חיפוש

 

 
לדף הבית >>     גוף ונפש >>

מזון למחשבה // אדוני השלטון

 

לקראת הבחירות אנחנו שומעים הצהרות והבטחות מימין ומשמאל ולא יודעים למי להאמין. אנחנו לא יודעים להבדיל: מי הוא נביא אמת ומי הוא נביא שקר. ממש כמו שעמנו לא ידע להבדיל באותה סוגיה 2500 שנה לפני.  

 

ברגעים כאלה אין מי שמצטערת יותר ממני על כך שפסקה נבואה בישראל למרות שגם כשהיו נביאים זה לא היה כל כך קל.

השבוע, כשהקשבתי לראיונות עם מספר מועמדים נזכרתי בפרק כ"ח בספר ירמיהו. הפרק שמספר על ה-DEBATE המפורסם של ירמיהו ונביא השקר חנניה . DEBATE שהיה בן שני חלקים.

 

עימות ראשון

במפגש הראשון ביניהם, כשירמיהו הנביא הקשיב לחנניה הוא עמד נבוך בעצמו מול נבואה שהשמיע חנניה בנוגע לדרך הנכונה פוליטית להתמודד עם האויב של אז: הבבלים. אם היו סקרים אז, בוודאי שהיו כולם נחרצים בתוצאות השליליות של הDEBATE הראשון עבור ירמיהו.

חנניה טען שתוך שנתיים הבבלים כבר לא ישלטו בישראל וכל העם שגלה, כולל המלך יהויכין וכלי בית המקדש שנשדדו, יוחזרו אחר כבוד למולדתם. הוא אמר את זה בביטחון כה גדול כשדיבר אל ירמיהו מול הכוהנים ומול העם, שירמיהו אבד בעצמו את הביטחון בכוחות הנבואה שלו עצמו ותגובתו הייתה:"אָמֵן, כֵּן יַעֲשֶׂה יְהוָה"(6). הוא לא אמר לו מייד שהוא נביא שקר. הוא גם לא האשים אותו שהוא פופוליסט ומנבא דברים שהעם רוצה לשמוע.

הוא רק בחר להסביר היסטורית איך יודעים מי הוא נביא אמת ומי הוא נביא שקר. נביא שמנבא דברי שלום, כלומר דברים טובים שהמלך והעם רוצים לשמוע, רק כשהדברים יתרחשו-בדיעבד- ניתן יהיה לדעת אם הוא היה נביא אמת. כלומר מה שהוא הציע לעם זה לא להיות בטוחים לחלוטין באמינותו של חנניה, מצד אחד, אך בעצם לא נתן להם חלופה רצינית מלבד להמתין ולראות מה יוליד יום.

מבחינה מסויימת זה מצבנו היום לגבי כל המועמדים לממשלה מכל המפלגות שאינם מכהנים בממשלה הנוכחית. אין לנו שום דרך אחרת באמת, מלבד האינטואיציה והאמונה, שאצל חלקנו עובדת טוב יותר ואצל חלקנו פחות. אנחנו נדרשים לתת להם צ’אנס.

 

עימות שני

בכך מסתיימת ההקבלה לנביא השקר חנניה, שבדיעבד התגלה כנביא שקר. שם לא היה צורך להמתין שנתיים כי אלוהים פשוט גילה לירמיהו שהוא נביא שקר, ועל נבואת שקר יש עונש מוות. הוא קיצר את זמן ההמתנה משנתיים לשנה וירמיהו חזר מחוזק באמונתו לעימות השני בו ניצח ובו לא היסס להגיד קבל עם ועדה שחנניה נביא שקר ותוך שנה ימות כי דיבר דברי שקר בשם ה’.

אני האחרונה לרמוז שהמועמדים מכל המפלגות שלא בשילטון הם נביאי שקר ולכן אמרתי שההקבלה היחידה בין היום ואז היא שצריך להמתין ולראות. רק שהיום אנחנו במצוקה קצת יותר גדולה מהבחינה הזאת. אלוהים הפסיק להתערב, כבר מזמן , לפחות באופן גלוי , ואין לנו ברירה אלא להעזר באינטואיציות שלנו, באמונה ובעיקר לדבוק בערכים שחשובים לנו.

לעומת זה המועמדים של המפלגה הנמצאת היום בממשלה- איתם, לכאורה, הרבה יותר קל. הם הבטיחו לנו ב2009 כל מיני הבטחות, מאז חלף הרבה זמן ויש בידינו לראות מה הם קיימו ומה לא. כל מה שנשאר להם ככלי בהתמודדות זה להתגאות במה שכן קיימו ולחפש תירוצים טובים ומשכנעים לגבי כל השאר. (ביטחון, כלכלה עולמית וכו’)

שוב אלוהים לא מתערב וגם לא מעניש באופן ישיר על העוולות (יתכן שכן - אבל לך תוכיח שידו הייתה במעל, ישר יחשדו בך שאתה לא רציונאלי ומדבר שטויות) ואנחנו שוב נותרים גלמודים, נשענים רק על עצמנו, בינתנו ואמונתנו.

 

כושר שכנוע

מכיוון שכך, אחד הכלים הטובים ביותר שיש למי שצריך לתרץ את ההבטחות שלא מולאו הוא כושר השכנוע. כמעט כמו במקרה של אישה שהמתלוננת שנאנסה ולא היו עדים. כעת נותר, בלא עדויות אחרות, להישען על כושר השכנוע שלה מול כושר השכנוע של הנאשם באונס- מה שידוע שאינו ערובה לכך שהמשפט יהיה בסוף משפט צדק.

 

בדיקה ומחקר

יש עוד דרך, מומלצת מאד ואני תפילה שעם ישראל יבחר בה. את הדרך הזו אפשר היה לזהות השבוע בסטטוס שכתבה דפני ליף בדף הפייסבוק שלה וזהו לשונו:

"יושבת וקוראת על פועלו של כל ח"כ ... רואה קטעי יוטיוב של נאומים, מנסה להבין למי לבחור... מסכמת הכל בWORD, כדי שאוכל לשתף בתחקיר המעמיק."

תודו שהחיים היו הרבה יותר קלים אם ירמיהו היה בא ואומר באופן חד משמעי לנביאי השקר שבין המועמדים: "לֹא-שְׁלָחֲךָ יְהוָה וְאַתָּה הִבְטַחְתָּ אֶת-הָעָם הַזֶּה, עַל-שָׁקֶר. "(15)

הכותבת הינה מורה למחשבת ישראל ותנ"ך בתיכון.

לבלוג של עינת:

 http://einatmizhar.wordpress.com

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות