חיפוש

 

 
לדף הבית >>     קובי עצבני >>

I Amsterdam

 

שבוע מלא וגדוש בהולנד ובעיקר באמסטרדם הוכיח לעצבני שיש גם חיים אחרים מחוץ לבועה שלנו וכשחוזרים משם לא מבינים קיבינימט מדוע אצלנו נהרגים על קברי אבות וחיים על התחמנות.            

 

תברחו לאנטליה או בורגאס, פריז או ברלין. בראשונים תמשיכו לחוש מתחיות באוויר ובאחרונות תשמעו הרבה צרפתית וגרמנית. אבל אם אתם רוצים לחוש חופש אמיתי מהו, לשמוע צרפתית וגרמנית אבל גם הודית, מרוקאית וסינית ולקינוח הרבה טורקית, סעו לאמסטרדם.

בשבוע שעבר מישהו הלשין שאני יוצא לחופשה בעיר הבירה הרשמית של הולנד, אבל איש לא הכין אותי לטירוף שהמתין בעיר הגלובאלית ללא הפסקה באמת. כששבתי הביתה מקומוני סוף השבוע נעלמו אז החלטתי לכתוב על החוויה ששמה אמסטרדם בפרט והולנד בכלל וכמובן.... איך זה מתקשר לארץ ולמודיעין.

ונתחיל במזג האוויר. בשעה 5 בבוקר נפרדתי מהחום המהבילה של הזריחה ובשעה 10 נחתתי כשאני מקלל את הרגע בו השארתי את המטריה בארון.  כך ליווה אותי מזג האוויר המשונה הזה, חצי שעה שמש חמה וחצי שעה גשם זלעפות מלווה ברוח קרה, בהמשך ציידתי את האופניים ששכרתי בארגז שכלל בתוכו מעיל גשם הולנדי טיפוסי, כובע פרוותי, חולצה קצרה וסנדלים. מזג האוויר המשוגע התאים עצמו מסתבר לעיר המשוגעת.

כבר על היום הראשון חשתי משהו מוזר... בתחילה לא הבנתי מה זה בדיוק. לכאורהסתם צעירים ובני נוער חוצים ברגל רחובות או יושבים בבתי קפה. ואז זה הבריק לי...וואלה, לא מאמין אבל אפילו סולולארי צמוד לאוזן אחד לא ראיתי. עכשיו אני תמה באמת מי הלא נורמלי ביננו.

ואין כמו לשבת בבית קפה כשהשמש מחייכת לחצי שעה ולצפות בעולם הרב גוני הצבעוני החולף מול העיניים. סייממו לשתות את כוס הבירה הצוננת, ביקשתי חשבון וכמו ישראלי נחמד מיד חישבתי את גובה הטיפ. המלצר הבלונדי התמיר חייך באנגלית מהולנדת: "הטיפ בתוך המחיר". עכשיו אני תמה מי באמת הלא נורמלי ביננו.

וכשנגמרו לי הסיגריות שעלו לי בארץ ב 23 שקל למרות שרכשתי אותם  במחיר החדש דקה אחרי ששר האוצר הודיע על ההעלאה, |(מצטער אמר לי הפיצוציסט, כרגע הספק הביא לי סחורה חדשה... איזו זריזות) , נכנסתי לסופרמרקט ההולנדי. שם לא עלו המחירים, רק 19 שקל בחפיסה, אבל כאן אי אפשר למכור לך חפיסה ישנה במחיר החדש, כאן היבואן מחויב לשים מדבקה עם המחיר המקורי האמיתי. אין תחמנות. אז תגידו לי, מי כאן הנורמלי.

  

ככה פתרו את בעיית החניה בעיר

במודיעין חיים ביבס סלל לנו מדרכות לרוכבי האופניים. יפה, אבל כדי להבין איך עיר "משכנעת"  700.000 תושבים לוותר על רכב ולהסתפק באופניים, על ביבס לתפוס שיחה עם ראש העיר שם שעוד נשוב אליו בנסיבות פיקנטיות שגם ביבס לא היה עומד בהם. 

אופניים , אופניים, שורות שורות לאלפים בכל רחוב, בבניני 5 קומות מיוחדים לחניה, ליד כל עמוד ברזל פנוי וליד כל וילה מפוארת 5 זוגות צמודות לסירה הביתית שעוד נחזור אליה. תראו.. זה לא אומר שאין מכוניות באמסטרדם אבל הן בוודאי חבויות בחניה למקרי חירום של קפיצה לרוטרדם או בריסל השכנה, כן וגם מידי פעם לסופרמרקט הגדול שמחוץ לעיר.

600.000 זוגות אופנים בעיר היפיפיה הזאת, קרי זוג כמעט על כל תושב ואם תרצו להבין מדוע ביום השני ויתרתי על הרעיון של השכרת רכב ושכרתי אופניים, אז פשוט כי ביום הראשון שלי בעיר בדקתי ולא מצאתי מקום חניה חופשי פוטנציאלי אחד לרפואה בכל רחבי העיר אמסטרדם בפרט ובכל הערים והעיירות בהם ביקרתי בכלל, החל מסתם כפר דייגים בצפון ועד עיירות קטנות בשולי רוטרדם.

רוצה לחנות...  בבקשה, אבל המחיר כל כך יקר והחניה אי שם רחוקה מלב הענינים, שכולם כאן הבינו מהר מאוד את הרמז, מה עוד שהעיר והולנד בכלל שטוחות כמו פלטה. עכשיו חברו אחד ועוד אחד ותבינו מדוע אוכלי הצ’יפס המשומן הכי גדולים בעולם בריאים כמו סיטרואן שיצא ממפעל המכוניות.

כן, כישראלי קשה לי לחשוב איך משטרת מודיעין לא קופצת כל חצי שעה לסיור לחפש בני נוער משתוללים, אבל ראבכום.... 7 ימים בעיר הכי צבעונית המפוצצת ברבבות בני נוער שבאים מכל העולם להתפרק, ולא יצא לי לראות שוטר אחד לרפואה. כן, גם בשעה 2 אחר חצות. נשבע לכם. אני עצמי יצא לי לרכב על אופני בשעות מאוחרות ביותר ברחובות קטנים וגדולים ולרגע אחד לא חשתי מאוים. כולם כאן בסבבה.

 

אלכוהול או מריחואנה - מה פחות בריא

אז הגענו לסבבה. אומרים שיש איזה חוק שהולך להגביל את מעשני הגראס למיניהם באמסטרדם. אבל בינתיים אין שום חוק וכל 100 בממוצע נח לו "קופי שופ" חביב שעל חלונות מחירון מדויק בלי חוכמות: כמה עולה ג’וינט מוכן, כמה לחשיש, כמה למריחואנה ואם אתה לא בין המעשנים, כאן יציעו לך גם אחלה עוגיות שאחרי אכילתם התמימה על כוס תה, מובטחות לך כמה שעות של ריחוף.

איני יודע אם זה בריא או לא, מה שאני יודע זה שהדבר הזה לא הביא לשם גילויי אלימות מיוחדים. אלכוהול מיוחד לא ראיתי שותים כאן, מקסימום בירה והרבה. אל תנסו את זה בבית אבל בפנים בפנים יש לי תחושה שהאלכוהול הרבה יותר מסוכן מכמה שכטות של עשב מטשטש.

ולפני שאגיע למה שבאמת מעניין אותכם, הייתי רוצה לשבוא מוסכמה אחת... שרחובות אירופה שקטים. נכון, אולי בלונדון ושטוקהולם, אבל כאן אתה יושב ליד גדות אחת מהתעלות הרבות של ונציה הצפונית ושמוע כמו בהד חוזר שאון של שמחה ושירה מעבר לתעלה הרביעית. עיר שמחה אמסטרדאם אבל שהרעש והשאון לא יטעה אותכם, כולם כאן כולל ה"ממוסטלים" חייכנים, מסבירי פנים ואדיבים  שלישראלי כמוני לעיתים זה נראה ממש מוגזם. אז מי ביננו הנורמלי.

כן, סובלנות אצלנו היא מילה גס. באמסטרדם נפל בחלקנו לחזות במופע חד שנתי שמתרחש כל 4 לאוגוסט. רבבות של גייז מכל העולם, גברים ונשים מציפים את העיר ולאורך נהר האמסטל המפורסם מציגים משט גרנדיוזי של סירות ענק צבעוניות מלוות במוזיקה מכל הסוגים וכל ספינה עם קוד, לבוש ונושא שונה.

 3 שעות של משט (שבראשו סירתו של ראש העיר. לתשומת ליבו של ביבס)  אליו באו וחיכו בסבלנות משעות הבוקר רבבות תושבים ותיירים שהציפו את כל גשרי התעלות בנהר וכשפרץ הגשם צצו אלפי מטריות צבעוניות ובלבד לא להפסיד את המיקום. חגיגות הגדייז החלו יום לפני כן ונסתיימו ברחובות העיר רק כששמש המחרת של יום א’ זרחה.

  

ועכשיו למה שהכי מעניין... 

אז הנה הגענו לחלק הפיקנטי שבלעדיו אמסטרדם היתה סתם עיר של תעלות והולנדיות לא יפות (נשבע לכם שלא פגשתי אחת כזאת וכשנתקלתי באחת כזאת התברר שהיא ילידת רוסיה...) . השעה 10 בלילה... סליחה, בשעה 22.00  וזו לא טעות דפוס, עדיין יש אור בשמיים. בשעה הזו מתחיל איזור שלם בעיר להתעורר. רובע החלונות האדומים שמו (למי שטרם שמע עליו) רחובות קטנים קטנים המתנקזים כולם לשדרת תעלות גדולה.

הרחובות הללו משעה זו ועד 5 בבוקר הומים אדם עד כדי כך שאינך יכל פשוט לנוע בחופשיות. כאן גם אופניים לא תמצא, כולם הולכים רגלי ובכיף. חבורות חבורות של סינים בעיקר אבל גם מאלף תפוצות העולם מצטופפים כאן, מביטים הלוך ושוב במאות הצעירות הלבושות כמעט כחווה אימנו, מחייכות אליך ומזמינות אותך בתנועות שפתיים וגוף שאי אפשר להבינם אחרת, לבוא ולתרום להן 50 יורו תמורת 10 דקות נטו של... אני יכל רק לנחש.

אבל מי ש 50 יורו כבדים עליו לאורך השדרה והרחוב, מועדוני "תיאטרון" חי שיארחו אותך החל מ 25 יורו לשעה וחצי ללא הפסקה של מופעים חיים בלי צנזורה וכשאני אני אומר צנזורה אני מתכוון במלא מובן המילה. וראיתי שם לא "גברים מזקנים". חבורות חבורות של תיירים על מדריכיהם, קבוצות נערות הודיות, סיניות ואחרות, זוגות צעירים ובעצם הכל מכל.

הכל ממתינים בסבלנות בתור הארוך שמחוץ למפורסם שבמועדונים (קאזה רוסו) ואפילו מבחוץ ניתן היה לשמוע את קול צהלות הנערות שבאולם. בתוך האולם עצמו הטירוף בשיאו, כל 7 דקות מופע שונים: הוא והיא, היא והיא, הם והיא ואפילו הוא וצעירות מהקהל. הכל חופשי והמילה איכס כאן אינה נמצאת בלקסיקון.

ולסיום שלא אשכח את הדבר הכי חשוב... אמסטרדם זה לא רק סקס חופשי ומריחואנה. 61 מוזיאונים בעיר, החל מהפיקנטי ביניהם מוזיאון הסקס וכלה בזה של אנה פרנק, ואן גוך, מוזיאון המדע, מוזיאון הבירה של היינקן, הבית של רמברנדט  ועוד ועוד ועוד. 

ועצה קטנה. רצים לנסוע לסדום ועמורה המודרנית בלי לצאת ממנה? לא צריך יותר מ -3 לילות בחודשי הקיץ (שלנו) כדי למצות ביום את שייט התעלות והמוזיאונים ביום ואת המועדונים ורובע החלונות בלילות. בילוי נעים.

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
יש לי שאלה לגדי ברקאי
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות