חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חברה וקהילה >>

והציפורים נודדות

 

מנהל מרכז הצפרות של החברה להגנת הטבע, דן אלון, מזמין את תושבי מודיעין שאינם רוצים לנסוע רחוק, לחויית צפרות מרשימה, רק 25 דקות ממודיעין, במרכז לחקר צפרות בירושלים.

 

אז עונת נדידת הדורסים באיזור יער בן שמן נגמרה, וחגיגת הצפרות שהלכה כאן לפני שבועיים עברה לאתרים הפופלרים יותר באיזור צפון הארץ. אבל מי שרוצה לטעום  מצפרות קצת אחרת, לראות ציפורי שיר ייחודויות, ולהיחשף לעבודתו של הצפר, יכול לעשות את זה גם מבלי לבזבז מיכל שלם של דלק.  מנהל מרכז הצפרות של החברה להגנת הטבע, דן אלון, מזמין את תושבי מודיעין שאינם רוצים לנסוע רחוק, לחויית צפרות מרשימה, רק 25 דקות ממודיעין, במרכז לחקר צפרות בירושלים.

המרכז לחקר צפרות הוקם ב-1994 וממוקם בקריית הלאום בירושלים (לנסוע דרך 443 ולרדת בקרית משה ימינה). הוא מהווה בית גידול טבעי באמצע עי סואנת, ותחנת מקלט עבור ציפורים הרוצות לנוח, לאכול ולהירגע, ולמצוא חנייה במרכז העיר. "אמנם לא יהיו שם את המאסות שנראה באתרי הנדידה המוכרים" מסביר אלון  "אבל בהחלט יהיה אפשר לראות שם מינים שונים ומגוונים, בעיקר של ציפורי שיר. אין ספק שבמרכז הארץ, בימים אלה, זה המקום הטוב ביותר לראות ציפורים". בין הציפורים שתוכלו להבחין במצפור ובתחנה בירושלים תמצאו את הנחליאלי המוכרים והאהובים, עלוויות, סיווחים, דוחלים, חנקנים, כחולי חזה וכחליליות.

מומלץ להתעדכן באתר האינטרנט של התחנה לחקר ציפורי ירושלים (jbo.org.il  ) ולהגיע בזמן ההטבעות ( מסמנים את הציפורים באמצעות טבעת על רגלי הציפור). בשבוע הבא יהיו הטבעות ביום שלישי ה-23 לאוקטובר וביום חמישי ה-25 לאוקטובר. אז, אם תבואו בבוקר תוכלו לראות את הצפרים בפעולה, ואת ציפורי השיר מקרוב קרוב.

למי שכן מוכן לנסוע רחוק, אלון ממליץ לקחת את האוטו, לארוז את הילדים וללכת לשמורות הצפרות הגדולות. יש שלושה מקומות עיקריים שניתן לראות בהם את הנדידה במלוא הדרה (אחרי הכל מדובר בלמעלה ממיליארד ציפורים שעוברות פה כל שנה) . אז החשוד המיידי הוא כמובן אגמון החולה, שם תוכלו לראות על שפת המים קצת ג’מוס והמון ציפורים.

ממש שם ליד מי שהגיע עד העמק, שלא יפספס את שמורת הטבע עמק החולה, ואם אתם נוסעים לדודים בחיפה, תדעו שגם בשמורת עין אפק שליד הקריות, יש המון מה לראות. והמלצה אחרונה ובאמת רחוקה לסיום היא כמובן העיר הדרומית אילת, שמתברכת במאות אלפי ציפורים, פלמינגוים ועופות בדרכן לאפריקה.

מאחר ותפקיד המדור בין היתר הוא גם לשמור על הכדור, אז שאלנו את המומחה דן אלון לגבי מצב הציפורים בארץ, ושינויים מובחנים בנדידה העולמית. אז החדשות הטובות הן שכמות הפרטים מעל שמי ישראל לא יורדת, ומאז שסופרים כאן ציפורים, המספר הוא פחות או יותר זהה. אולם לגבי סיכויי השרידות של הציפורים בארץ המצב מעט שונה. "התמונה לא ממש אופטימית" מסביר אלון "הציפורים לא במצב טוב, פגיעה בבתי גידול, ציד, זיהום אוויר, בניינים גבוהים גורמים לבעיות רבות אצל הציפורים. אבל לגבי הנדידה, היא עדיין באותו עוצמה, מרשימה להפליא כבכל שנה."

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
יש לי שאלה לגדי ברקאי
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות