חיפוש

 

 
לדף הבית >>     גוף ונפש >>

טבעונות מימים ימימה

 

בזמן האחרון יש טרנד רציני של טבעונות בארץ. העיר שלי, מודיעין, מככבת. בעיתון זה הכותרות היו (לפני שלושה שבועות): "אג’נדה חדשה מתעוררת בעיר - עידוד הצמחונות והמודעות לפגיעה בסביבה.

 

בזמן האחרון יש טרנד רציני של טבעונות בארץ. העיר שלי, מודיעין, מככבת. בעיתון זה הכותרות היו (לפני שלושה שבועות): "אג’נדה חדשה מתעוררת בעיר - עידוד הצמחונות והמודעות לפגיעה בסביבה. חברת המועצה לבנה שיפמן:"מודיעין תהיה מובילה בתחום". יריית הפתיחה - ערב רב משתתפים שאליו גם מיקי חיימוביץ הגיעה".

יותר ויותר אנשים מסביבי הופכים לצמחונים וטבעונים וכמו כל מי שמרגיש שגילה את האור, הם חשים את המוטיבציה להגיש לנו את האור הנגלה על מגש של כסף. לפתע אני מקבלת מיילים עם קישורים להרצאות שונות, מזמינים אותי לאירועים הקשורים להרצאות בנושא, חברים מפרסמים ומשתפים כתבות שונות ואפילו מתכונים המלווים בתמונות מגרות של מזון כדי שתאמין שטבעוני זה לא רק חסה.

 

איך מונעים את הניתוח לב הבא?

אני מודה שכשיש טרנד למשהו אני באופן אוטומטי מסתייגת. הזרם עושה לא טוב לזהות שלי שמטשטשת בזהות ההמונים השוחים בו. כך היה עד שהגיע אלי סרט מתורגם לעברית הנקרא: "מזלגות במקום סכיני ניתוח". אני מודה שהסרט הזה ערער את אמות הסיפים אצלי ומוסס די מהר את ההתנגדויות שעוד נותרו בי מסיבות לא ענייניות בעליל לשאר התכנים שהציפו את המחשב שלי.

הדבר שאהבתי במיוחד בסרט הזה (שאפשר לראות טריילר שלו בקישור: http://youtu.be/O7ijukNzlUg) היה היסודיות וההעמקה שלו. הוא לא הכיל גיבוב של סיסמאות נדושות, הוא לא פנה באופן מניפולטיבי אל רגשות החמלה שבי כלפי בעלי חיים חסרי ישע או רק אל הרגשות המודחקים הקיימים בכל אחד מאיתנו של פחד ממחלות וממוות. הוא בעיקר התמקד בעובדות מתוך מחקרים מרתקים ועשה זאת בשפה ידידותית ובעריכה ויזואלית נעימה, שאפשרה גם לאדם פשוט כמוני שאינו רופא במקצועו- להבין.

הסרט בנוי סביב מחקר של שני רופאים וחוקרים אמריקאים בכירים ד"ר קמפבל וד"ר אסלסטין שעשו את מחקר חייהם בנושא: איך למנוע את הניתוח לב הבא. מחקר שהחליט ד"ר אסלסטין לעשות לאחר שהבין שכרופא מנתח, הוא מרפא לבבות חולים בניתוחי מעקפים מסובכים מידי יום, אך לא עושה דבר כדי למנוע את מחלת הלב של הקורבן התמים הבא. הסרט עצמו דומה לסרטים המוקרנים בערוצי מדע ומרתק לכשעצמו. מכיוון שהוא ארוך, פרסתי לי אותו למספר ימים וצפיתי בו בחלקים, לפי הזמן שעמד לרשותי. לצערי מספר ימים לאחר שצפיתי בו הוא ירד מהרשת לצפייה בחינם אך המסרים החשובים בתמצות מובאים כאן.

הסרט משופע נתונים עובדתיים ומספריים, המוצגים בגרפים צבעוניים ובעיקר מתייחסים לארה"ב אך מן הסתם לא יהיו שונים גם אצלנו, כיוון שהשכלנו לחקות את העולם המערבי והאירופי בכל תחום לטוב ולרע. השורה התחתונה- אנחנו עוברים מדי יום שטיפת מוח על ידי תעשיית הבשר, החלב ותרופות שנועדה להגדיל את הצריכה שלנו כדי שהתעשיות הנ"ל יצמחו וישגשגו, והן מתעלמות כליל מההשפעות ההרסניות שיש לכמויות המוגזמות של המאכלים האלה על בריאותינו.

משפט חזק מאד בקשר לתעשיית הכסף הקשורה בבני אדם שאהבתי בסרט היה:"אין כסף באנשים בריאים ואין כסף באנשים מתים, הכסף הוא באמצע. אנשים שהם חיים, בערך, אבל עם מחלה כרונית אחת או יותר" - אנשים כאלה עולים לארה"ב יותר מ-120 מיליארד דולר בכל שנה, אבל בעלי המניות של התעשיות הללו צוחקים כל הדרך לבנק.

במקביל אנו מקבלים כגזרת גורל את מחלת הסרטן ומחלות הלב התוקפות יותר ויותר אנשים מידי שנה ומוצאים את עצמנו משתתפים יותר ויותר בלוויות ובניחום אבלים על עוד קורבן שהיה אדם יקר.

בתנ"ך יש שני סיפורים על בריאת האדם. הסיפורים הם שונים. בבראשית א’ הזכר והנקבה נבראים יחד, באותו יום שישי, מקבלים אותו תפקיד, אותה ברכה וגם את אותו מזון: "וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים, הִנֵּה נָתַתִּי לָכֶם אֶת-כָּל-עֵשֶׂב זֹרֵעַ זֶרַע אֲשֶׁר עַל-פְּנֵי כָל-הָאָרֶץ, וְאֶת-כָּל-הָעֵץ אֲשֶׁר-בּוֹ פְרִי-עֵץ, זֹרֵעַ זָרַע: לָכֶם יִהְיֶה, לְאָכְלָה" (פס’ 29)

האדם היה אמור להיות לפי פרק זה טבעוני למהדרין.

בפרק ב’ שהוא סיפור בריאה שני ואחר, האדם נברא מייד בהתחלת בריאת העולם, עפר מן האדמה אך כבר מההתחלה אלוהים נוטע גן בעדן ושם שם את האדם: "וַיַּצְמַח יְהוָה אֱלֹהִים, מִן-הָאֲדָמָה, כָּל-עֵץ נֶחְמָד לְמַרְאֶה, וְטוֹב לְמַאֲכָל..."(פס’ 9) הוא מצווה על האדם : "מִכֹּל עֵץ-הַגָּן, אָכֹל תֹּאכֵל."(פס’ 16) ויותר מאוחר, לאחר שברא את החיות הוא יוצר גם את האישה מצלעו של האדם ומצרף גם אותה אל הגן הפורה וכך הם חיים יחדיו בגן העצים הפוריים וניזונים מפירותיו בלבד.

מה שאומר שעל פי התנ"ך בניכוי החטא הקדמון של האכילה מהעץ האסור, כולנו היינו נשארים טבעונים עד היום.

הכול מתחיל להסתבך מאותו חטא שבעקבותיו גורשנו מגן עדן ומאז מעשינו מביאים עלינו את הגרועים שבאסונות והופכים את חיינו כאן לגיהנום ממש ואנחנו עוד מעיזים לבוא בטענות לאלוהים שהיה מלא כוונות טובות כשברא את העולם.

הכותבת הינה מורה למחשבת ישראל ותנ"ך בתיכון.

לבלוג של עינת:  http://einatmizhar.wordpress.com

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
לשכת המסחר
כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות