חיפוש

 

 
לדף הבית >>     בית המשפט >>

לראות את הנולד

 

מעקב הריון הוא תהליך חשוב מאוד, שקובע רבות לגבי עתיד התינוק והוריו. זו הסיבה לכך שרשלנות במעקב היריון נחשבת בעיני בית המשפט באופן טבעי לחמורה ביותר

 

לידה היא אחד הרגעים המרגשים, המאושרים והיפים ביותר בחיים. עם זאת, גם תהליך טבעי ויפה זה עלול להיות מסוכן. אמנם זהו אחד הרגעים המאושרים בחיים, אך רשלנות רפואית בלידה מתרחשת לא מעט יחסית, ומסיבה זו חשוב מאוד לדעת מראש כיצד להימנע ממנה. המטרה שלי במאמר זה איננה להפחיד אתכם, חס וחלילה, כי ברוב המקרים לידה היא אירוע שמסתיים בחיוכים ובאושר בלבד. ואולם, עבור אותם נשים ובני זוגן שלא חוו את הלידה בחיוך, חשוב לי לכתוב את הדברים הבאים, ולא פחות חשוב מכך – לטובת הידע הכללי של כל ההורים לעתיד.

מטבע הדברים, רוב מקרי רשלנות רפואית בהריון מתרחשים במהלך ההיריון עצמו. תשעה חודשים הם זמן רב מאוד, ובמהלכם יכולים להתרחש, למרבה הצער, סיבוכים רבים. לכן חובה לעקוב אחר ההיריון כדי לאתר מבעוד מועד בעיות כאלה. מעקב ההיריון נועד להעניק להורים תמונה מלאה לגבי מצב העובר ובשלבים מוקדמים, ובמידה והתגלתה בעיה כלשהי – לתת להורים אפשרות להחליט על הפסקת ההיריון או לקבל טיפול מתאים להצלת ההיריון.

מעקב הריון הוא תהליך רגיש ומורכב, שכולל לא מעט בדיקות כמו: סקירה מוקדמת ומאוחרת, סיסי שלייה, מי שפיר, שקיפות עורפית, אולטרא סאונד, חלבון עוברי ועוד. לכל בדיקה כזו תפקיד חשוב במעקב אחר התפתחות העובר. לא מעט מקרי רשלנות רפואית בהריון נגרמו בשל ביצוע לקוי של בדיקות אלו, ולכן חשוב מאוד להשגיח ולדעת כמה שיותר עליהן לפני ובמהלך ההיריון.

כך למשל, חשוב לדעת שקיימות המלצות משרד הבריאות למדוד את צוואר הרחם בסקירה מאוחרת. ככל שצוואר הרחם קצר מ-25 מ"מ, מדובר במקרה לא תקין שעלול להביא ללידה מוקדמת ללא טיפול מיידי בבעיה. לכן חשוב לעמוד על כך שהרופא ימדוד את צוואר הרחם.

מעקב הריון הוא תהליך חשוב מאוד. הוא קובע רבות לגבי עתיד התינוק ועתיד הוריו ועשוי לחרוץ גורלות. לכן, רשלנות במעקב היריון נחשבת בעיני בית המשפט באופן טבעי לחמורה ביותר. לא מעט מקרים כאלו מסתיימים בפיצוי מוגדל לתובעים ולנפגעים.

קשה יותר להבין שרשלנות רפואית בלידה היא עניין נפוץ יחסית. אמנם מדובר באחוזים מזעריים של לידות המסתיימות ברשלנות, אך כאשר מדובר במאות אלפי לידות מדי שנה, זו כמות לא מבוטלת של אנשים. כמו כן, חשוב מאוד לשים לב לכך שמעקב לקוי אחר העובר והאם במהלך הלידה עלול להוביל לרשלנות בלידה.

לאורך כל הלידה מחוברים האם והעובר למוניטורים מיוחדים שמפרטים בכל רגע נתון על מצב השניים. השגחה לא נכונה על השניים או שימוש לקוי במכשירים אלו, יכולים להזיק להם ולהוביל לרשלנות רפואית בלידה.

רשלנות בלידה יכולה להיגרם גם עקב ביצוע לידה בצורה לא נכונה. קיימות שיטות שונות לביצוע לידה:  מלידת מלקחיים ועד ניתוח קיסרי, בהתאם למצב העובר והאם. אם הלידה מתבצעת בשיטה שאינה מתאימה לשניים, היא עלולה להזיק להם.

אחד המקרים הנפוצים ברשלנות בלידה הוא השתהות בטיפול במצבי חירום במהלך הלידה.  גם לידה שמתוכננת להתבצע בצורה מסוימת, עלולה להתפתח לתהליך רפואי מסובך ומורכב יותר. כך למשל, לידה רגילה יכולה להפוך ללידת מלקחיים. מקרה נוסף הוא בהשתהות ביצוע ניתוח קיסרי כדי לחלץ את העובר שנמצא במצוקה. אם הצוות הרפואי ישתהה בהחלטה לגבי תכנית הפעולה, הוא עלול לפגוע באם ובעובר.

אם אחד ממקרים אלו (ואדגיש שלא רק הם – יש לא מעט מקרים שאינם מוזכרים ונחשבים כרשלנות רפואית בלידה) קרו גם לכם, חס וחלילה, אל תהססו והגישו תביעה בגין רשלנות רפואית נגד הגורמים שהתרשלו בתפקידם. צעד כזה דורש סיוע מצד עורך דין מקצועי ואיכותי. אך מלבד זאת, חשוב שתדעו כמה דברים חשובים: קודם כל, ניתן להגיש תביעת רשלנות עד שבע שנים מיום המקרה. אם מדובר על נזק שנגרם לתינוק, ניתן להגיש את התביעה עד שבע שנים מהגיעו לגיל 18 – כלומר עד גיל 25.

עם זאת, את התביעה מומלץ להגיש בהקדם, משום שכך ניתן להציג בצורה הטובה ביותר את הראיות למקרה. בנוסף, התביעה שלכם תהיה אמינה הרבה יותר במידה ותוגש כמה שיותר קרוב לרגע גילוי הנזק

חשוב לזכור כי תביעה בגין רשלנות רפואית בלידה היא עניין מתיש, יקר, מורכב וארוך. בכל מקרה, אם אתם מרגישים שנגרם לכם עוול, אל תוותרו, ופנו לייעוץ וליווי משפטי לאורך כל ההליך עד לקבלת הפיצוי שיבטיח את הפיצוי המקסימלי.

המאמר נכתב על ידי עו"ד ניסן מנו ממודיעין המתמחה בייצוג נפגעי נזקי גוף ורשלנות רפואית

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
כל מה שקורה בעיר באנר הדר
יש לי שאלה לגדי ברקאי

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות