חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חינוך >>

מעמדו של המורה

 

בדיקת דם שגרתית הביאה אותי למחשבות עגמומיות על מעמדו של המורה בישראל  

 

 

  

 

השבוע הלכתי לעשות בדיקות דם. פריחה בלתי מזוהה בכפות הרגליים וכבר מצאתי את עצמי צריכה למלא שבע מבחנות בדם. כאם לשלושה ילדים, אינני חוששת מבדיקה כל כך פשוטה כמו בדיקת דם, אך אני בהחלט יודעת לזהות אחות טובה שמוצאת את הוריד כהרף עין, מדייקת בהחדרת המחט והופכת את הפעולה הזו לפעולה קלה שולית וחולפת.

זאת, כנראה, הייתה אחת הסיבות לכך שפני זרחו כשפגשתי את האח הצעיר והמוכר בחדר הבדיקה. זכרתי אותו מהפעם הקודמת. במיומנות וזריזות תוך שיחה מהירה על דא ועל הא והנה הבדיקה חלפה לה. הפעם האח הנחמד שם לב ליומן המורה שהבאתי עימי לבדיקה והשיחה שהחלה בינינו זרמה לכוון מקצוע ההוראה. הוא התעניין היכן אני מלמדת ומה המקצוע שאותו אני מלמדת וסיפר לי בהתלהבות שגם הוא מורה למקצוע מחשבת ישראל, יש לו תואר שני במחשבת ישראל וכעת הוא עומל על התואר השלישי.

השיחה הייתה נלהבת מאד אך רגשותיי היו מעורבים. מורה מוכשר ומשכיל - אז למה בעצם הוא שואב לי דם?! התשובה הצפויה לא אחרה לבוא. "את יודעת כמה מרוויח מורה מתחיל. צריך להתפרנס".  אמר אותו האח בקול נמוך ובמבט מבויש. כך קרה שבמקום שאצא בהתרוממות רוח ממפגש מצוין עם אח מקצוען ששאב לי דם בלי שארגיש ויותר מזה משיחה מלהיבה עם עמית מוכשר ומשכיל למקצוע, יצאתי במפח נפש עם מחשבות נוגות על מעמדו של המורה. כל הרפורמות שעשו והשביתות ששבתנו עדיין רחוקות מלהביא אותנו לאותו חוף מבטחים שבו מורה טוב - מורה לחיים, הוא גם מורה עם דימוי גבוה בחברה הישראלית וזה מתבטא גם בגובה המשכורת שהוא מקבל.

 

מה מאיים על המורים?

מספר ימים חלפו, החופש הגדול שהסתיים הוביל אותי ואת עמיתי לחדר המורים לימי הערכות בבית הספר לקראת השנה החדשה, והנה יצא לו גם העיתון ביום חמישי, והנושא המרכזי שבו הוא השיבה לבית הספר. בין שאר הכתבות שהיו שם בלטה בעיני כתבתו של עמיתי העיתונאי יואל תמנליס המכונה 'הרגוע' במדורו: "חיים ומוות ביד הלשון". אני מוכרחה להודות ש'הרגוע' הפעם הצליח להוציא אותי משלוותי.

הנושא הרגיש שעסק בו היה היחסים המורכבים של ההורים והמורים. הקפיץ אותי יותר מכל היה המשפט :"...מבחינתם של מורים כאלה קשר מעמיק מדי עם ההורים עשוי לאיים על מעמדם המקצועי ולחשוף את חולשותיהם, בין היתר מחמת חוסר מיומנות במשא ומתן עם הורים שרמת השכלתם או מעמדם החברתי לעיתים קרובות גבוהים משלהם".

ולמה זה הקפיץ אותי?! הרוב המוחלט של המורים המלמדים (לפחות בחטיבה ובתיכון) הם מורים בעלי תואר שני, ואינני חושבת שרוב ההורים בעלי תואר גבוה מזה (גם בבתי הספר היסודי מדובר במגזר של אקדמאים בעלי תואר ראשון לפחות). בנוסף, סקטור המורים הוא אחד מהסקטורים היותר משתלמים שיש. אין מורה בישראל שלא לומד כל שנה ומשתלם במגוון השתלמויות מקצועיות הדואגות לכך שיהיה מעודכן ויעשיר את הידע המקצועי שלו.

 אם כך - איזה חולשות מאיימים יחסים עם הורים לחשוף אצל המורה?! אם תשאלו אותי החולשות הנחשפות ביחסים בעיתים בין הורים למורים הן חולשות החברה. חברה שבה מורה, שהוא מנהיג חינוכי ומעצב רוחני של דור העתיד, זוכה ליחס מזלזל ומתנשא מצדה. להיות מורה זה פרופסיה. מורים צריכים ללמוד את המקצוע שלהם וזה מה שהם גם עושים. מורה לא צריך להכשיר את עצמו למשא ומתן עם הורים.

הוא צריך להכשיר את עצמו דידקטית ליחסים של מורה ותלמיד וזאת עושים. גם המונח "לקוחות" שבו משתמש עמיתי העיתונאי לקוח מהעולם העסקי. עולם שבו יש נותני שירות ומקבלי שירות, עולם שבו המטרה היא למכור ולהרוויח לעומת העולם של בית הספר שבו המטרה היא חינוך והשכלה ובו יש מחנכים ומתחנכים, כפי שראוי לדעתי, להגדיר את היחסים של המורים ותלמידיהם. לדעת עמיתי הפיתרון לכל המצב הוא "הכשרה מסיבית של אנשי חינוך מכל הרמות ומכל הדרגות לעבודה עם הורים".

שוב מתבלבל עמיתי 'הרגוע' בין העולם העסקי לעולם ההשכלה והחינוך. מה אתה מציע? שמורים, במסגרת הכשרתם להוראה, יצטרכו ללמוד שעתיים שבועיות משא ומתן עם הורים?! ישנו הבדל גדול מאד בין הורים מעורבים (שזה חיובי ורצוי) והורים מתערבים (שזה שלילי במהותו). דברים אלה נלמדים במסגרת בתי ספר להורים, הבאים להכשיר הורים צעירים לחינוך ילדיהם. אולי לא המורים הם אלה הזקוקים להכשרה במקרה זה.

באחרית הימים , כשמעמד המורה יהיה מעמד ראוי והממשלה תראה במקצוע ההוראה והחינוך את אחד מהאינטרסים החשובים ביותר לקיום המדינה, היא גם תקדיש לזה את מירב משאביה. או אז ההורים יכבדו ויעריכו את עבודתם של המורים, הדבר יחלחל אל ילדיהם והיחס המכבד יהיה גם מצד התלמידים אל מוריהם.

יחסי הורים ומורים צריכים להיות יחסים של כבוד הדדי, הערכה הדדית ומאמץ משותף להשגת האינטרס המשותף והוא : טובתו של דור העתיד וטובת החברה והמדינה שבה אנחנו רוצים לחיות ועד אז, בואו נעריך ונכבד עוד יותר את המורים הנושאים בנטל למרות התנאים המבישים בהם הם עובדים.

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות