חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חברה וקהילה >>

מארק צוקרברג מאחורייך

 

מתחת לאף של כולנו, מתפתח במודיעין מיזם חדשני בתחום הרשתות החברתיות באינטרנט. למרות שהעבודה במיזם היא ללא שכר, זה לא מפריע לחמישה עשר עובדים לרוץ אחרי החלום לעשות את המיליון הראשון ולתרום לקהילה בדרך

 

לפני שנה וחצי, עזבו את עבודתם קרוב לחמישה עשר אנשי היי טק, הסיבה: מיזם חדשני שמשלב מצד אחד רעיון מהפכני של רשת חברתית עירונית באינטרנט ומצד שני, תרומה לקהילה. במשך שנה וחצי, אותה קבוצת האנשים, לא מרוויחה, אלא נותנת מעצמה שעות על גבי שעות של עבודה במהלך כל ימות השבוע. כתב "חדשות מודיעין" ניסה להבין מה מושך קבוצה כזו גדולה של אנשים, חלקם אנשי משפחה, לעזוב מקומות עבודה עם שכר של לעיתים גם יותר מעשרת אלפים שקלים בחודש, לטובת השקעה טוטאלית במיזם, שלא בטוח שיצליח, או יכניס כסף.

הרשת החברתית המקומית

הראיון עם המנכ"ל ועובדי החברה, מתקיים, לא פחות ולא יותר מאשר בדירה באחד מבנייני המגורים הוותיקים בעיר. בתוך דירת מגורים בקומה הרביעית, יושבים להם אנשי הפיתוח והניהול של הרשת החברתית החדשה "טאונזי". את מסך הטלוויזיה בסלון, החליף לוח מחיק ענקי, את פינת הקפה החליפו מחשב ועמדת עבודה של מנהלת השיווק של האתר. את חדר הכביסה, הסבו לחדר תכנות, את חדר השינה של ההורים לחדר העבודה של הסמנ"כלים ואת חדר הילדים לחדר העבודה והישיבות של המנכ"ל.

כדי לחשוב שמהדירה הקטנה הזו, מתפתח בימים אלו המיזם האינטרנטי שאמור לכבוש את העולם, צריך להיות לכם דמיון מפותח. מפותח מאוד. מאחורי המיזם הזה עומד דודי אבני פרידמן בן ה-50, אב לשישה ילדים, נשוי בפעם השניה, מתגורר בעיר כבר שש שנים. את חייו הוא העביר עד כה ביוזמה ופיתוח של רעיונות בעולם העסקים, ביניהם סרט אנימציה וקולנוע עם עלילה מיוחדת שמספרת על מה קורה לכל גיבורי הספרים המפורסמים אחרי שהם סיימו את תפקידם בספר. את הסרט מפיקים בימים אלו האחים זונדאג, שהפיקו עד כה עשרות סרטים בדיסני. בין הפרויקטים והמיזמים שפיתח פרידמן, הרשת החברתית לילדים "אקו לוקו".

בשנת 2011, החליט להקים את חברת "מצא לי מלאך" או באנגלית: "Find me an angel" והתחיל לפתח את הרשת החברתית העירונית "טאונזי". "הרבה שנים אני מנסה לחשוב על רעיונות, הבנתי שהעתיד נעוץ באינטרנט ולאו דווקא בקטע הטכנולוגי אלא בתכנים, אנשים כל היום בנו אפליקציות והשקיעו בחברות של אפליקציות אבל אנשים שכחו שהטכנולוגיה חייבת לתמוך בתוכן. אני בא מהצד של התוכן, וזה התחבר לי עם כל הקטע של לעשות דברים שאנשים יכולים ליהנות מהם. תכנים חיוביים".

כשפרידמן מתכוון לתוכן חיובי, הוא מתכוון לכך שברשת החברתית החדשה שהוא מפתח עם שאר העובדים בימים אלו, יכולים התושבים בעיר מסוימת (לכל עיר יש את הרשת החברתית משלה) ליהנות מתקשורת חברתית עם שכניהם לרחוב, לשכונה ולעיר כולה, לקבל מידע על שירותים חשובים לפי מיקומם בעיר, לשתף את שאר התושבים באזור מגוריהם ברחשי ליבם, במחשבות ובטענות ומענות ואפילו לתרום כסף תוך כדי הגלישה. מה הכוונה "לתרום כסף" אתם שואלים? אז ככה, עשרים אחוז מהפרסומות באתר, מופנים לטובת הקהילה.

"יש את הנושא של שקיפות כלפי הגולשים. מהיום שהאתר יתחיל להכניס כסף, אנחנו נפרסם כל אגורה ושקל שיופנו בתוך עשרים אחוז ההכנסות, למען הקהילה. בנוסף, הגולשים הם אלו שיוכלו להצביע ולבחור לאן נתרום את הכסף", מספר פרידמן. כמו כן, בל"ג בעומר האחרון, הפעילו חברי "טאונזי" מדורת ל"ג בעומר ירוקה (וירטואלית). הם הקרינו על מסך ענקי בסלון מדורה והכינו ברביקיו עם פלטה חשמלית. לאירוע הגיע מ"מ ראש העיר, מיכאל חרל"פ שהתלהב מהרעיון, אבל סביר להניח שלא ייאמץ אותו בשנה הבאה.

 כסף בתמורה למניות

ש: מה היתרון שלי, להיכנס לרשת החברתית שלך ולא להיכנס לעמוד הפייסבוק? "פייסבוק הוא לא כלי טוב לאזרח", מנמק פרידמן וממשיך: "לעומת פייסבוק, אצלנו אנחנו לא מאמינים בזה שצריך לנצל את מה שאנחנו כותבים כדי להתחקות אחרינו, לכן לא יהיו פרסומות בלב האתר. כהחלטה של פרטיות אין בתו הטקסטים פרסומות ואנחנו לא כופים על הגולש פרסומות בדחיפה, אלא רק במשיכה". במילים פשוטות, בפייסבוק, כל דבר שתכתבו יקפיץ כמה דקות לאחר מכן פרסומות באותו הנושא. למשל, אם התבטאתם נגד חברת אורנג’ בפוסט בפרופיל הפייסבוק שלכם, בחלוף מספר דקות תקבלו מודעה של חברת הוט מובייל או סלקום.

ש: סיפרת לי על חמישה עשר עובדים שלא מרוויחים שקל כבר שנה וחצי. איך הם עומדים בזה? זה לא מייאש? "לא", פרידמן עונה נחרצות ומפרט: "צריך להבין את העובדים בחברה, שהסכימו לקחת בו חלק בתמורה למניות ואופציות. זה נכון שאנשים מפחדים להמר על מיזמים. אבל ברגע שהבן אדם מתחבר לרעיון, לא בקטע הכלכלי, אלא יותר בקטע הנפשי, ובנתינה, אז יותר קל להתחבר למיזם ולהשקיע את הזמן ללא תמורה". לדברי טל כרמי, מנהלת השיווק של "טאונזי", אם לשניים מהעיר שהצטרפה למיזם לפני כחודש, הסיכון היה מחושב.

"לפני חודש הצטרפתי, אחרי שדודי שוחח עימי שיחה אקראית על עבודה אחרת שעסקתי בה. זה היה באותו היום שהעלתי דף פייסבוק לעסק החדש שלי ודודי אמר לי: ’תעצרי, בואי ניפגש’. באמת הגעתי אליו ושמעתי על המיזם והסכמתי להקפיא את המיזם ולקחת את הסיכון". לדבריה, ברור היה לה שכמו שיש סיכוי שהיא תיפול עם העסק, כך גם עם המיזם, אבל משהו ברעיון המהפכני של רשת חברתית עירונית קהילתית, הצליח לקנות אותה.

שווארמה קרוב לבית

בימים אלו עומלים אנשי החברה על מגעים עם משקיעים מאיטליה, גרמניה וארצות נוספות באירופה, כשהמטרה היא להפוך את "טאונזי" לרשת חברתית עירונית בכל רחבי העולם: "אנחנו מחפשים גם משקיעים בישראל ובעתיד הקרוב גם נאפשר גישה לרשת החברתית מהסלולאר", מגלה פרידמן. לדבריו, הקו המנחה שעומד מאחורי הרשת החברתית הוא 365 על 360.

ש: מה זה אומר?

פרידמן: "אני רוצה לתת לגולשים נגיד במודיעין, מידע 365 ימים בשנה על כל מה שקורה מסביבם, ב-360 מעלות. למשל, אם אמא שלך מחפשת ספר, היא נכנסת לטאונזי, ומוצאת איפה יש ספרים ובאיזה מרחק ממנה, לפי הכתובת של הבית שהיא מזינה בהרשמה. אם למשל, אתה מחפש לקנות עכשיו שווארמה, תקבל את כל הסניפים בעיר לפי דירוג של הקירוב שלך למקום", הוא מסביר.

כמו כן, מתכננים פרידמן ואנשי החברה למכור את הפרסומות באתר במחירים מגוחכים, תחילה בכמה עשרות שקלים: "אנחנו מאמינים בזה שגם לעסקים מגיע צדק חברתי. כי בסופו של דבר במקום להוציא תקציבי ענק על פרסום, הם יוכלו להגיע לתושבים דרך הרשת החברתית בעלות נמוכה מאוד ולקבל אפקט הרבה יותר חזק. התושבים גם יוכלו לדרג את רמת בתי העסק וככה להשפיע על דעת הקהל".

ש: אתה אומר שתתרמו 20 אחוז מההכנסות, מה מייחד אתכם לעומת בנק הפועלים שתורם כל שנה מיליוני דולרים?

"הטייקונים המציאו את זה שכשעושים מעשים טובים זה נדבה. אבל יש פה אנשים שמאמינים בתרומה. במקום שהבנק יתרום 200 מיליון דולר מתוך מיליארד, הם נותנים שני מיליון דולר. זה מה שקורה בעולם. אצלנו אם יהיו מיליארד דולר, אנחננו נתרום 200 מיליון דולר לקהילה", הוא עונה ומספר כי בכל עיר, לרשת החברתית יהיה נציג קהילתי, שתפקידו יהיה להפיק אירועים למען הקהילה ולסייע להם בשיווק האירועים ברשת החברתית החדשה. נכון להיום נרשמו לרשת החברתית, שכבר נמצאת באויר מספר שבועות, מאות משתמשים מהעיר ובקרוב יזכו לקחת בה חלק גם תושבים בערים: כפר סבא, באר שבע, פרדס חנה, פתח תקווה, רעננה, הרצליה ובהמשך באור עקיבא, זכרון יעקב וערים נוספות.

ש: איפה אתה רואה את טאונזי בעוד עשר שנים?

"טאונזי לעולם לא תהיה פייסבוק. אני רואה אותו כאתר עירוני בינלאומי הכי גדול בעולם ששייך לקהילה העולמית", הוא עונה.

ש: ומה האישה שאתך אומרת על כל המיזם והסיכון הכלכלי?

"בגלל שהיא משוויץ הערכים החינוכיים והתרבותיים שלה שונים לחלוטין מאשר בארץ. אין לה רדיפה אחר הכסף אלא אחר האמונה בעשייה יצירתית. אני לא מתעסק בשווי העתידי של החברה, אבל אין ספק שזה הדבר הגדול הבא", הוא עונה.

ש: איפה אתה רואה את פייסבוק בעוד חמש שנים מהיום?

"אני לא חושב שלפייסבוק יש זכות קיום. הנפילה בערכו היא אמיתית ואני חושב שהיא תמשיך לרדת. הפייסבוק יהפוך למלא תתי אתרים, כדי להתאים את עצמו לעולם המשתנה, הרצון של האנשים לפרטיות ולמידע נקודתי. זה יקרה בדיוק כמו שתחילה היו בעולם מקררים מחברה אחת בלבד והיום יש עשרות חברות שמשווקות ובונות מקררים", הוא עונה.

ש: איך התגובות עד כה למיזם מקרב תושבי העיר מודיעין?

"התגובות במודיעין הן חיוביות. העניין הוא עכשיו איך אתה משנה הרגלים של האנשים, להסביר להם את זה, שאני בא לשרת מטרות אחרות. השאלה היא מה אנשים מוכנים לעשות כדי לשרת את המטרות שאני רוצה לייצג. כמו קבוצות גילאים מאוד מסוימות. השאלה היא כמה יהיו מסוגלים להזיז את עצמם. אבל זה יקרה", הוא מסכם. מדירת שלושת החדרים, אני יוצא עם מחשבה בנוגע לעתיד.

רגע? מה יקרה עם חשבון הפייסבוק שלי? אני אצטרך להעתיק הכל לרשת חברתית חדשה? הרבה מחשבות פקדו את ראשי וממשיכות לפקוד גם עכשיו. אני מבחינתי, תמיד אדע כי הייתי בין הראשונים ששמעו וראו מה עומד מאחורי הרשת החברתית החדשה. ימים יגידו אם החזון של היוזמים הפך למציאות.

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות