חיפוש

 

 
לדף הבית >>     צרכנות מקומית מודיעין >>

נותנים גז

 

בניגוד לנעשה בשוק הדלק והחשמל, שוק אספקת גז הבישול הביתי הוא שוק פרוץ. חוקים ופיקוח אין והחברות מציבות פערי מחירים בלתי נתפשים. האם זו גזירה משמיים שאין מה לעשות עמה? יצאנו לבדוק  

 

"השתגעת? אני מזמן עברתי לפלטה חשמלית. לא נפלתי על הראש להתעסק עם החבר’ה האלה. בזמנו כשחשבתי שהמחיר גבוה, פניתי לחברה אחרת והתברר שאנו מחוברים לאותו צובר עם עוד מאות משפחות שאנו צריכים את חתימתם. לך תחתים 300 משפחות, למי יש כח?"  את המשפט זה אומרת יקירה, דיירת אחד מרחובותיה הירוקים של העיר, הסמוך לקניון. "החבר’ה" אליהם היא מתייחסת הם חברת הגז המספקת גז בישול לבניני העיר. מ’ תושבת שכונת הנביאים, מסכימה עם יקירה: "זה לא סוד  שהמחירים כאן נלקחים לפי מצב הרוח ".

בדיקה מגלה שכאשר העיר הוקמה, האדריכלים שבנו את העיר ביקשו לפשט את העניין וחיברו מספר רחובות לצובר גז אחד. מצד אחד הדבר טוב כי כך מצמצמים את מספר צוברי הגז בעיר. מצד שני הצרכן, הלא הוא התושב, בבעיה כי אם הוא רוצה לנסות ולשנות את רוע גזירת התשלום על ידי האיום האולטימטיבי בהתנתקות הדבר לא תמיד אפשרי.

הגודל לא קובע

יצאנו לעשות סקר שוק וגילינו שאין נוסחה קבועה למחיר הגז. הנסקרים והנשכרים הראשונים שהצלחנו לדוג היו תושבים מרחוב שמעון שבשכונת השבטים. כאן הדיירים מחוברים לחברת  "פז גז". עיון בחשבון הדו חודשי המעודכן שלהם מגלה שהחברה גובה מהם 16.70 שקל כתשלום קבוע, עבור הצריכה עצמה גבתה "פז גז" 25.5 שקל לקוב. לפי הסקר זה המחיר הזול בעיר. התושבים כמובן שמרוצים מהמחיר, הסיבה למחיר האטרקטיבי- איום בהתנתקות. "פשוט איימנו על החברה בניתוק ומעבר לחברה מתחרה" מספר לנו אחד הדיירים את הסוד.

גם אהרון מרחוב דן משלם בדיוק את אותו התעריף, אצלו זה לא היה קל: "אנחנו 65 משפחות המחוברים לאותו צובר גז. לפני כשנתיים החלטתי שאני לא מסכים לשלם את התעריף הגבוה, עברתי בכל הבתים והחתמתי את כולם ואמרתי לחברה: "תורידו את המחיר או שאני עוזב". לחברה לא היתה ברירה וברחובות דן ושמעון מחייכים.

בזמן שהחברים בשמעון ודן משלמים 16.7 שקלים תשלום קבוע ו-25.5 שקלים לקוב גז, ישבו חברי ועד הרובע מכבים-רעות עם חברות הגז ועשו מכרז לקבלת שירותים. אחרי דיונים מעמיקים יצא עשן לבן ממכבים-רעות. הדיל עם חברת "סופרגז" עומד על 28 שקלים לחודשיים באופן קבוע כאשר המחיר לקוב עומד על 27.84 שקלים לקוב. איך קורה שוועד בית קטן בשבטים הוציא דיל זול משתי שכונות שלמות? תעלומה. מסתבר שהגודל, לא קובע.

ובחזרה לסקר. הלכנו לשכנים של החבר’ה מרחוב דן והגענו לרחוב יששכר. ההבדל משמעותי: "מדובר במחירי רצח" אומרת לנו אורה תושבת הרחוב, "אני יודעת שברחוב הסמוך משלמים הרבה יותר פחות, זו שערורייה". אז כמה זה שערורייה? 19.78 שקלים, זהו המחיר הקבוע, התעריף לקוב ממריא ל 37.80 שקלים לקוב, כ- 50% יותר מאשר מה שמשלמים השכנים.

אז איך הגענו עד הלום? הנה ההיסטוריה של תשלומי המשפחה מרחוב יששכר: ביולי 2010 הם שילמו 11 שקלים תשלום קבוע (לא כולל מע"מ) ו-25 שקלים לקוב עבור צריכה. באוקטובר זה קפץ ל-16 שקלים ו-26 שקלים עבור הצריכה. מאז בהדרגתיות המחיר עלה עד לחשבון האחרון 32.62 שקל. בתוספת המע"מ זה הגיע כאמור ל 37.8 שקל לקוב.

האם זו גזירה משמיים ומדוע לא עשו בני המשפחה את מה שהשכנים מרחובות דן ושמעון עשו? "ביקשתי להתחבר לחברה אחרת, אבל צריך להביא חתימות של כל הרחוב. לי אין זמן וכוח ללכת בכל הדירות ברחובות יששכר ובנימין. ולכן אנחנו תקועים". וכך, למאות משפחות שחוברו להן יחדיו לצובר גז אחד אין אפשרות להתגרש מהחברה אלא אם יקום ועד בית חזק שייקח את העניינים לידיים. זה אומנם לא תמיד עוזר, אבל באין דרך אחרת זו הדרך.

 

דבר החברות

תגובת סופרגז: "מחירי הגז אינם בפיקוח, וסופרגז גובה מחירים לפי החלטתה המסחרית כאשר בין היתר שוקלת החברה את כמות הצריכה של הלקוח, ההשקעות שהשקיעה החברה בהקמת תשתיות הגז ועוד. (חברות המציעות מחירים נמוכים אינן משקיעות בהכנת תשתיות הגז לבניינים חדשים). כמו כן, בהתייחס לעליית המחירים, ברצוני להסב את שימת לבך כי מחודש 8.10 ועד לחודש 4.12 עלו מחירי הגז שרוכשת חברתנו ב- 61%. (אנחנו ספגנו חלק נכבד מהעליות האלו)".

כמו כן, רצינו לדעת מה דעתם של חברות הגז הנוספות לגבי מחירי השוק ואלה התגובות שקיבלנו:

אמישראגז: "מחיר הגז נקבע על פי עלותו מבתי הזיקוק ומיבוא מעת לעת, טיב ורמת השירותים הנלווים. מכל מקום, המחירים שלנו באזור נמוכים בהרבה מהסכום הנקוב בכתבה. המחיר הקבוע אינו תחת פיקוח. כנ"ל לגבי מחיר הגז.  אכן המחירים נקבעים לעיתים בין ועדי הבתים לבין החברה, בהתאם להיקף הצריכה, סוג מקור הגז וכו’. הפערים במחירים בין החברות הם תוצאה של אמינות, רמת השירותים הנלווים, בטחון באספקה, רמת הבטיחות, מקצועיות, הביטוח ועוד".

דורגז: "המחיר לא קבוע והוא נקבע בד"כ לפי היקפי צריכה, מחירון מדורג. מחיר הגז יכול לנוע בסביבות ה 25 שקלים + מע"מ. מחירי הדלק לסוגיו ובתוכם הגפ"מ (גז הבישול), נגזר מהמגמות העולמיות בשוק הדלק. חלק מהעליות סופגת חברת הגז וחלק חל על הצרכנים. ברגע שיש הוזלה חברת דורגז היא היחידה שדואגת גם להוזיל את המחיר ללקוחותיה".

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
לשכת המסחר
יש לי שאלה לגדי ברקאי

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות