חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חברה וקהילה >>

המלצות סופיות של תוכנית האב העירונית לחינוך

 

השבוע הוצג בוועדת החינוך הדו"ח המסכם של תוכנית האב לחינוך. הכנת התוכנית ארכה למעלה משנה בהשתתפות כ-100 תושבים ואנשי חינוך. מחזיק תיק החינוך, עופר גלנץ: זהו דו’’ח יוצא דופן שמניח תשתית לעבודה רבת שנים של שיפור החינוך במודיעין

 

הסתיימה הכנת תוכנית האב העירונית לחינוך. הדו"ח המסכם הוצג השבוע בוועדת החינוך וכעת עליו לעבור את אישור מליאת המועצה וכמובן לקבל תקציב למימוש. ההמלצות נוגעות לכל תחומי החינוך החל מגיל לידה ועד השכלה למבוגרים.

תהליך הכנת התוכנית נמשך כשנה וחצי בשיתוף למעלה מ-100 תושבים. נציין כי זו הפעם הראשונה שעושים במודיעין תהליך רחב של הכנת תוכנית בשיתוף התושבים ולא מסתפקים בדו"ח של יועץ חיצוני. למעשה מדובר בתוכנית מקצועית נקיה מפוליטיקה ולכן יש להניח שעוד תהיה התנגדות לחלקן של ההמלצות כמו למשל אזורי רישום בחינוך הממלכתי דתי.

בין ההמלצות הבולטות:

הגיל הרך, גיל לידה עד 3, מומלץ כי העירייה תפעל ליתר מעורבות. לאחר שהנושא יבחן משפטית, תקציבית וארגונית , יקבע בעל תפקיד בחינוך אשר יהיה אחראי לרכז את המידע והטיפול בילדים. כמו כן מומלץ על הכנסת כלל הגורמים החיצוניים הנותנים שירותים לגיל זה לתוך מסגרת כללית ברורה המגדירה סטנדרטים מדידים הן לסגל והן לתכנים, וכן יצירת מאגר מידע תומך ומלווה כל ילד.

נזכיר כי במסמך הנתונים הדמוגראפיים שהוכן כנספח לתוכנית נמצא כי במודיעין ישנם כיום 3,500 ילדים בגילאים הללו הנמצאים בבתים או במסגרות פרטיות.

גני הילדים. הבשורה העיקרית היא ההמלצה להארכת יום הלימודים שתהווה חלופה טובה יותר למתכונת הצהרונים. הקטנת מספר הילדים הלומדים בקבוצת גן בגילאים 5-3 שנים. מומלץ על 28 עד 25 ילדים לגננת וסייעת. כמו כן מוצעת חלופה של הגבלת מספר הילדים ל-30 רק אם הצוות החינוכי יכלול גננת ושתי סייעות.

חטיבות צעירות. ההמלצה היא לבטל את שיטת החינוך של החטיבות הצעירות ובכל בית ספר יסודי יוקמו 3 גנים עצמאיים שיקיימו זיקה פדגוגית וחברתית קהילתית בינם לבין עצמם ועם ביה"ס.

בתי ספר יסודיים. מומלץ להמשיך עם המבנה הקיים של בתי ספר מכיתה א’ עד ו’ ולאחר מכן תיכון שש שנתי. הבקרה ושיבוץ התלמידים גם בגנים וגם בבתי הספר יעשו על ידי מינהל החינוך תוך שמירה על איזון והטרוגניות. לא יתאפשר לגן או לבית-ספר לבחור את תלמידיו למעט למגמות התמחות ותחומי דעת. לכל תלמיד תתאפשר בחירה מבוקרת על פי אזור מגוריו לפחות בין 2 עד 3 מוסדות בכל הגילאים על פי רובעים שיוגדרו.

עדיפות בשיבוץ למוסדות חינוך תינתן לתלמידים הגרים בסמיכות לבית הספר ולתלמידים שאחיהם לומד/ים במוסד החינוכי המועדף. במקרה של מקומות פנויים תתאפשר ההיענות לבחירה על בסיס הגרלה בכל מקרה זכות הבחירה לא תחייב את העירייה לשאת במימון הוצאות נסיעה. כמו כן מומלץ ליישם במהירות מערכת מידע מודרנית שתאפשר לקבל תמונת מצב על מערכת החינוך.

בחינוך הממלכתי דתי ישנן שתי המלצות שצפויות לעורר התנגדות. הראשונה לא לאשר פתיחת מוסדות חינוך פרטיים והשנייה לקיים אזורי רישום מוגדרים תוך היענות לצרכים מיוחדים של ציבור התלמידים. המלצה נוספת חשובה בתחום החינוך הממלכתי דתי היא לפעול להקמת תיכון דתי מקיף שש שנתי על פי התחזית הדמוגראפית והצרכים.

תחום החינוך המיוחד מומלץ להקים מסגרות נוספות בגיל הגן ומסגרות שאינן קיימות כיום לטיפול משלים. וכן לפתוח מסגרות משלימות לאחר יום הלימודים לשעות הפנאי של ילדים בעלי צרכים מיוחדים וקייטנות בחופשות.

בנושא חינוך למצטיינים ומחוננים מומלץ לפתוח כיתות על אזוריות למחוננים בבתי הספר הרגילים במסגרת בית ספר מתמחה. מומלץ לבנות מערך אבחון עירוני שכבתי לאיתור מצטיינים ולהקים יחידה למצטיינים ומחוננים במינהל החינוך העירוני.

בחינוך הבלתי פורמאלי מומלץ כי מינהל החינוך יהיה אחראי ברמה העירונית על מדיניות וביצוע להבדיל מהמצב היום שהחינוך הבלתי פורמאלי נקבע ומבוצע על ידי גופים חיצוניים.

בתחום השכלה למבוגרים ממליצה התוכנית לבחון אפשרות לקידום שלוחה אוניברסיטאית בעיר ולטווח הרחוק לבחון הקמת מוסד אקדמאי במודיעין.

מי שהוביל את הכנת התוכנית, מחזיק תיק החינוך, עופר גלנץ אמר השבוע: "הדו"ח שהוצג בפני ועדת החינוך הינו דו"ח יוצא דופן שמניח תשתית לעבודה רבת שנים של שיפור החינוך במודיעין. במשך שנה וחצי התגייסו עשרות אנשי מקצוע בתחום החינוך, בתוכם הורים, מורים, אנשי משרד החינוך וגורמים מקצועיים אחרים כדי להניח תשתית עקרונית למערכת החינוך במודיעין. מדובר בדו"ח יוצא דופן מבחינת היקפו. במיוחד אני שמח על העובדה כי הצלחנו לקיים תהליך עבודה שקוף שגם מועצת הנוער נרתמה אליו."

גלנץ הוסיף עוד כי כעת נכנסה התוכנית לשלב הערות האחרונות והיא תוצג בפני הנהלת העיר ומועצת העיר: "לאחר מכן תתורגם לתוכנית עבודה מעשית אשר גם היא תובא לאישור מועצת העיר. אני משוכנע כי תוכנית זו תלווה את העיר מודיעין בשנים הקרובות ותוודא כי מערכת קבלת ההחלטות והתכנון העירוני יבוצעו תוך התייחסות לחינוך כאל עמוד השדרה של הקהילה כמתחייב מהחזון המוצג בראש התוכנית".

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
יש לי שאלה לגדי ברקאי
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות