חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חברה וקהילה >>

טעון שיפור

 

 בזמן שמודיעין מובילה בתחום הפרדת הפסולת, בתחומים כמו צדק סביבתי ושימור מים, היא מדשדשת הרחק מאחור      

 

רק לפני מספר שבועות הללנו את פועלה של העירייה בקידום נושא ההפרדה במקור ובצדק. תושבי מודיעין יכולים להתגאות בכך שעירם היא מהמובילות בתחום בארץ, ותרומת התושב המודיעיני למאזן האקולוגי גדלה מדי שנה.

אולם מחקר חדש של מרכז הש"ל ו"חיים וסביבה" ארגון הגג של ארגוני הסביבה ממקם את מודיעין דווקא בתחתית הרשימה במדד 2011 הקיימות ושמירה על הסביבה- במקום ה-17 מתוך 22 ערים המשתתפות במחקר. במחקר פיתחו מדד הבוחן את העשייה של העיריות לפי "עשרה העקרונות לעיר מקיימת", שאומצו על-ידי מרכז השלטון המקומי והמשרד להגנת הסביבה, ועל-ידי מרבית הערים עצמן.

המדד בוחן את העשייה בפועל של כל אחת מהערים בתחומים הבאים: חסכון במשאבי מים וחשמל, שימור השטחים הפתוחים, קידום סביבת מחייה בריאה בעיר, חינוך סביבתי ועוד.

 הטוב

התחום הראשונה בו מודיעין נבדקה הוא בתחום האנרגיה, שם דווקא זכתה לתוצאה גבוה כיוון שיישמה תהליך של התייעלות אנרגטית ועברה לתאורה חסכונית במוסדות ציבור וברחוב. כך גם בשימור השטחים הפתוחים. כפי שהמחקר מגלה יש במודיעין בין 8-13 תושבים לכל עץ, שזה לא המצב האידאלי, אבל עדיין יש לנו כמה רשויות שאפשר להסתכל עליהן מלמעלה. בתחום קידום החינוך הסביבתי המצב פושר למדי, עם פחות 25 אחוז בתי ספר ירוקים, וחוסר התקדמות  בפיתוח עיר בריאה, מודיעין על פי המחקר נמצאת עמוק באמצע בתחום זה.

מודיעין מתברגת בחלק העליון של הטבלה  בכל הקשור לעידוד כלכלה מקומית. הנושא שנמצא בשיחה הערה אצל תושבי העיר, מגובה גם על ידי הרשות במרכז פיתוח עסקי ויזמות מקומית. והגענו אל נקודת האור הגדולה ביותר מן המחקר הוא משהו שידענו מזמן, מודיעין וכפר סבא מובילות בהפרש ניכר מהערים האחרות בכל הקשור בצמצום הפסולת העירונית, עוד טפיחה קטנה על השכם, ואנחנו עוברים לתוצאות הרעות.

הרע

בתחום שיתוף הציבור זכתה עיר העתיד לתוצאות פושרות למדי לאחר שמבדיקה השוואתית של קיום ועדות והרלוונטיות שלהם מודיעין קיבלה את אחד מהציונים הנמוכים ביותר. גם בניהול סביבתי של העירייה, מודיעין לא מצליחה להתרומם על פי המחקר ונמצאת בתחתית הרשימה.

במדד זה נבחנת ההתנהלות הירוקה של העירייה כמוסד, כמו עידוד נסיעה בתחבורה ציבורית או מקיימת לעבודה, שימוש במדיניות רכש ירוקה וכו’ . אין כמובן מה לדבר על ביצוענו בתחום הצדק החברתי והסביבתי, שכן במודיעין על פי המדד לא ננקטה שום פעולה שתאפשר שיוויון הזדמנויות מתקן, או דיור בר השגה, ציון אפס.

כך גם נרשם על יצירת נתיבים לאמצעי תחבורה סביבתיים חלופים. אז נכון שבמודיעין יש הרבה עליות וירידות, אבל יש אנשים שהיו שמחים לשבילי אופניים משכונות העיר למרכזה, אומנם מדובר בתחום שחלש ברוב הרשויות, אבל גם כאן מודיעין לא עושה חייל. בשעות משבר המים הקשות של המדינה, נבדקה יכולת צמצום המים של העירייה, ובזמן שרוב הערים בישראל חסכו במים במבני ציבור, גינון וכו’,

במודיעין דווקא בזבזו יותר מים משנים קודמות. אפשר להאשים בזה את הפיתוח המואץ של העיר, אבל כשעיר כמו יבנה, שגם אצלה נבנות דירות ופארקים חדשים מצליחה לחסוך 40 אחוז מים, בעוד מודיעין משתמשת ב16 אחוז יותר, יש כאן בעיה מבנית.

מהעירייה נמסר בתגובה: "תנועות וארגונים ירוקים רבים במדינת ישראל מקיימים תחרויות ודירוגים שונים לערים וגופים ציבוריים. חלק מפעילויות אלה נעשה בשיתוף עם הגופים המבוקרים וחלקן לא. הציונים שניתנו לעיריית מודיעין, מכבים-רעות אינם כוללים את כל הפעולות ותוכניות איכות הסביבה שהעירייה מקדמת בעיר. העיר מודיעין, מכבים-רעות נחשבת לאחת הערים המובילות בתחום איכות הסביבה בישראל ותמשיך לפעול על מנת להתקדם ולהשתפר בכך".  

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
יש לי שאלה לגדי ברקאי
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות