חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חדשות מודיעין והסביבה >>

דילמת מחירי הנדל”ן

 

מחירי הדירות במודיעין מצויים במגמת עליה תלולה. מה צריכה להיות מדיניות ראש העיר - האם לפעול כדי לשמר מחירים גבוהים לטובת התושבים האמידים בעיר או לעשות למען הוזלת מחירי הדירות למען השכבות החלשות יותר?

 

לפני כשנתיים חתם ראש העיר חיים ביבס עם מי שהיה אז שר האוצר, יאיר לפיד, על הסכם גג לפיו עיריית מודיעין תשתחרר חלקית מהתלות במשרד השיכון ובמינהל מקרקעי ישראל ותהייה אחראית בעצמה על בניית השכונות החדשות בעיר בהן ייבנו למעלה מ 10 אלפים דירות חדשות בשנים הקרובות.

השאלה העיקרית שנשאלה אז היתה מן הסתם - האם יהיה לכך השפעה ישירה על מחירי הדירות במודיעין? בינתיים, מחירי הדירות במודיעין ממשיכים לעלות כל הזמן. המחירים עלו בשנים האחרונות במידה ניכרת כך שהיום צעירים כבר לא מסוגלים לרכוש כאן דירה כמו בעבר. עליות מחירי הדיור הן מצב נתון והן ימשיכו ככל הנראה ללוות את המשק גם בשנים הקרובות. כבר היום דירות 4 חדרים בעיר נמכרות בדרך שגרה בקרוב לשני מיליון שקלים והסחרור נמשך.

למרות הכרזות משרדי הבינוי והאוצר כי מחירי הדירות במגמת ירידה, הרי שבפועל עדיין לא רואים איך התוכניות הממשלתיות מייצרות האטה בעליית המחירים. על אף העובדה כי ראשוני הפרויקטים של תכנית מחיר למשתכן מתחילים להראות אחיזה, הרי שמדובר בניצנים ראשוניים בלבד, והשפעת התוכנית על המחירים לא מורגשת בשטח. בכל מקרה התוכנית הזו פונה לפלח מאוד מצומצם - הזוגות הצעירים, וזה לא מספיק כדי להביא לשינוי כולל של המגמה.

סביב הנושא קיימות הרבה שאלות לא פתורות: האם למקבלי ההחלטות יש אינטרס אמתי להוריד את המחירים, ומה צריכה להיות מדיניות ראש העיר בנושא? האם ראש העיר צריך להתערב בשוק החופשי של הדירות כדי להוזיל את מחירי השוק, או שעליו לייצור מצב של עודף ביקוש על פני היצע בכדי לשמר את המחירים הגבוהים ביותר האפשריים? האם אנחנו רוצים כאן עיר מזדקנת לעשירים בלבד או עיר של זוגות צעירים ומעמד ביניים אשר בה כמעט כל אחד יכול לרכוש דירה במחיר סביר כפי שהיה בתחילת דרכה של העיר? האם יש לנו עניין כתושבי מודיעין, המחזיקים כבר בנכסים בעיר, שייעשה משהו כדי שמחירי הדירות ירדו?

לראש העיר יש יכולת להשפיע ולשלוט על התהליך הזה. השאלה היא האם ראש העיר צריך לחשוב כל בוקר איך לשמור על המחירים הגבוהים בעיר, דבר שישרת את האוכלוסייה המבוססת יותר שמחזיקה כאן נכסים יקרי ערך, או אולי להיפך, על ראש העיר לתכנן איך להוריד את המחירים לטובת השכבות הפחות חזקות.

השאלה היא כללית ולא ספציפית למודיעין. מדובר על היצע וביקוש: מצד אחד, המחסור בנדל"ן היא אזלת יד חמורה הדורשת את תיקונה. מצד שני, אין ספק שראש עיר נמדד, בין היתר, במחירי הנדל"ן בעיר שלו. מאיר ניצן, ראש עיריית ראשון לציון לשעבר טען בזמנו, שחלק חשוב מתפקיד ראש העיר זה להעלות את ערך הנדל"ן של תושביו.

דמות ציבורית מוכרת שביקשה להישאר בעילום שם אמרה לנו: "אמנם זה לא סוציאליסטי, אך אני אישית מעדיף מחירי נדל"ן ממוצעים ומעלה. חייבים להחזיק רמת מחירים גבוהה יחסית, אחרת העיר תהייה מוצפת במקרים סוציאליים, אשר אמנם צריך לעזור להם, אבל אני לא בטוח שמודיעין מסוגלת לכך. לכן צריך לפנות למעמד בינוני ומעלה ולא לחתך נמוך מדי".

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
יש לי שאלה לגדי ברקאי
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות