביעי האין ברירה.

כאן אחי המתלבט, אם אתה מזרחי ירא שמים, ילדיך לומדים ב"שובו" ומקבלים יום ארוך, ארוחה ונסיעות בפרוטות, אז אין לך מה לחשוב. בימים הקרובים מישהו ידפוק לך בדלת, יגיש לך איזה קמע מהוליווד השמימית ויספר לך שאם לא תצביע ש"ס ובגלל זה המר"ן החולה לא יחלים אז קללה תרבוץ על ראשך. אז למה לקחת סיכונים?

עם שלם

משלימה את פאזל המפלגות הדתיות היא מפלגתו של הרב אמסלם. האמת, ליבי עליו. לא יודע אם יעבור את אחוז החסימה. בכל מקרה מדובר בבזבוז מוחלט של קולות. האדם היחיד שיכול לגנוב קולות מש"ס בשם הצורך לעבוד ולשרת בצבא הפך ע"י אנשי ש"ס לסוג של ליצן חצר. אז אם אתה דתי מזרחי שחושב שש"ס עבדה עליך, תמתין לסקרים האחרונים ואז תחליט אם להצביע לאמסלם.

לסיכום, יש עוד כמה מפלגות שלא התעכבתי עליהם כמו מרץ, אגודת ישראל, עוצמה לישראל והערבים. שם זו לא חוכמה כי מי שמצביע להם הוא יודע בדיוק למה יעשה זאת בדיוק כמו שאני יודע למה לא. ב’תכלס בלבלתי לך את המוח בתקווה להכניס בו קצת סדר, ואני מקווה שאולי ארגנתי טיפה את הספרים בארון. מה אני מתכוון לבחור? וואלה לא יודע. ההסברים שלי רק בלבלו אותי עוד יותר. אבל מה בוער, מחר יום חדש. נראה.

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
יש לי שאלה לגדי ברקאי
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות