חיפוש

 

 
לדף הבית >>     גוף ונפש >>

מה זאת אהבה // מזון למחשבה

 

"בחג החנוכה שחלף עסקתי הרבה בנושא של אהבה"  

 

בשבוע שעבר לקחתי חלק בשני אירועים שנגעו באהבה בדרך זו או אחרת. אחד מהם היה השתלמות שעברתי כמורה לתנ"ך ואירוע השני היה מסיבת הודיה של אחד הנבחרים בפרימריז שבו תמכתי. בהשתלמות בה לקחתי חלק למדתי דרך ספר בראשית על שני כיוונים שיש לאהבה.

אהבה כזאת שבאה מלמטה. מקרב העם. אהבה שהאדם עצמו מחולל עבור עצמו בזכות דיבוריו, התנהלותו, מעשיו .

הכיוון האחר הוא אהבה שבאה מלמעלה. אהבה של מקור סמכות הבוחר מישהו, מעצים אותו ומגדל אותו בשל אהבתו אליו.

 

יחסי קנאה- אהבה 

במסיבת ההודיה לה הוזמנתי שהייתה מלווה בטקס הדלקת נרות, אכילת סופגניות ושאר ירקות אותו נבחר ציבור ביקש להודות לכל אלה שנלחמו עבורו ותמכו בו בבחירות הפריימריז. בנאום הנרגש שנשא בקול רועד, אחד הדברים שעלו מאד חזק היתה תחושת האהבה הגדולה שהוא חש מהציבור שתמך בו. אהבה ,שלדבריו, ריגשה אותו מאד, העצימה אותו ומילאה אותו בכוחות.

לעומת זאת בהשתלמות בה הייתי השבוע, למדתי שוב את אחד הפרקים האהובים עלי בספר בראשית. הפרק שמספר על אהבת שבאה מלמעלה. אהבתו של יעקב לבנו הצעיר יוסף.

"וְיִשְׂרָאֵל, אָהַב אֶת יוֹסֵף מִכָּל בָּנָיו כִּי בֶן זְקֻנִים הוּא לוֹ וְעָשָׂה לוֹ, כְּתֹנֶת פַּסִּים" (בראשית ל"ז 3)

בניגוד לאהבה שצומחת מלמטה, מקרב האנשים, אותה אהבה שאדם קונה לו בזכות ערכים כמו חברות, נאמנות ,מנהיגות, דוגמא אישית וטוב לב - האהבה שמגיעה ממקור סמכות מתוגמלת בשנאה שמגיעה מלמטה. שנאה שמקורה בקנאה יוקדת.

כך אחיו של יוסף מפתחים אליו שנאה שהולכת ומעצימה ככל שאהבתו של אביהם אל יוסף גדלה:

"וַיִּרְאוּ אֶחָיו, כִּי אֹתוֹ אָהַב אֲבִיהֶם מִכָּל אֶחָיו וַיִּשְׂנְאוּ אֹתוֹ וְלֹא יָכְלוּ דַּבְּרוֹ לְשָׁלֹם" (פס’ 5)

אותו נבחר ציבור שאליו הוזמנתי לחגוג את חנוכה היה יכול לנחול הצלחה גדולה יותר, לדעתי, בזכות אישיותו הצנועה ותכונותיו המעולות, אילו המנהיגה של המפלגה הייתה מחבקת אותו פחות.

ומי מאיתנו לא מכיר את התופעה הזאת?

אם זה הילד המועדף, אם זה התלמיד המועדף, העובד המועדף על המנהל, הפוליטיקאי המועדף על המנהיג - כל אלה סובלים מקנאה, שלעיתים קרובות מולידה שנאה יוקדת וגורמת למושא האהבה לשלם מחיר יקר של בדידות וניכור, במקרה הטוב, או רדיפות וניסיונות בלתי פוסקים להכשילו במקרה הפחות טוב.

האהבה שאדם רוכש לבדו, במעשיו הטובים והעקביים, לאט לאט בחייו, מצמיחה אותו יותר לאט, אך יש לה שורשים עמוקים יותר והיא הרבה פחות בת חלוף מאותה אהבה שנופלת בעוצמה אדירה מהשמים ומזניקה את מושא האהבה למעלה.

חישבו על זה אם אתם הורים, מנהלים, בעלי תפקיד רם.

אם מישהו חשוב לכם מאד ואתם מאד חפצים ביקרו, אל תמהרו לתפור לו כותונת פסים מרהיבה בצבעיה. תנו לו לרקום את בגדיו במו ידיו.

ראו דוגמה מאיתנו. מעם ישראל.

העם הנבחר והמועדף על ידי האל.

האם לא בחירה זו היא המקור לכל צרותינו מאז ומתמיד?

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
לשכת המסחר
כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות